Het was de afgelopen dagen tropisch warm in ons kleine landje. Toch heb ik de hele tijd binnen gezeten met de TV en de PlayStation 5 aan. Ik kon Final Fantasy XVI spelen! Terwijl de hitte in mijn kamer steeg naar 32 graden heb ik geen druppel zweet gevoeld. Final Fantasy XVI was zo cool dat ik niks van die warmte gevoeld heb.
Final Fantasy XVI speelt zich af in een middeleeuwse setting. In de Valisthea-regio was er jarenlang vrede totdat de wereld langzaam maar zeker verslonden werd door de Blight. Deze blight is een mysterieus fenomeen wat ervoor zorgt dat grond onbewoonbaar wordt voor zowel mens als dier. Vanwege de angst voor het verliezen van meer terrein zijn verschillende facties in Valisthea een oorlog met elkaar begonnen. Deze oorlog voeren ze niet alleen met standaard soldaten en magie maar ook met de kracht van de Eikons. De Eikons zijn Summons van oudere Final Fantasy-games alleen worden ze in Final Fantasy XVI beheerst door Dominants. Deze dominants worden geboren met een van de Eikons in zich en kunnen de krachten oproepen van hun innerlijke monster. Wij volgen Clive Rosfield, broer en shield van de Phoenix Dominant, Joshua. De Rosfield broertjes zijn de kinderen van de Archduke van Rosaria. Als de troepen van Rosaria erop uit trekken om zich voor te bereiden op een veldslag worden ze plotseling aangevallen door vijanden van de Sanbreque Empire. Is er een verrader onder de soldaten van Rosaria? Tot overmaat van ramp duikt plotseling Ifrit uit het niets op en valt deze Joshua aan. Recht voor Clive’s ogen ziet hij hoe dit demonische monster zijn broertje vermorzeld. Clive overleeft de aanval en wordt vervolgens tot slaaf gemaakt door het Sanbreque Empire. Hier begint Clive’s avontuur gemotiveerd door haat en wraak.
Time crisis
Waar Final Fantasy XVI zichzelf vooral onderscheid van zijn voorgangers is in het gameplay aspect en op de manier waarop het verhaal verteld wordt. Final Fantasy XVI is duister, rauw en een volwassen take op de Final Fantasy-games. Volwassen thema’s zijn altijd wel aanwezig geweest in de Final Fantasy-games, maar nog nooit werden ze getoond zoals dat in Final Fantasy XVI wordt gedaan. Bloed spat in het rond, lijken vullen je beeldscherm en er komt zelfs een segment in een bordeel voorbij (inclusief gekreun). Dit alles vertolkt in prachtige cutscenes waarvan de meeste in real-time gerenderd worden. Het zorgt voor een geweldige ervaring aangezien je zo van de actie overgaat naar de cutscenes. Het enige probleem dat ik met de cutscenes heb is dat ze vaak te lang doorgaan. Final Fantasy XVI is een behoorlijk cutscene heavy game met uren aan cutscenes en vaak zit je wel meer dan tien minuten naar een segment van cutscenes te kijken. Dit is geen probleem als je tijd hebt, maar het kan gevaarlijk worden als je op een doordeweekse avond gaat spelen.
“Ik kan gewoon niet geloven wat voor prestatie Square Enix Creative Business Unit III heeft neergezet met deze titel.“
Geweldige personages
Ook het script heeft een behoorlijke upgrade gekregen. Waar voorheen de zijpersonages vaak een oppervlakkige rol hadden in het verhaal is dit in Final Fantasy XVI anders. De personages in Final Fantasy XVI leven, en ze doen door middel van hun acties het verhaal vooruitduwen. Vooral de relaties tussen Clive en deze personages (met name Cid) zijn zeer sterk uitgewerkt. Het feit dat de stemacteurs een ijzersterke prestatie hebben neergezet helpt hier natuurlijk bij. Elke emotie en situatie weten de acteurs perfect vorm te geven met hun stem. Chapeau!
Geopolitieke nonsens
Het verhaal is op kleine schaal uitermate goed uitgewerkt. De persoonlijke relaties, motivaties en karakterschetsen voelen allemaal echt aan en verlopen duidelijk. Wat mij wel tegenval is hoe de geopolitieke relaties werden geïntroduceerd. Het komt namelijk een aantal keer voor dat je willekeurig in een cutscene van een oorlog wordt gegooid. Wie de facties in deze oorlog zijn moet je zelf maar uitvogelen. Dit kan door middel van de Active Time Lore. Deze nieuwe en handige feature geeft je de mogelijkheid om tijdens de cutscenes even een opfrisser te krijgen over de personages en facties die aanwezig zijn in de cutscene. Deze feature is heel fijn, het is alleen jammer dat het een paar keer een must is. Later ontmoet je een NPC die al deze stukken lore samenbrengt in een boek. Dit zijn heuse lappen met tekst die enorm uitgebreid zijn en steeds groter worden hoe verder je in de game komt. Ik heb hier veel tijd besteed om meer achtergrondinformatie te krijgen en dit is zeker een aanrader voor de fans van de franchise.
Fantasy May Cry
Zoals gezegd is naast het volwassen imago ook de gameplay van Final Fantasy XVI compleet anders. Waar de franchise langzaam steeds meer richting actie-RPG ging is Final Fantasy XVI een straight-up actiegame met RPG-elementen. In elk gevecht kan Clive met de meest vloeiende en stijlvolle acties zijn vijanden omleggen. Als je ooit een Devil May Cry-game gespeeld hebt zal je een aantal gelijkenissen zien. Zo zit er een kopie van de Stinger-aanval in deze game, kan je vijanden taunten, combo’s in de lucht chainen, zit er een soort Devil Trigger in de game, een grab zoals de Devil Bringer en zo kan ik nog even doorgaan. Deze gelijkenissen zijn niet toevallig want Ryota Suzuki was verantwoordelijk voor de combat in Final Fantasy XVI. Suzuki heeft eerder gewerkt aan Devil May Cry 5 en heeft behoorlijk wat elementen van deze game meegenomen naar Final Fantasy XVI. Logisch aangezien Devil May Cry 5 een van de beste actiegames ooit is. Zoals in Devil May Cry heb je een zwaardaanval en een ranged aanval (ditmaal in de vorm van magie in plaats van twee prachtige geweren). Naast deze basis aanvallen heeft Clive ook toegang tot magic aanvallen van de Phoenix Eikon. Deze moeten rechargen na gebruik dus je kan ze niet spammen. Je krijgt uiteindelijk ook toegang tot meerdere Eikon krachten en de hier bijhorende aanvallen. Je kan midden in een gevecht van Eikon wisselen waardoor je nog meer gekke combo’s kan uitvoeren. Het is dus aan jou om deze drie soorten aanvallen op de juiste manier te combineren zodat je de vijanden op de meest action packed en cinematic manier afslacht. En op dat woordje cinematic wil ik nog even verdergaan want Jezus Christus…
Episch of Kino?
Als er een woord is waarmee ik Final Fantasy zou moeten omschrijven dan zou ik twijfelen tussen episch en kino. Ik durf te stellen dat Final Fantasy XVI de meest cinematic-game is die ik ooit gespeeld heb. Meerdere keren heb ik met open mond naar mijn scherm gekeken en mezelf afgevraagd ‘wat ben ik aan het spelen’. Letterlijk al bij de eerste echte grote bossfight zat ik met mijn handen in het haar. Deze boss was zo episch, cinematic en action packed dat het in een hoop andere games een final boss zou zijn. Maar in Final Fantasy XVI is het maar een voorproefje van de crazyness die er nog aan gaat komen. Dit alles onder een prachtige soundtrack van componist Masayoshi Soken. Elk muziekstuk in de game past perfect en verbeterd je ervaring. Bij de emotionele stukken word je geraakt in je hart en bij de epische stukken zet het je ziel in lichterlaaie. Complimenten ook voor de diversiteit in muziekstijlen en instrumenten die gebruikt zijn. Geen enkele track voelt hetzelfde en dit houdt de oren lekker fris.
Gedurfde keuzes
Ik wil graag nog meer complimenten uitdelen. De keuze om Final Fantasy XVI een PS5-exclusive te maken had ballen nodig. Square Enix had de game ook voor PS4 en PS5 kunnen ontwikkelen en zo veel meer sales kunnen maken. Dit zou ten koste zijn gegaan van het grafisch vermogen en de vele technische aspecten in de game. Daarnaast ben ik blij dat het geen open wereld-game is geworden. Waar de wereld van Final Fantasy XV enorm was en vele lege plekken kende, is de wereld van Final Fantasy XVI een stuk compacter. Via een overworld map kies je een kleinere map uit waardoor je progressed naar de volgende kleinere map. Dit zorgt ervoor dat er geen onnodige stukken zijn met leegte. Elk gebied is perfect ingevuld met een hoop details. Dit heeft voor mij persoonlijk altijd de voorkeur boven een grote open wereld.
Mensen er is nog zoveel wat ik wil zeggen over deze game, maar het is beter als je het zelf ervaart. Ik kan gewoon niet geloven wat voor prestatie Square Enix Creative Business Unit III heeft neergezet met deze titel. Het complete plaatje klopt gewoon, van muziek tot gameplay tot personages en het verhaal. Of Final Fantasy XVI mijn favoriete Final Fantasy-game is dat weet ik nog niet, maar wat ik wel weet is dat deze heel hoog staat. Als je in het bezit bent van een PlayStation 5 of iemand kent met deze console, ga dan alsjeblieft de demo spelen. Het laat je de eerste twee uur van de game zien en ik weet zeker dat je per direct hunkert naar meer.
Review gespeeld op: PS5
Bestel Final Fantasy XVI bij Bol.com
Conclusie
Final Fantasy XVI
Final Fantasy XVI heeft mij meerdere keren “wauw” laten zeggen. De gruwelijke gameplay, het epische verhaal, de ijzersterke personages en de prachtige soundtrack hebben allemaal de wauw-factor. Op een paar kleine puntjes na is de game een waar kunstwerk. Final Fantasy XVI is een grote kanshebber voor Game of the Year en wat mij betreft is het peak fiction. Ik heb weinig games gespeeld die mij lieten voelen hoe deze game mij laat voelen.
VOORDELEN
- De gameplay is geweldig
- Het verhaal is episch en pure kino
- Geweldige soundtrack
- De complete cinematic experience is ongekend
NADELEN
- Soms duren de cutscenes té lang
- Af en toe onduidelijk zonder de active time lore
Reacties