Dead Island 2 werd aangekondigd op E3 2014. Het moest een vervolg worden op Dead Island uit 2011. De ontwikkeling van dit vervolg verliep alles behalve vlekkeloos. Afgelopen zomer op gamescom werd Dead Island 2 opnieuw geïntroduceerd. Sinds twee weken geleden is de game daadwerkelijk verkrijgbaar. Dead Island 2 werd oorspronkelijk ontwikkeld door Yager Development. Uiteindelijk werd de game ondergebracht bij Homefront The Revolution-ontwikkelaar Dambuster Studios. Dat was een game waar wij destijds niet over te spreken waren. Weet Dambuster Studios met Dead Island 2 een goede game neer te zetten die het wachten waard is geweest?
Ik kan me nog herinneren dat Dead Island uitkwam in 2011 en werd aangekondigd met een spectaculaire trailer. De game was niet voor mij weggelegd. En eerlijk gezegd wist ik niet of Dead Island 2 bij mij in de smaak ging vallen, maar nu ik de game heb uitgespeeld kan ik alleen maar zeggen dat Dead Island 2 niet teleursteld.

Variërende gebieden
Dead Island 2 speelt zich af in Los Angeles. Het verhaal is opgedeeld in 24 story quests. Gedurende de game bezoek je verschillende gebieden in Hell-A. Sinds de zombie uitbraak is de stad een grote hel geworden. Zo bezoek je aan het begin de wijken Bel-Air en Beverly Hills. Hier loop je door luxe villa’s en een verlaten hotel rond. De eerste helft van de game speelt zich hier af. Omdat Dead Island 2 afspeelt in LA kom je uiteraard ook op filmsets terecht. In het gebied Monarch Studios bevinden zich diverse filmsets, decorstukken, green screen ruimtes, blue screen kamers en filmset trailers. Halverwege de game onstaat er meer variatie en bezoek je ook Venice Beach en Santa Monica met de Pier en Ocean Avenue als hoogtepunten.
Boss fights
Na een bepaald aantal missies volgt een boss fight. Dead Island 2 bevat zeven boss fights. Elke boss fight bestaat uit een zombie die flink gemuteerd is. Niet alle bosses zijn moeilijk te verslaan. Maar het is aan te raden om tussendoor side quests te voltooien. Daardoor verdien je meer xp en stijg je in level, waardoor een boss fight net iets makkelijker gaat. Een aantal side quests bestaan uit een reeks zombie hordes die je moet afslachten en zijn niet heel boeiend. De game heeft een level cap van level 30 die wellicht in de toekomst verhoogd wordt als de ontwikkelaar DLC uitbrengt. Naast de 24 story- en 33 side quests zijn er 15 Lost and Found quests. Hierin ga je onder andere op zoek naar een vermist persoon. Vervolgens blijkt deze persoon een zombie te zijn geworden en dien je deze te verslaan. Deze quests spelen zich af in gebieden waar je eerder in het verhaal bent geweest, zodat je nog wat langer van deze gebieden kunt genieten.

Laadschermen
Alhoewel Dead Island 2 een open wereld game is, kent het laadschermen wanneer je naar een volgend gebied loopt. Heel vervelend is dit niet, want op Xbox Series X zijn de laadschermen erg kort. De gebieden zien er fantastisch uit en ook de texture renders zien er erg goed uit! Denk aan bankstellen, bedden, winkelmandjes en vuilniszakken. Tijdens mij speelsessies ben ik geen enkele keer bugs tegengekomen, dus Dambuster Studios heeft met Dead Island 2 ongetwijfeld een goed product afgeleverd! Je kunt naar alle eerder bezochte gebieden reizen via de fast travel map die je tegenkomt bij safe spots, waarover later meer. Opvallend is dat je vanuit Monarch Studios niet direct naar Ocean Avenue kunt fast travelen. Eerst dien je te fast travelen naar een nabije omgeving zoals de Santa Monica Pier, om vervolgens naar Ocean Avenue te fast travelen.
Slayers en skill cards
Dead Island 2 kent zes speelbare personages waar je aan het begin uit kunt kiezen genaamd slayers. Elk personage heeft zijn eigen vaardigheden en speelstijl. Zelf heb ik gekozen voor het personage Jacob die in de heraankondigingstrailer op gamescom getoond werd. Elk personage beschikt over een skill deck waar gedurende de game skill cards aan worden toegevoegd. De skill decks zijn Abilities, Survivor, Slayer en Numen. Een skill card geeft je bepaalde krachten zoals krachtigere aanvallen of het sneller terugkrijgen van health. Aan het eind van de game ontbrak bij mij nog één skill card, terwijl ik voornamelijk story- en side quests gespeeld heb. Dus heel moeilijk is het niet om alle skills te ontgrendelen.
“Dambuster Studios heeft met Dead Island 2 ongetwijfeld een goed product afgeleverd!”
Dead Island 2 kan met drie spelers in co-op gespeeld worden op hetzelfde platform (zowel Xbox One als Xbox Series). Zelf heb ik de game in singleplayer gespeeld, maar co-op had wellicht leuker geweest. Dead island 2 draait namelijk om het vermaak van het neerhakken van zombies. En dit kun je het beste met maten in co-op doen. Het verhaal is niet altijd boeiend genoeg om te volgen. En niet alle personages in het verhaal zijn even boeiend. Desalniettemin moet gezegd worden dat een geliefd personage uit de eerste Dead Island-game opnieuw aanwezig is. Bepaalde personages hadden meer verhaal mogen krijgen waaronder Curtis Sinclair, een gepensioneerde Hollywood-acteur en Patton, de man die in een kamertje in het riool woont. Wellicht dat ze meer aandacht krijgen in toekomstige DLC.

Heel veel gore en fury!
De ontwikkelaar heeft voor Dead Island 2 een nieuw gore-systeem gemaakt die je als speler toelaat om zombies tot bijna op het laatste bot toe te slopen. Zo zijn er hakbijlen, stokken, poolzagen, zwaarden, spijkerpistolen en zelfs Wolverine klauwen in de wereld te vinden. Na verloop van tijd heb je ook vuurwapens tot je beschikking. Niet alleen het gore-systeem, maar ook de zombie-ervaring staat centraal in Dead Island 2. Zo kunnen zombies je grijpen en dien je ze vervolgens via een quick time event van je af te slaan. Als de health balk van sommige zombies minder dan de helft gevuld is kun je het hoofd instampen of de zombie bij de nek grijpen en een hakbijl in het hoofd steken. Het neerhakken van zombies is erg vermakelijk en levert bloederige beelden op.
Health krijg je onder andere door blikjes te drinken of chocoladerepen te eten. En door med kits te vinden of je Fury Meter te gebruiken als deze vol is. Later in de game ontgrendel je namelijk de Fury Meter. Deze activeer je door beide sticks van de controller in te drukken en geeft je een tijdelijke krachtige zombie aanval om elke zombie in je omgeving met je handen te verscheuren. Door meerdere zombies neer te hakken laadt de Fury Meter weer op.
Soorten zombies
Zombies bevinden zich overal in de wereld en spawnen vaak in een hoekje. Regelmatig verschijnen zombies vanuit het niets met een fade-in effect voor je neus, of komen kruipend uit het riool zodra je vlak voor het riool deksel staat. Enerzijds geeft dit sfeer aan de game, maar anderzijds wekt dit irritatie op omdat ze jou direct kunnen aanvallen en je de zombies niet vanaf een afstand hebt zien aankomen. Naast de walkers en kruipende zombies kom je ook Suiciders tegen die exploderen als ze te dicht bij jou staan. Dit kan de helft van je health kosten, dus hier dient voor gewaakt te worden. Dit geldt ook voor militairen die een bomvest dragen en ontploffen. En voor burning zombies die je laten branden als je tegen hen aanloopt. Screamers zijn sterke zombies die moeilijker te verslaan zijn. Deze schreeuwen zo hard dat een horde zombies op je afrent. Verder dien je uit te kijken voor giftige zombies uit het riool die zuur spugen. Enkele soorten zombies zijn imuun voor bepaalde type wapens, waardoor je je wapens bij en workbench dient te modificeren met vuur of elektro schocks.

Beperkte wapen mods
Safe spots zijn plekken waar groepen overlevenden bevinden. Elke safe spot heeft een trader waar je wapens, consumables en onderdelen kunt kopen en verkopen. Daarnaast bevindt zich hier een storage locker waar je 16 wapens kunt bewaren, omdat je maximaal 16 wapens bij je kunt dragen. Verder is hier een workbench te vinden om je wapens te upgraden en te repareren. Upgrades bestaan altijd uit 1 mod, 3 perks en 1 fixed perk. Alhoewel het modificeren vrij beperkt is, doet dit niet af aan de gameplay. Het neerhakken van zombies blijft vermakelijk en 16 wapens is meer dan genoeg om bij je te dragen. Om mods en perks te kunnen toepassen dien je onderdelen te vinden.
Sommige wapens kun je met je level laten matchen zodat deze krachtiger worden. Echter zijn er bepaalde wapens met een maximale power score. Dit betekent dat je niet de hele game met hetzelfde wapen kunt doen, omdat deze na verloop van tijd niet meer krachtig genoeg is. Tegen de tijd dat ik level 25 was, lag de power score tussen de 454-465 voor de sterkste wapens. Wapens vind je overal in de wereld en aan het eind van sommige boss fights worden er ook wapens gedropt. Verder zijn op de map lockboxes te vinden waar je een zombie met een sleutel moet vinden en verslaan om toegang te krijgen tot een kluis met daarin een sterk wapen.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Dead Island 2 bij Bol.com
Conclusie
Dead Island 2
Dead Island 2 heeft een lange ontwikkeling achter de rug en heeft drie verschillende ontwikkelaars gekend. Het was nog maar de vraag of de game ooit het daglicht ging zien. Dead Island 2 draait om het vermaak van het neerhakken van zombies. En dankzij het nieuwe gore-systeem komt dit goed tot zijn recht. De game kun je het beste in co-op spelen, omdat het verhaal niet altijd even boeiend is om op te focussen. Zo hadden sommige personages meer verhaal mogen krijgen. Ondanks dat dit tweede deel niet op een eiland afspeelt, heeft Los Angeles genoeg te bieden. De gebieden in “Hell-A” zien er mooi uit en de game kent veel variatie in zombies. De game bevat ook diverse wapens, maar helaas zijn niet veel mods mogelijk. Tijdens mijn speelsessies ben ik geen enkele keer bugs tegenkomen. Al met al heeft Dambuster Studios met Dead Island 2 een goede game neergezet die zeker het lange wachten waard is geweest.
VOORDELEN
- Het lange wachten (bijna 9 jaar) wordt goed beloond
- Heerlijk zombies neerhakken in de mooie gebieden van Hell-A
- Boss fights kunnen uitdagend zijn
- De game kent geen bugs
- Gore-systeem om zombies tot bijna op het laatste bot toe te slopen
- Veel variatie in zombies
NADELEN
- Hoofdverhaal niet heel boeiend en niet alle personages in het verhaal zijn interessant genoeg
- Side quests vrij repetitief
- Het in-faden van zombies kan irritatie opwekken
- Mods zijn vrij beperkt
Reacties