De jaarlijkse Call of Duty is weer uit met dit jaar een direct vervolg op de game van vorig jaar. Call of Duty: Modern Warfare III gaat verder waar Modern Warfare II eindigde. Waar Modern Warfare II door Infinity Ward werd ontwikkeld, heeft Sledgehammer Games aan het derde deel gewerkt. Kunnen we ons nog een beetje vermaken in Call of Duty?
De laatste jaren heb ik minder nieuwe Call of Duty-games gespeeld dan in het verleden. Maar begin vorig jaar besloot ik Modern Warfare uit 2019 een kans te geven. En wat was dit een vermakelijke game! Eind vorig jaar kwam het vervolg uit genaamd Modern Warfare II, waar Mitchell en ik over te spreken waren in zowel Mitchell’s geschreven review als in onze video-review.

Kort en minder actievol
Dit jaar is dat helaas anders. Om maar meteen met de deur in huis te vallen, Modern Warfare III is korter dan Modern Warfare II. Modern Warfare III bestaat uit 14 missies, waarvan 6 open combat zijn. Elke missie kan in zo’n 20 minuten worden voltooid. Hierdoor heb je de campaign in een luttele 4,5 a 5 uur tijd uitgespeeld. Dit is een stuk korter dan de vorige twee Modern Warfare-games van Infinity Ward. Voor die twee games heeft Infinity Ward drie jaar ontwikkeltijd gehad.
Daarbij komt kijken dat dit deel door Sledgehammer Games is ontwikkeld, die na de sterke game Call of Duty: WWII uit 2017, het minder populaire Call of Duty: Vanguard uit 2021 heeft uitgebracht. Sledgehammer Games heeft daarentegen volgens bronnen slechts anderhalf jaar de tijd gekregen voor Modern Warfare III. Dit terwijl ze zelf een vervolg op Advanced Warfare uit 2014 hadden willen maken. Modern Warfare II zou volgens bronnen twee jaar ondersteunt worden door Infinity Ward, maar in plaats daarvan heeft Activision besloten Modern Warfare III dit jaar uit te brengen. De geruchten gaan dat Modern Warfare III oorspronkelijk DLC was, bedoeld voor Modern Warfare II.

Open combat
In de open combat-missies kun je vrij rondlopen en beschik je over een map. Aan het begin dien je je load out te kiezen. Dit is te vergelijken met de multiplayer, maar dan onderdeel van het verhaal van de campaign. In deze missies vind je ook Supply Boxes met wapens en Field Upgrades, evenals Armor Plates. Dit zijn schilden waar je maximaal drie tegelijk bij je kunt dragen. Door op de Y-knop van de Xbox-controller te drukken gebruik je een Armor Plate. Deze beschermt je tegen aanvallen, want in open combat-missies kunnen aanvallen van vijanden harder aankomen.
Het grootste gedeelte van de open combat-missies dien je in een keer te halen zonder neergeschoten te worden. Zo speelt de missie High Rise zich af in een appartementencomplex met bouwconstructies. Het checkpoint bevindt zich helemaal aan het eind wanneer je op het dak belandt. Als je voor die tijd doodgaat dien je de missie opnieuw te spelen. De open combat-missies zijn uitdagend. Dit kan frusterend zijn als je deze missies rustig speelt, maar eigenlijk dien je de open combat-missies als een multiplayer map te behandelen, waarin je zo snel mogelijk en achter elkaar vijanden neerknalt. Overigens is High Rise vergelijkbaar met de gelijknamige multiplayer map van Modern Warfare 2 uit 2009.

Op jacht naar Makarov
Zoals gezegd is Modern Warfare III een direct vervolg op Modern Warfare II. Aan het eind van Modern Warfare II kregen we kort een teaser van de bad guy Makarov, die ook in de originele Modern Warfare 2 en 3-games uit 2009 en 2012 zat. In dit deel speelt hij de hoofdrol. Zo ontsnapt hij in de eerste missie uit een gevangenis, waarna het aan jou en je team de taak is om hem op te sporen. Wederom speel je in de meeste missies als leden van Task Force 141. Bestaande uit Ghost, Captain Price, Gaz en Soap. Ook Farah is weer van de partij in Urzikstan. Zo speel je in de tweede missie als Farah. Het doel is om in een haven explosieven te plaatsen op twee containers waar rakketten in zitten. Dit is de eerste open combat-missie van de game. De derde missie is ook open combat waarin je als doel hebt om drie helikopters uit te schakelen.
“Die scene raakte mij persoonlijk totaal niet.”
De nieuwe No Russian
Een benoemenswaardige missie is Passenger, die de nieuwe No Russian-missie van Modern Warfare 2 uit 2009 moet voorstellen. In deze missie speel je als een personage die zich aan boord bevindt van een door Makarov gekaapd vliegtuig. Onschuldige burgers worden aan boord neergeschoten en even later ontploft het vliegtuig. Een andere missie die benoemd mag worden is Flashpoint dat zich in een voetbalstadion afspeelt. Tussen de merchandise stores en eetkraampjes door schiet je vijanden neer, terwijl onschuldige burgers proberen te ontsnappen aan het incident.
Amsterdam 2.0
Net als de oorspronkelijke Modern Warfare 3 uit 2012 speelt er in Modern Warfare III een missie in London af. Zo moet je in de een na laatste missie genaamd Trojan Horse een bom ontmantelen in een metrotunnel. Deze missie is op dezelfde manier ontworpen als de tweede Amsterdam-missie van Modern Warfare II van vorig jaar. Het is wederom een korte missie waarin je een stukje moet lopen, een vijand moet afluisteren en vervolgens moet oppakken.
Andere locaties die je tijdens missies bezoekt zijn een sneeuwachtig gebied, een dam in Verdansk, en een eiland met luxe villa’s in de Middellandse Zee. Die laatste locatie is gelukkig geen standaard Call of Duty-locatie en was nog enigzins vermakelijk om te spelen. Helaas voelt de laatste missie gehaast aan. Na het voltooien komt er nog een scene die het verhaal afsluit, met de dood van een personage waarover geen spoilers, maar die scene raakte mij persoonlijk totaal niet.
Grote zombiemap
Net als ontwikkelaar Treyarch heeft Sledgehammer Games in al haar Call of Duty-games een zombiemodus toegevoegd. Dit keer is dat ook bij Modern Warfare III het geval. Het voelt een beetje vreemd aan om zombies te hebben in een Modern Warfare-game. En dat is het ook. Dit is namelijk de eerste Modern Warfare-game (van alle zes die er zijn) met een zombiemodus. De zombiemap speel je online met twee andere spelers. Deze speelt zich net als een aantal campaign missies van de trilogie in Urzikstan af. Het is een vrij grote map waarin je 45 minuten de tijd hebt om Contracts te voltooien. Aan het eind wordt je door een helikopter opgehaald. De laatste keer dat ik een zombiemodus in Call of Duty speelde was in Black Ops III. Het is tof om te zien dat de zombies nog steeds hetzelfde geluid maken en dat de Mystery boxes en Speed Cola nog altijd aanwezig zijn.
Multiplayer
Zelf ben ik geen multiplayer fan. Het komt zelden voor dat ik een multiplayermodus van een game speel. Daarom laat ik multiplayergames altijd door de andere crewleden van SideScroller reviewen. Maar omdat het dit jaar niet uitkwam heb ik besloten Modern Warfare III zelf te reviewen. De multiplayer van Modern Warfare III bestaat uit 16 maps op launch. Deze maps zijn bijgewerkte versies van de maps uit Modern Warfare 2. De periode na launch worden nieuwe multiplayer maps aan de game toegevoegd.
Toekomst van Call of Duty
Nu Activision is overgenomen door Microsoft is het de vraag hoe de toekomst van de Call of Duty-franchise eruit ziet. Door de rechtszaak van Sony heeft Activision een 10 jaren-deal gemaakt voor komende Call of Duty-games voor PlayStation. Een Advanced Warfare 2 kan interessant zijn gezien Sledgehammer Games dit zelf wilde. Nu de Modern Warfare-trilogie afgerond is kan Infinity Ward wellicht met een Infinite Warfare 2 komen. Grote kans dat Treyarch volgend jaar aan de beurt is gezien hun laatste Call of Duty-game Black Ops Cold War uit 2020 is. Na vijf Black Ops-delen is het nog maar de vraag of Treyarch met een zesde Black Ops-game komt of dat ze met een geheel nieuwe reeks op de proppen komen. Als Microsoft ten op zichte van Activision wel creativiteit en kwaliteit toe laat dan is het te hopen dat Treyarch ons volgend jaar een nieuwe reeks introduceert.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Call of Duty: Modern Warfare III bij Bol.com
Conclusie
Call of Duty: Modern Warfare III
Call of Duty: Modern Warfare III is mosterd na de maaltijd. Het voelt meer aan als een verlengstuk van Modern Warfare II, dan als een geheel nieuwe game. De missies zijn kort en duren niet langer dan 20 minuten. De campaign is daardoor binnen vijf uur uit te spelen. De open combat-missies dien je in één keer te behalen zonder dood te gaan en zorgen weer voor wat uitdaging. Jammer genoeg voelt de laatste missie gehaast aan en raakte de eindscene mij totaal niet. De enige momenten dat ik mij vermaakt hebt met de game is tijdens de missie dat zich op een eiland met luxe villa’s afspeelt, en bij het spelen van de vrij grote zombiemap. De overname van Activision door Microsoft stelt ons de vraag of we in de toekomst nog altijd jaarlijks een nieuwe Call of Duty-game krijgen, of dat besloten wordt om hiervan af te stappen. Hopelijk weet de volgende Call of Duty iets geheel nieuws neer te zetten met een campaign die minstens de kwaliteit van Modern Warfare II uit 2022 levert.
VOORDELEN
- Open combat voelt uitdagend aan
- Makarov (opnieuw) als bad guy
- Vermakelijke zombiemodus naast campaign
NADELEN
- Korte campaign
- Meeste locaties zijn oninteressant
- Eindscene niet impactvol en sluit de trilogie matig af
Reacties