Het merendeel van mijn generatie kent warme herinneringen aan de Harry Potter-franchise. Of het nou de boeken of de films zijn, bijna iedereen was gek op de avonturen van de bebrilde tovenaar. Qua games was het altijd een beetje simplistisch. Het merendeel van de games waren gerelateerd aan de verfilming en miste een eigen identiteit. Dit terwijl het Harry Potter-universum groot en diep genoeg is voor een opzichzelfstaande game. Met Hogwarts Legacy hebben we eindelijk een game die een beetje de potentie van deze wereld tevoorschijn tovert (badum tschh).
Maar hoe definiëren we nou deze potentie? Nou als een franchise bestaat uit 7 boeken, met gemiddeld 487 pagina’s per deel, meerdere prequel films en theatervoorstellingen die creative input krijgen van de auteur dan kan je stellen dat er genoeg materiaal klaarligt voor een uitermate diepgaande game. Helaas hebben we tot op heden eigenlijk alleen maar filmgames gehad. Hogwarts Legacy probeert hier verandering in te brengen. In plaats van Harry Potter creëren we nu ons eigen personage. Waar Harry Potter als elfjarige naar Hogwarts mag is je game personage ongeveer vijftien jaar oud als deze een uitnodiging krijgt voor de magische school. Dit is natuurlijk zeer zeldzaam en brengt alle nodige problemen met zich mee. Dit is niet het enige zeldzame want het blijkt dat we ook ancient magic kunnen zien, iets wat niemand in onze buurt kan. Dit alles wordt ons duidelijk na een spectaculaire entrance die bestaat uit aangevallen worden door een draak, de gekke achtbaan in de bank berijden en een confrontatie met Ranrok. Ranrok is een goblin met een enorme haat voor tovenaren en lijkt zich te hebben geallieerd met de dark wizards. Nadat we uit dit gevecht ontsnappen arriveren we in Hogwarts en kan ons schoolleven eindelijk beginnen, vier jaar te laat!
Ervaar Hogwarts
Voordat je de gigantische school mag verkennen zal je eerst ingedeeld moeten worden in een factie. Dit gebeurt door een aantal vragen gesteld door de sorteerhoed. Verwacht geen enquête van 40 hersenkrakers maar gewoon een aantal makkelijke vragen over je schoolleven. Na het beantwoorden zal je worden ingedeeld (Hufflepuff hiero) maar mocht je het niet eens zijn met het resultaat, geeft de hoed je nog een kans om deze te veranderen. Helaas heeft je keuze een kleine impact op het verhaal want er is maar 1 missie die anders is. Van wat ik gelezen heb ben ik uiteindelijk toch blij dat ik in Hufflepuff gezet ben. Naast deze missie zijn het vooral kleine dialogen die anders zijn en natuurlijk de huiskamer waar je met je huisgenoten rondhangt. Na het sorteerproces mag je dan eindelijk de school gaan verkennen en hier moet ik de ontwikkelaar credits geven want de game straalt echt Harry Potter uit.
“Hogwarts voelt echt als een levende school.“
De personages en de dialogen kunnen zo uit de films komen, de muziek geeft je het gevoel dat je in de bioscoop zit te kijken naar Harry Potter en de Steen der Wijzen. Hogwarts voelt echt als een levende school. Overal om je heen gebeurt wel iets. Studenten die samen rondhangen en met allerlei verschillende magische voorwerpen spelen, geesten die rondzweven, boeken die rondvliegen. Alles wat je in de films gezien hebt en meer kom je in de game tegen. Het Harry Potter-gevoel springt uit je beeldscherm en dit is maar goed ook want je spendeert veel tijd op Hogwarts. Omdat je als vijfdejaars inspringt en je een enorme achterstand hebt heeft de school je extra lessen voorgeschreven. Dit is hoe je het merendeel van de spreuken gaat leren.
Avada Kedavra op het inventory limiet
Deze spreuken bestaan uit offensieve, defensieve en transfiguratie spreuken. In combat kan je een basic cast gebruiken met R2 op de PlayStation-controller, maar je kan ook vier andere spreuken in je hotkeys zetten. Deze spreuken hebben meestal een specifieke functie zoals vijanden in vlam zetten of deze in de lucht laten zweven. Als je een echte evil gamer bent kan je zelfs de drie verboden spreuken, Crucio, Imperio en Avada Kedavra, leren. Hiervoor hoef je niet in Slytherin te zitten! Naast deze offensieve spreuken kan je ook vijandelijke spreuken pareren en hele sterke aanvallen ontwijken met een Dodge roll. Voor het type game dat Hogwarts Legacy is werkt dit combatsysteem. Wat helaas minder werkt is het gearsysteem. Zoals in menig RPG-game verzamel je random armor pieces in de wereld. Maar in het begin van Hogwarts Legacy is je limiet maar 20 armorpieces. Als je beseft dat dat verdeeld is over handschoenen, een bril, een hoed, een sjaal, een mantel en een outfit betekent dit dat je gemiddeld drie stukjes equipment voor elke sectie kan oprapen voordat je inventory alweer vol zit. Dit betekent vele trophies naar een vendor om armor te verkopen of erger, het armor gratis en voor niets vernietigen. Je kan later in de game het limiet verhogen door challenges te doen, maar 20 stuks is naar mijn mening veel te laag om mee te beginnen. Hiertegenover staat dan wel dat het transmog systeem perfect is! Als je een kledingstuk opraapt komt deze permanent in je layered armor sectie. Dat betekent dus dat als je een beter stuk armor vindt dat super lelijk is, je deze kan veranderen naar het uiterlijk van een ander stuk equipment dat je ooit opgeraakt hebt. Hierdoor kan je er altijd goed uitzien, en swag is half the battle.
LOI Cursus?
Uiteindelijk rest de vraag, heeft deze game de potentie waargemaakt? Ja en nee. De game heeft de Harry Potter-sfeer echt perfect uitgebeeld maar qua gameplay is het allemaal behoorlijk outdated. Onder het Harry Potter-laagje is het dezelfde open wereld game die je al zo vaak gespeeld hebt de afgelopen jaren. De keuzes die je maakt in de dialogen hebben vrij weinig tot geen effect op het verhaal of de personages om je heen. Je vaardigheden worden geüpgraded door middel van een skill tree. Verder zijn de RPG-elementen bijna onzichtbaar, de game leunt duidelijk meer op de actie en de kant van het verhaal. Ik had toch graag meer focus gezien op de character development. Laat ons echt een dagelijks schoolleven volgen en onze skills levelen door naar specifieke lessen te gaan. Je gaat nu zo sporadisch naar een les toe, het lijkt wel thuisstuderen. Laat ons vriendschappen sterker maken door leuke activiteiten te doen met de medeklasgenoten in plaats van quest na quest. Ik had op dit aspect toch iets meer diepgang gezien. Dit houdt niet in dat Hogwarts Legacy een slechte game is, we hebben het helaas al vaker gezien, alleen ditmaal in een Harry Potter-jasje. Ik hoop dat Hogwarts Legacy nu als een fundering gaat dienen en een potentieel vervolg meer de focus gaat leggen op het sociale en het roleplaying aspect van een student op Hogwarts. Als de ontwikkelaar dat gaat doen, geloof ik echt dat ze een legendarische sequel kunnen neerzetten!
Review gespeeld op: PS5
Bestel Hogwarts Legacy bij Bol.com
Conclusie
Hogwarts Legacy
Hogwarts Legacy is met afstand de beste Harry Potter-game ooit. Qua sfeer en identiteit straalt de game alles uit wat een Harry Potter-game moet zijn. Op momenten heb je echt het gevoel alsof je door de school loopt die je in de films gezien hebt. Helaas heeft Hogwarts Legacy op gameplay technisch gebied wat issues met dated gameplay-elementen en vervelende mechanics. Toch vermindert dit het plezier van een echte Harry Potter fan niet. Ik heb de smaak in elk geval weer te pakken en heb meteen de Blu-ray-collectie uit de kast getrokken en ga wederom de films nogmaals kijken!
VOORDELEN
- Hogwarts leeft
- Heel veel lore en referenties
- Ingebouwd transmog-systeem
- Er is genoeg te doen in de wereld
- De beste Harry Potter-game
NADELEN
- Klein inventory-systeem
- Karige focus op het RPG-aspect
- Weer de zoveelste open wereld game
Reacties