Deliver Us Mars laat je het avontuur van Kathy Johanson beleven. Deze jonge vrouw wordt voor een missie uitgezonden naar Mars om de middelen te vinden waarmee de Aarde gered kan worden. Het is een sci-fi verhaalgedreven avonturengame. Onze grote story-driven-games fanaat en KeokeN-kenner Feres trok zijn ruimtepak aan, stapte in de Zephyr shuttle en vloog naar Mars, oftewel hij ging met de game aan de slag. Is dit de beste game ooit van Nederlandse bodem?
Deliver Us Mars is het vervolg op Deliver Us The Moon. Beide games zijn gemaakt door de Nederlandse ontwikkelaar KeokeN Interactive. Deze ontwikkelaar ken ik sinds 2015 en destijds heb ik hen meerdere keren geïnterviewd over Deliver Us The Moon.
Al in de eerste 10 minuten komt de actie er goed in en bezoek je meerdere locaties. Hierna volgt een puzzel-element waarover later meer. Gevolgd door een prachtige omgeving met sfeervolle muziek waarbij je achter in een truck zit. Dit is het moment dat ik van de game begon te genieten en besefte dat de ontwikkelaar een grote stap vooruit heeft gemaakt met haar tweede game.
Save the Earth
Deliver Us Mars is een game dat draait om het verhaal. De game speelt zich af in 2068. Tien jaar na de gebeurtenissen uit de Fortuna-missie uit Deliver Us The Moon. In de proloog zien we hoe de Outward en haar bemanning naar Mars is vertrokken. Dit is een raket die gekoppeld is aan de ARK Vita. Een schip waarin zich de resources bevinden om de Aarde te redden. Het is aan Kathy en haar crew om op Mars de ARK Vita te vinden en mee te nemen naar Aarde om zo de planeet te redden van haar ondergang. De Zephyr shuttle brengt hen naar Mars en daar ontdekt Kathy hologrammen die vertellen wat er op Mars heeft afgespeeld.
Sterke voice-acting
Om het verhaal zo realistisch mogelijk neer te zetten heeft de ontwikkelaar stemacteurs ingehuurd. Zo is de stem van Kathy ingesproken door actrice Ellise Chappell. Acteur Neil Newbon, die zijn stem verleend heeft aan meerdere personages in de Resident Evil-games, spreekt de stem van Isaac Johanson in. Isaac is Kathy’s vader die we net als in Deliver Us The Moon in hologrammen te zien krijgen. Naast de voice-acting hebben deze acteurs ook motion-capture van hun personages vertolkt. Dit is goed gelukt, maar het is de sterke voice-acting die zorgt dat het verhaal een goede indruk achterlaat.
“ Het is de sterke voice-acting die zorgt dat het verhaal een goede indruk achterlaat.“
Deliver Us Mars bevat net als Deliver Us The Moon collectibles. Waar je in Deliver Us The Moon de Moonman comics kon vinden, bevat Deliver Us Mars Marsman comics. Ook de hologrammen zijn weer aanwezig, waarover later meer. De comics en hologrammen worden in je Astrotool genoteerd zodat je weet welke nog ontbreken. Daarnaast beschikt Kathy over haar eigen ASE robot genaamd AYLA. Zoals de astronaut uit Deliver Us The Moon ook had. En dien je wederom af en toe satellieten te verbinden met een zendmast aan de overkant. Alleen de audio logs zijn dit keer afwezig, maar wel zijn er chat gesprekken die je kunt verzamelen genaamd AstroTalk. In totaal zijn er bijna net zoveel collectibles te vinden.
Uitdagende puzzels
Deliver Us Mars kent puzzel-elementen waarin je een laserstraal naar de juiste plek moet richten. Om laserstralen correct te plaatsen moeten de vakjes van een cirkel blauw kleuren. Als deze rood kleurt moet de laser op een andere plek gericht worden. Het puzzelen deed me denken aan Portal en is soms erg uitdagend. Sommige puzzels zijn makkelijk oplosbaar, maar andere puzzels duurden mij soms een half uur om op te lossen. De eerste uitdaging was in de raket naar Mars. In dit gedeelte heb je vier ruimtes met in elke ruimte twee laserstralen. Alleen de deuren van de overige drie ruimtes zijn aan het begin gesloten. Het is aan jou om uit te zoeken hoe je die moet openen. Voor de release van de game waren sommige puzzels een uitdaging, omdat online geen walkthroughs beschikbaar waren. En in dit soort situaties ben ik vaak geneigd om na een bepaalde tijd online te zoeken naar een oplossing.
First- en third-person
Andere gameplay-elementen bestaan uit duiken in grotten op Mars en zweven door de ruimte. Het duiken en zweven is zowel in first- als third-person speelbaar door de linkerstick van de controller in te drukken. Soms dien je een vergrendelde doorgang te openen met je persoonlijke laser die je bij je draagt. Ik dacht dat de ontwikkelaar ooit tegen mij zei dat ze de lightsaber geluiden uit Star Wars hebben nagebootst voor de laser geluiden in de game. Verder zijn er momenten dat je over de planeet rijdt in een Mars rover. Dit doe je simpelweg met de triggers en linkerstick van de controller. De besturing voelt goed aan en ook kun je vrij snel rennen in de game.
Kathy’s jeugd
Zoals aangegeven bevat Deliver Us Mars sterke voice-acting. Het verhaal weet indruk te maken door af te wisselen met gebeurtenissen uit Kathy’s jeugd. Hierin speel je als Kathy die vijftien jaar eerder als klein meisje veel meemaakte. Geen spoilers hierover, maar ik kan wel meegeven dat zo’n scene afspeelt in een grote bergomgeving. Deze omgeving zag er erg mooi uit en voegt een belangrijk stuk achtergrondverhaal toe aan de game. Ook de tientallen hologrammen die te vinden zijn op Mars vertellen een deel van het verhaal wat er precies gebeurd is op de rode planeet. Hologrammen worden door je ASE robot geprojecteerd. Om deze te projecteren dien je de ASE te besturen en in de juiste hoek te positioneren. Aan het begin is dit misschien even wennen, maar al gauw krijg je door hoe dit werkt. Het verhaal duurt ongeveer 7 tot 9 uur om uit te spelen. Dit is onder andere afhankelijk hoe snel je de puzzels oplost. De game bevat een proloog, gevolgd door negen hoofdstukken en een epiloog.
Kleine onduidelijkheden
De omgevingen zijn heel mooi vormgegeven en een stuk groter dan in Deliver Us The Moon. Bij aankomst op Mars kun je niet alleen in de verte vooruit kijken, maar is het hele gebied af te struinen. Echter was dit een onduidelijk moment in de game waarin ik niet wist welke kant ik moest opgaan. De navigatie gaf niets anders aan dan drie puntjes. Het is een paar keer voorgekomen dat het onduidelijk was wat je moest doen. En alhoewel de game grotendeels draait om puzzelen en verkennen, kunnen dit soort onduidelijkheden ook verbeterd worden met een toekomstige update.
Klimsysteem
Terugkomend op Mars; de planeet kent zowel sneeuw- als woestijngebieden en op een gegeven moment ervaar je zelfs een zandstorm. De zwaartekracht op Mars is natuurlijk minder, waardoor je grote sprongen kunt maken. En springen zul je. Kathy beschikt over ijsbijlen om deze sneeuwachtige en zanderige bergen te beklimmen. Soms dien je een sprong naar een stuk berg tegenover jou te maken. Dit doe je door twee keer op de A-knop van de controller te drukken. Het klimsysteem is goed uitgewerkt en werd vorig jaar in een demo uitgelicht waarover ik deze Deliver Us Mars preview schreef. Wanneer je je ijsbijl tegen een verkeerd oppervlak slaat, hoor je een weerkaatsend geluid. Dit geluid veranderd als je je ijsbijl In een zak met zand steekt. Samen met de eerder genoemde laser geluiden heeft de ontwikkelaar goede sound design afgeleverd.
Waar je in Deliver Us The Moon easter eggs had zoals een foto van de ontwikkelaar in een wc, bevat Deliver Us Mars ook easter eggs. Zo zien we een Star Bears poster hangen in de proloog dat natuurlijk een referentie naar Star Wars is. Verder is president Van Zanten die genoemd wordt in een nieuwsuitzending op de TV een referentie naar de componist van de game, Sander van Zanten. Later in de game hoor je in een hologram iemand praten over bitterballen bij een conferentie in Amsterdam, wat natuurlijk weer een link is met de Nederlandse ontwikkelaar.
Glitches en andere fouten
Naast de paar keren dat het onduidelijk is wat je moet doen, ben ik ook een aantal keren glitches tegengekomen. Zo gingen Kathy’s voeten door een berg heen, klimt Kathy een enkele keer scheef een ladder op, en zijn er stukken zand waarvan de textures soms moeten inladen. Wel moet gezegd worden dat de ontwikkelaar nog voor de release een update uitbracht die een aantal problemen heeft verholpen. KeokeN Interactive blijft ook na de release werken aan Deliver Us Mars en de kans is groot dat jij dit soort glitches nauwelijks ervaart.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Conclusie
Deliver Us Mars
KeokeN Interactive weet met Deliver Us Mars een geslaagd vervolg neer te zetten op Deliver Us The Moon. Het is een compleet andere game geworden doordat het zoveel meer te bieden heeft dan het vorige deel. Toch keren oude vertrouwde elementen terug. Deliver Us Mars vertelt een goed verhaal dat afwisselt met gebeurtenissen uit Kathy’s jeugd. Het verhaal wordt versterkt door de motion-captured cutscenes en sterke voice-acting van de acteurs. De game kent mooie vormgegeven omgevingen, grote gebieden en variatie in gameplay. Denk aan duiken, zweven, rondrijden in een Mars rover en een goed uitgewerkt klimsysteem. Daarentegen kent Deliver Us Mars uitdagende puzzels die soms iets te uitdagend zijn. Ook zijn er af en toe onduidelijkheden, waardoor je niet weet welke kant je moet opgaan. Dit soort onduidelijkheden kunnen net als de paar glitches met toekomstige updates worden opgelost. Of dit de beste game van Nederlandse bodem is? Dat mag je zelf bepalen, maar met het resultaat van Deliver Us Mars verdiend KeokeN Interactive zeker meer aandacht binnen de game industrie.
VOORDELEN
- Uitdagende puzzels…
- Indrukwekkend verhaal met sterke voice-acting
- Mooie omgevingen en grote gebieden
- Variatie in gameplay
- Klimsysteem
NADELEN
- …Die soms iets te uitdagend zijn
- Af en toe kleine onduidelijkheden
- Heeft af en toe last van glitches die hopelijk met updates opgelost worden
Reacties