We kunnen weer isometrisch grinden jongens, Diablo 4 is hier! De Diablo-franchise is een van de absolute juggernauts van de RPG-wereld. 11 jaar na de release van Diablo 3 (en een tussentijdse remaster van Diablo 2, en het Diablo Immortal-momentje) is daar eindelijk de nieuwe knaller uit de franchise.
Ook al heb je zelf nooit Diablo gespeeld, iedereen weet wel hoe de game eruitziet. Het top-down cameraperspectief en de twee grote orbs die health en resource vertegenwoordigen in het scherm. Het is iconisch. Zoals de naam al verraad bevat de Diablo-franchise vele helse invloeden. Waar entiteiten zoals Baal, Mephisto en, the legend himself, Diablo je in vorige delen het leven zuur maakte, vertolkt Lilith die rol in Diablo 4. Het is aan jou de taak om deze Queen of the Succubi te verslaan en de wereld van Sanctuary te verlossen van deze vorm van pure evil. Ik denk dat ik voor de meeste Diablo-spelers spreek als ik zeg dat de game het vooral moet hebben van de gameplay. Dit wil niet zeggen dat het verhaal het niet waard is om te volgen, integendeel. Het verhaal begint meteen met een prachtige cinematic cutscene die meteen de toon voor de game zet. Deze versie van Diablo is weer duister en donker zoals deel 2 dat was. Ook door de game heen bewonder je vele cutscenes die je als speler bij je strot pakken en je om het verhaal te laten geven.
Grinden doe je samen
Het verhaal is dik, maar de gameplay is het hoofdmaal. Qua core gameplay is de game niet veel veranderd. Je kiest een van de vijf classes (Barbarian, Druid, Necromancer, Rogue, Sorcerer) uit en begint met hordes vijanden te slopen om experience te grinden. Waar Diablo 4 vooral dingen verandert is de manier waarop je dit doet. Je eigen game hosten en vrienden uitnodigen is verleden tijd. In Diablo 4 speel je in een online realm met meerdere spelers. Dit geeft natuurlijk allerlei mogelijkheden voor nieuwe mechanics zoals World Events waar je met een grote groep spelers tegen een sterke boss moet vechten. Als je eenmaal in zo’n event zit krijg je echt een beetje het MMO-gevoel, althans ik als persoon die nooit MMO’s speelt kreeg dit gevoel. Het laat de wereld ook heel levendig aanvoelen omdat je door je reis door Sanctuary heen altijd wel andere spelers tegenkomt. De een met vettere gear dan de ander. Hier hou ik wel van. Dit geeft je soms inspiratie om je eigen armor setup eens flink onder handen te nemen zodat je de map als een echte baas kan verkennen. En verkennen ga je zeker want de map is gevuld met allerlei activiteiten om te voltooien. De activiteit waar ik de ontwikkelaars de meeste credits voor wil geven zijn de speciale Legendary Aspect Dungeons. Deze zijn overal door de wereld te vinden en geven je toegang tot de Legendary Aspects. Dit zijn eigenlijk de vaardigheden die je op Legendary Gear kan vinden maar dan in de vorm van een enchantment die je zelf op een piece of equipment kan zetten. Hiermee geeft Blizzard je alle tools om een eigen build te maken zonder dat je afhankelijk bent van een 0.1% drop rate. Let wel op, deze enchantments hebben altijd de laagste roll. Dus als je echt hard wil min maxen moet je alsnog grinden voor die legendary 0.001% drop, maar wie houden we voor de gek? Dat is waarom we Diablo spelen.
A horse with no name
Het loont sowieso om de wereld te verkennen want door nieuwe gebieden te vinden, deze dungeons te clearen en speciale Lilith altars te vinden krijg je Renown-punten. Als je genoeg van dit soort punten verzamelt kan je allerlei extra beloningen krijgen. Denk aan extra skill points, experience points, een hogere potion capaciteit, etc. Dit geeft je als speler meer prikkels om de wereld daadwerkelijk te verkennen in plaats van standaard van plek naar plek te gaan. Het enige nadeel hieraan is dat je als speler tamelijk traag bent en al vrij snel verlangt naar een mount. Deze krijg je pas in Act 4, ondanks dat je aan het begin van Diablo 4 al naar een stal kan lopen en naar de paarden kan kijken. Aan de ene kant begrijp ik waarom hiervoor gekozen is, anderzijds vind ik het een beetje jammer dat je meteen aan het begin van de game al lekker gemaakt wordt met een mount terwijl je zelf loopt als een slak. In Diablo 3 kon je wel sneller bewegen door de evade te spammen maar deze heeft in Diablo 4 een vijf seconden cooldown timer gekregen. Wees niet ontmoedigd. Er is ook goed nieuws voor de paardenliefhebbers. Zodra je je mount hebt gekregen heb je deze meteen op elke nieuwe personage. De langzame reis naar Act 4 hoef je dus maar een keer te maken.
Kan je mij een Grim Favor doen?
Misschien wel het belangrijkste aspect van een Diablo-game is de endgame grind. Op launch bestaat deze uit Whispers of the Dead-missies, Capstone Dungeons verslaan om hogere world difficulties te ontgrendelen en Helltides. Whispers of the Dead geeft je de kans om speciale kleinere quests te doen waarmee je Grim Favors verdient. Met deze Grim Favors kan je, als je er 10 verzameld hebt, speciale kisten kopen waar allerlei resources en armor pieces in zitten met een kans op een legendary-item. Dit is een must als je op zoek bent naar een sterke build voor de endgame aangezien je zonder de vele legendary skills niet ver gaat komen.
“Blizzard geeft je alle tools om een eigen build te maken zonder dat je afhankelijk bent van een 0.1% drop rate“
Naast deze Whispers of the Dead-missies ben je ook veel bezig met de Helltides. Als een Helltide plaatsvindt is een bepaald gebied op de map tijdelijk verandert in een ware hel. Overal in de regio zijn sterke demonen die dan speciale loot droppen genaamd Aberrant Cinders. Deze Cinders moet je verzamelen om verschillende schatkisten in het Helltide-gebied te openen. Klinkt makkelijk maar hier zit wel een grote ‘maar’ aan.
Een maar?
Als je doodgaat raak je de verzamelde Cinders kwijt. Omdat deze Helltide-events een stuk moeilijker zijn krijg je pas toegang nadat je World Tier 3 ontgrendeld hebt. Naast deze activiteiten ben je natuurlijk ook bezig met de map af te werken en Paragon-levels te farmen tot het eerste seizoen van Diablo 4 gaat beginnen. De details van deze seizoensgebonden grind zijn nog niet bekend maar we weten wel dat het ongeveer half juli begint. Hopelijk wordt dit net zoals Diablo 3 en krijgen we heel veel vette cosmetics en pets. Maar ergens ben ik bang dat dit niet gaat gebeuren. De reden van mijn angst is omdat Diablo 4 een hele grote cosmetic store heeft. In deze store kan je voor Platinum, een microtransactie valuta, speciale cosmetic armor sets kopen. Een armor set kost ongeveer tussen de 15 en 25 euro. Over de prijs zelf kan ik niet oordelen. Er zijn spelers die het kopen dus de prijs is geen probleem. Waar ik een potentieel probleem zie is dat straks de coolste armors verstopt zitten achter een betaalmuur. Dit gepaard met het feit dat Diablo 4 een Battle Pass gaat hebben geeft mij toch een klein beetje angst dat de beloningen voor seizoensgebonden grinds straks niets zijn vergeleken met de aankopen die je in de store kan doen. Gelukkig zijn het (tot nu toe) alleen nog maar cosmetische producten die te koop zijn in de sale, maar ik hou mijn hart vast voor de Battle Pass en de seizoensgebonden rewards.
Review gespeeld op: PS5
Conclusie
Diablo 4
Diablo 4 is een return to form van Blizzard. De gameplay is weer ijzersterk en je grind flink wat uurtjes weg met de vele mogelijkheden in Sanctuary. De online wereld klinkt voor velen als een afknapper maar brengt, naar mijn mening, een vette ervaring. Een paar kleine minpuntjes zoals de langzame transportatie (tot Act 4), de focus op de cosmetic store en de ontbrekende informatie over het komende eerste seizoen. Deze minpuntjes zijn klein en doen weinig afbraak aan de heerlijke grinds die ik gehad heb. Als Blizzard de seizoensgeboden grinds wederom goed weet uit te werken zal Diablo 4 je de komende 6+ jaar vastgrijpen.
VOORDELEN
- Heerlijke gameplay
- Legendary Aspects verwijderen flink wat rng drops
- Veel activiteiten in Sanctuary
- De graphics en cinematics zijn top-notch
NADELEN
- Trage transportatie tot je de mount krijgt
- Onduidelijkheid over de Battle Pass en seizoensgebonden grind
Reacties