De Warhammer 40k franchise bestaat voornamelijk uit turn-based tactische games. Zelf heb ik helemaal niets met dit genre en vandaar dat ik nooit interesse heb gehad in deze franchise. Totdat Warhammer 40K: Space Marine in 2011 uitkwam. Deze game werd destijds door Relic Entertainment ontwikkeld. Nu meer dan 10 jaar later komt er een vervolg, maar dit keer ontwikkeld door Saber Interactive en uitgegeven door Focus Entertainment.
Op gamescom heb ik de kans gekregen om 65 minuten lang met de Warhammer 40,000: Space Marine 2 demo aan de slag te gaan. Daarbij had ik volgens de makers de eer om als eerste de demo te spelen die voor het eerst op een evenement speelbaar is.
Omdat ik het origineel meer dan 10 jaar geleden voor het laatst gespeeld heb, kan ik me die game niet meer goed herinneren. Wel weet ik dat het destijds een Gears of War-achtige game was. En dat is ook te merken bij deze sequel.

Één groot strijdveld
In Space Marine 2 speel je als, hoe kan het ook anders, een space marinier. Wanneer je met je teammaten het ruimteschip uitstapt moet je helpen om een post van de Cadians te verdedigen. Space Marine 2 kent vier soorten moeilijkheidsgraden. Dit zijn Story, Saga, Epic en Necrology. Ik koos voor story om zoveel mogelijk van de demo te kunnen zien. En veel kreeg ik ook te zien. Zoveel zelfs dat ik na 65 minuten de demo had uitgespeeld. Het eerste gebied dat je moet verdedigen is één groot strijdveld. Dit strijdveld ziet er levendig uit. Hordes vijanden stormen op je af en ook in de lucht vliegen zwermen vijanden voorbij.
“Hordes vijanden stormen op je af en ook in de lucht vliegen zwermen vijanden voorbij”
Focust op co-op
Na het strijdveld belandt je in het Kadaku swamp. Dit moeras is een stuk uitdagender. Hier was ik voor het eerst neergegaan, maar geen van mijn teammaten revivde mij. Pas later in de demo begonnen teammaten mij één keer te reviven als ik neerging. Space Marine 2 focust zich op co-op gameplay, dus door je eigen vrienden wordt je ongetwijfeld altijd gerevived. Maar ook in de singleplayer dien je je AI teammaten te reviven, want het is mij voorgekomen dat we verslagen werden door de vijand omdat ik mijn teammaten niet revivde.
Daarbij komt kijken dat ik dacht een bug te hebben gespot, maar volgens de ontwikkelaar hoor je door teammaten heen te kunnen lopen. Dit omdat je geen tijd hebt om stil te staan wanneer de hordes vijanden op de space mariniers afkomen.
Eenvoudige combat, brute aanvallen
De combat is vrij eenvoudig. Naast dat je de triggers gebruikt om te schieten, gebruik je de RB-knop voor een heavy attack waarmee je met je wapen een vijand doorsnijdt. Naast vuurwapens zoals een Bolt Carbine bevat Space Marine 2 ook chainswords en combat knifes. De RB-knop kun je altijd gebruiken. Dit in tegenstelling tot de ability van de Y-knop van de Xbox-controller die na gebruik tijd nodig heeft om te herstellen. Met deze knop voer je een tijdelijke krachtige aanval uit op alle vijanden in de omgeving. Tegelijkertijd wordt je health langzaam aangevuld totdat je weer aangevallen wordt.
Cinematic look
Sommige vijanden lichten op met een blauw teken wanneer ze aanvallen. Dit betekent dat je de LB-knop kunt gebruiken om de aanval af te weren. Dit ziet er cinematic uit alsof het een quick time event is. Tussendoor kun je jezelf met een healing injector healen door de D-pad naar rechts-knop te gebruiken. Healing injectors en munitiekisten zijn in elk gebied wel te vinden. En aan het eind van een gebied wordt je health automatisch weer aangevuld.

Bloederiger dan Gears of War!
Naast de standaard vijanden bevinden in elk gebied ook een paar sterkere vijanden. Deze gebruiken een schild om jouw aanvallen te blokken. Deze vijanden zijn lastiger te verslaan, maar als je ze bijna verslagen hebt kun je een executie op ze uitvoeren door de rechterstick in te drukken. En man wat ziet dat er bloederig uit. Bloederiger dan het Gears of War-niveau!
Tegen het einde van de demo moesten we de tyranids tegenhouden tot de luchtaanval werd uitgevoerd. Dit eindigde met één groot strijdveld dat op een horde mode leek. Om van deze vijanden af te komen begon ik granaten in het rond te gooien. Dit doe je met de B-knop van de Xbox-controller. Op de grond vond ik een Heavy Bolter, een wapen waarmee ik achter elkaar vijanden naar garden schoot. Helaas lag ik hier na enige tijd het loodje, maar de tweede keer leek het veel korter te duren alsof de game het stuk wilde overslaan of makkelijker voor me wilde maken.
Na het strijdveld belandden we op de militaire basis die we moesten verdedigen. Uiteindelijk moest ik het richtsysteem bereiken en aan het wiel draaien om het richtsysteem te beschermen. Dit was het einde van de demo waar ik met veel plezier op terugkijk.
Voorlopige conclusie
De Warhammer 40,000: Space Marine 2 demo toonde ons een aantal strijdvelden die er levendig uitzien. De gameplay kan best bruut zijn en de demo speelt lekker weg. Space Marine 2 is bedoeld om in co-op met vrienden te spelen, maar ook in je eentje is de game vermakelijk. We hebben zowel vuurwapens als chainswords in de demo gezien. We zijn dan ook benieuwd naar wat de volledige game ons te bieden heeft qua wapens, soorten vijanden en strijdvelden.
Warhammer 40,000: Space Marine 2 moet in winter 2023 uitkomen voor Xbox Series, PS5 en PC. Een exacte releasedatum is nog niet bekend.
Reacties