Avatar: Frontiers of Pandora is eindelijk uit. De game moest vorig jaar uitkomen tijdens de release van de tweede Avatar-film, maar werd uitgesteld naar 2023. Avatar: Frontiers of Pandora bestaat uit een grote open wereld met allerlei activiteiten. De afgelopen jaren hebben we veel open wereld-games van Ubisoft gezien. Weet Ubisoft met Avatar: Frontiers of Pandora iets vernieuwends neer te zetten?
In Avatar: Frontiers of Pandora speel je als een Na’vi, de bewoners van de planeet Pandora. Samen met een paar andere Na’vi ben je als kind ontvoerd door de RDA. Dit is de militaire groep mensen die op de planeet Pandora aanwezig is om resources voor de Aarde in te winnen. De RDA vertelt de leugen dat jullie door Na’vi-clans zijn achtergelaten. Jaren gaan voorbij totdat jullie volwassen zijn en het tijd is om te ontsnappen. Eenmaal vrij kom je in een prachtige open wereld terecht.

Prachtige open wereld
De open wereld van Avatar: Frontiers of Pandora is prachtig vormgegeven. Tijdens je reis door de wildernis en uitgestrekte landschappen kom je veel flora en fauna tegen die we in de films niet hebben gezien. Avatar: Frontiers of Pandora speelt zich af op een ander continent op Pandora genaamd Western Frontier. Dit continent bestaat uit drie regio’s. De game begint in de Kinglor Forest-regio in het gebied Spinner’s Circle. Hier krijg je een longbow als eerste wapen en bevindt zich ook de Resistance Headquarters. Ongeveer halverwege het verhaal kom je terecht in de Upper Plains, een regio in de bergen boven de grote waterval. Tegen het einde van de game beland je in de rotsachtige regio Clouded Forest. In elke regio woont een andere Na’vi-clan, elk met een eigen thuisbasis. Ze helpen jou en het verzet graag in de strijd tegen de RDA. Naast de Resistance HQ en de thuisbasissen van de Na’vi-clans, vind je overal in de open wereld Na’vi-kampen waar je naartoe kunt fast travelen. Ook kun je fast travelen naar RDA-locaties nadat je ze hebt verslagen, waarover later meer.
Geen spannend verhaal
Omdat het een open wereld-game van Ubisoft is, ben je aardig wat tijd kwijt aan het voltooien van het verhaal dat uit 31 missies bestaat. Zo deed ik er ongeveer twintig uur over, waarbij ik ook een aantal zijmissies heb gespeeld en de map volledig heb ontgrendeld. De map is namelijk niet meteen volledig zichtbaar. Vanaf de elfde missie in het hoofdverhaal, op een derde van de game, krijg je een Ikran (een soort draak) waarmee je door de wereld kunt vliegen, zodat je telkens een deel van de map ontgrendeld. Gezegd moet worden dat Avatar: Frontiers of Pandora, net als de films, een sfeervolle filmische soundtrack heeft. Een van de mooiste momenten is wanneer je voor het eerst door de wolken vliegt op je Ikran naar de grootst mogelijke hoogte!
Persoonlijk vond ik het hoofdverhaal niet heel boeiend, maar wel leuk genoeg om te volgen. Aan het begin van de game wordt je doodgegooid met dialogen waarbij mijn interesse wegviel. Pas later wordt het verhaal wat spannender. In een van de eerste missies is het onduidelijk hoe je boven op een klif komt, maar als je eenmaal door de wereld kunt vliegen, is het navigeren een stuk makkelijker. Door de rechtsboven-knop van de controller in te drukken gebruik je je Na’vi-senses, die aangeven waar je naartoe moet. Dit is vergelijkbaar met de eagle vision uit Assassin’s Creed.
Na het voltooien van de zesde missie kun je de game ook in co-op spelen. In de zijmissies sloeg ik regelmatig de cutscenes en dialogen over. Zo moet je in een aantal zijmissies op locatie onderzoeken wat er is gebeurd. Dit doe je door clues te vinden en deze aan elkaar te linken, wat ook in de laatste Assassin’s Creed-games zat en niet erg spannend is. Ik heb mij dan ook meer vermaakt met het verslaan van de RDA-outposts.
RDA-outposts
In elk gebied staan namelijk RDA-outposts en basissen die je buiten de hoofd- en zijmissies om kunt verslaan. Vergelijkbaar met de torens in de Far Cry-games en de forten en garnizoenen in Assassin’s Creed. Ook zijn er onder andere mijnstations, olie-winningsinstallaties en steenverwerkers van de RDA aanwezig, die een stuk kleiner en sneller te verslaan zijn. Elke RDA-locatie wordt beveiligd door gewone soldaten en soldaten in mechs. Als je de mechs verslaat, kun je hun ammo oprapen. Nadat je een RDA-locatie hebt verslagen, is het gebied niet langer vervuild en herstelt de natuur zich. Als je enige tijd later terugkeert naar zo’n RDA-faciliteit, zie je dat er ineens veel groen aanwezig is. Het is ook handig om te schieten terwijl je op je Ikran zit. Je wordt dan minder hard geraakt en kunt snel wegvliegen zodat je health weer aanvult. Als tip geef ik mee dat je op RDA-locaties een kist met een RPG kunt vinden zodat je een aantal mechs in één klap kunt vernietigen. Easy peasy.
Avatar: Frontiers of Pandora bevat 19 RDA-locaties. Dat zijn er best veel, maar je hoeft ze niet allemaal te veroveren. Het is echter wel aan te raden om een aantal RDA-locaties te verslaan. Nadat je een RDA-faciliteit hebt veroverd kom je namelijk in een kamer waar je nieuwe gear en spareparts kunt vinden. Je hebt spareparts nodig om nieuwe wapens en mods te krijgen van de mensen bij de Resistance HQ. De Na’vi-clans kunnen je ook wapens en mods geven, maar bij hen kost het clan favor. Je kunt ook spareparts en clan favor krijgen door hoofd- en zijmissies te voltooien.
Wapens die je bij je kunt dragen zijn onder andere een longbow, spear-thrower en heavy bow. Voor je bogen moet je telkens pijlen craften via het wapenwiel. Een te kort aan pijlen heb ik bijna nooit gehad omdat er overal rietplanten zijn. Verder beschik je over een assault rifle en zijn er krachtigere wapens zoals shotguns in kisten bij RDA-locaties te vinden.
Level omlaag
Avatar: Frontiers of Pandora maakt gebruik van een levelsysteem, maar werkt iets anders dan in bijvoorbeeld Assassin’s Creed. Zo kun je een level omlaag gaan als je slechtere uitrusting hebt. Via het menu kun je je wapens, armour en mods selecteren. Elk item heeft een level en bij elk wapen staat hoeveel damage het aanricht. Persoonlijk had ik liever gezien dat je in level kon stijgen door XP te verdienen met het voltooien van missies en andere activiteiten.
Wapens en armour kun je craften aan Crafting Tables bij Na’vi-clans, waardoor ze iets in level stijgen. Bij elke missie staat welk level vereist is om de missie op een normaal niveau te voltooien. Om wapens en armour te craften, heb je bepaalde materialen nodig zoals takken, riet, schors, of de tand van een jachtdier om je speer te craften. Deze kun je vinden in de wildernissen van elke regio. Alle materialen hebben een niveau van fine, superior tot aan exquisite. Dit bepaald de kwaliteit ervan.
Far Cry-gevoelens
Bij het plukken van planten moet je de linkerstick in een bepaalde richting duwen en de rechtertrigger indrukken. Dit was in het begin best vervelend, omdat het me niet duidelijk was hoe dit werkte. Maar gelukkig kun je dit ook uitschakelen via de instellingen. Het jagen en verzamelen als Na’vi voelt alsof je in de prehistorie leeft en deed me soms denken aan Far Cry Primal. Op een gegeven moment kom je in een vergiftigd bosgebied terecht dat me weer aan Far Cry 3 deed denken. Terwijl het berggebied mij soms deed denken aan de open wereld van Far Cry 5.
“Een van de mooiste momenten is wanneer je voor het eerst door de wolken vliegt op je Ikran!”
Gerechten koken voor health
Tijdens het jagen en verzamelen pluk je ongetwijfeld fruit van de bomen en schiet je hier en daar dieren neer voor het vlees. Bij Na’vi-kampen bevinden zich Cooking Stations. Hier moet je het voedsel koken en later in de game ontgrendel je zelfs recepten. Dit is nodig om je health aan te vullen. Sommige gerechten vullen niet alleen je health- en energiebalk aan, maar zorgen ervoor dat je health- en energiebalk 5 tot 30 minuten lang wordt aangevuld. Je kunt maximaal acht gerechten tegelijk dragen. Je kunt ook healthpackages en rantsoenpakketten van de RDA vinden voor als je geen zin hebt om te koken. Gekookte gerechten of vlees kun je tijdens het vliegen ook aan je Ikran geven zodat zijn health aanvult, waardoor hij weer sneller kan vliegen.
In de open wereld kun je ook Bellsprig-planten aanraken die je health- en energiebalk volledig aanvullen. Als je genoeg Bellsprig-planten aanraakt groeit je healing pouch. Zo had ik op een gegeven moment vier healing pouches, wat betekent dat ik tot vier healthpackages bij me kan dragen die je tijdens gevechten met de RDA kunt vinden. Handig voor als je gerechten op zijn.
Avatar: Frontiers of Pandora is ontwikkeld door Massive Entertainment uit Zweden. Het is een van de weinige ontwikkelstudio’s van Ubisoft die niet met de naam Ubisoft begint, vervolgt door de naam van de stad. De studio is in 1997 opgericht en werd in 2008 overgenomen door Ubisoft om Tom Clancy’s The Division te maken. Ze hebben ook ondersteuning geboden aan Ubisoft Montreal bij de ontwikkeling van Far Cry 3. Momenteel werken ze aan Star Wars Outlaws die volgend jaar uitkomt.
Skills en wapens
Naast het verhaal, de zijmissies, vele RDA-locaties, het craften van wapens en genereren van health, bevat Avatar: Frontiers of Pandora 5 skill trees en 12 Ancestor Skills. De Ancestor Skills kun je ontgrendelen door de locatie van elke skill te bezoeken. Bij het ontgrendelen hiervan krijg je twee skill points die je in de skill trees kunt besteden. Verder verdien je skill points door hoofd- en zijmissies te voltooien. En krijg je telkens één skill point als je een Tarsyu-plant aanraakt.
Typische Ubisoft glitches
Wel zijn er een aantal minpunten. Zo lagt de game soms een paar seconden tijdens het vliegen. Toen ik de tweede regio bereikte, gebeurde dat vaker. De game is zelfs twee keer bij mij gecrasht. Verder bevat Avatar: Frontiers of Pandora de typische Ubisoft glitches zoals je Ikran die soms met zijn hoofd door een muur gaat, of je handen die in de lucht bewegen als je te vroeg doorloopt terwijl je iets oppakt. Ook als je je Ikran aait, gaat je hand soms door zijn hoofd. En het is mij overkomen dat ik vast kwam te zitten tussen twee objecten, maar dit was op te lossen door naar dezelfde plek te fast travelen. Verder kunnen RDA-helikopters in de lucht na een tijdje spontaan verdwijnen of juist random in beeld poppen.
Verder kun je aan het begin van de game je character bouwen. De character builder is vrij standaard en bestaat uit ongeveer tien opties voor je gezicht, soort blauwe huidskleur, een paar haaropties en twee body types. Ook kun je kiezen of je een mannelijke of vrouwelijke stem wilt, maar ik ergerde me erg aan de slechte voice acting van de mannelijke voice actor. Daarom besloot ik na een tijdje mijn character te veranderen en voor de vrouwelijke voice actor te kiezen die veel beter klinkt.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Avatar: Frontiers of Pandora bij Bol.com
Conclusie
Avatar: Frontiers of Pandora
Het afgelopen decennium heeft Ubisoft veel van dezelfde gameplay elementen gebruikt in al haar open wereld-games, en dat is bij Avatar: Frontiers of Pandora ook zeker zichtbaar. Avatar: Frontiers of Pandora voelt daardoor soms aan als een Far Cry-game in Avatar-jasje. De game is niet vernieuwend, maar Avatar: Frontiers of Pandora is zeker geen slechte game. Ik heb me prima vermaakt met de game en de gameplay kan zelfs verslavend zijn. Ontwikkelaar Massive Entertainment heeft met Avatar: Frontiers of Pandora een sfeervolle wereld gecreëerd. En ik ben nog steeds verbaasd over hoe mooi de game er grafisch uitziet. Het moment waarop je op je Ikran door de wolken vliegt, en vervolgens boven de wolken uitkomt, terwijl de sfeervolle filmmuziek begint te spelen, is een magisch moment waardoor je even denkt dat je echt op Pandora bent!
VOORDELEN
- Verslavende gameplay
- Sfeervolle wereld
- Ziet er grafisch erg mooi uit
- Goede filmische soundtrack
NADELEN
- Hoofdverhaal niet heel boeiend
- Gameplay kan op bepaalde momenten onduidelijk zijn
- Voelt soms aan als een Far Cry-game in Avatar-jasje
Reacties