Jusant is een klimgame van ontwikkelaar Don’t Nod. Bekend van Life is Strange 1 en 2. In Jusant speel je als een jongetje die aan het begin van de game besluit een gigantische toren te beklimmen. Wat volgt is een avontuur waarin je zo’n 4 tot 6 uur aan het klimmen bent. Je bezoekt binnenruimtes en er zijn brieven te vinden van bewoners die ooit in de toren woonden. Weet Jusant jou als speler met dit soort gameplay te vermaken?
Don’t Nod zit de laatste jaren niet stil. Naast twee Life is Strange-games brachten ze sinds 2020 drie andere games uit. Momenteel werken ze ook aan Banishers: Ghosts of New Eden die begin volgend jaar uitkomt. Jusant heeft vergeleken met hun andere games een eigen gezicht. Het is geen verhaal vertellende drama-game zoals Life is Strange en Tell Me Why, of een actie-RPG zoals Vampyr en Banishers.
Diverse omgevingen
Jusant is een platformer die verdeeld is in zes hoofdstukken. Omdat je een toren aan het beklimmen bent zien de omgevingen in elk hoofdstuk anders uit. De wereld ziet er namelijk klei achtig uit en in elk hoofdstuk verandert het kleurenpalet. In het eerste hoofdstuk is er veel schaduw aanwezig, waardoor je nog niet vermoeid raakt tijdens het klimmen. Je belandt tijdens het klimmen door op oppervlaktes waar huisjes staan en collectibles te vinden zijn. Als je op een oppervlakte bent kun je alle richtingen oplopen en genieten van de mooie artstijl van de game. Ook vind je hier brieven en logboeken van personen die in de toren gewoond hebben. Jusant kent geen dialogen, omdat er geen andere personages voorkomen, maar bevat wel een rustgevende soundtrack die goed bij de sfeer past. De brieven en logboeken vormen samen met de animaties het verhaal van de game. Die aan het eind emotioneel eindigt, waarover geen spoilers.
Eenvoudige controls
De controls worden aan het begin van de game in beeld uitgelegd en zijn vrij eenvoudig. Door de X-knop van de Xbox-controller in te drukken bevestig je de hoofdkarabijnhaak aan de muur. En door B ingedrukt te houden ontkoppel je het touw van de muur. Je beschikt over drie pitons die als vierkante icoontjes aan de linkerkant worden weergegeven. De pitons kun je tijdens het klimmen aan bijna elke plek bevestigen door de X-knop ingedrukt te houden. Dit zorgt ervoor dat je bij het vallen niet het hele stuk opnieuw hoeft te klimmen vanaf de plek waar je hoofdkarabijnhaak hangt. Je kunt namelijk niet dood gaan in de game. Als je tegen de rand aan loopt val je niet naar beneden, maar loop je tegen een onzichtbare muur aan.
Aan de rechterkant bevindt je stamina meter. Deze gaat sneller op wanneer je rondslingert, springt of als de zon schijnt. De stamina meter vult automatisch aan als je op de grond staat. Maar je kunt je stamina meter ook deels aanvullen door de linkerstick in te drukken als je tijdens het klimmen tijdelijk stil staat. Het klimmen zelf doe je met de triggers van de controller. Elke trigger is een hand. De bumper-knoppen gebruik je om met je touw omlaag of omhoog te gaan. Dit gebruik je vooral tijdens het slingeren bij grotere afstanden. Het klimmen blijft leuk om te doen en wordt afgewisseld met andere soorten gameplay.
Afwisseling in gameplay
In Jusant wordt namelijk per hoofdstuk een nieuw gameplay element geïntroduceerd. In het tweede hoofdstuk dien je bij blauwgekleurde planten op de D-pad omhoog-knop te drukken. Hiermee creëer je een echo en gaat de plant voor een deel omhoog. Als je je aan de plant vasthoudt stijg je met de plant mee omhoog. Het derde hoofdstuk ziet er woestijn achtig uit en hier schijnt de felle zon. In dit hoofdstuk worden met de D-pad omhoog-knop wortels van een plant opgeroepen zodat je verder kunt klimmen. Alleen verwelken de wortels na enige tijd, dus moet je snel zijn met klimmen.
In het vierde hoofdstuk klim je je via een grot in de toren verder omhoog. Hier bevinden vuurvliegjes die jou net als de blauwgekleurde planten omhoog verplaatsen. Maar het leukste gameplay element bevindt zich in hoofdstuk vijf. Hierin is het mistig en moet je je verplaatsen door via windvlagen een bepaalde richting op te vliegen. Verder zijn er momenten dat je moet ziplinen, langs smalle muren kruipt, en met liften omhoog gaat. Verder kruipen op een gegeven moment beestjes langs muren waaraan je je moet vasthouden om je naar een andere gedeelte van de muur te verplaatsen. Dit allen zorgt ervoor dat Jusant voldoende afwisseling in gameplay biedt.
Verschillende collectibles
Naast het klimmen kom je ook in binnenruimtes van de toren terecht waar je muurtekeningen (Fresco’s) vindt. Deze kun je met de D-pad omhoog-knop activeren voor een achievement/trophy. Andere collectibles bestaan uit plekken waar je een steentje op een stenen toren kan plaatsen (Cairns), schelpen waar je naar kunt luisteren (Shells), en kun je aan kleine torentjes draaien (Altars). De binnenruimtes lijken meer op tempels en zien er sfeervol uit. Deze worden door lichtgevende plantjes en vuurvliegjes verlicht.
Helaas heeft de game af en toe last van glitches, zoals een verkeerd cameraperspectief, of dat je door objecten loopt. Soms kan je in een object vastzitten, waardoor je even met de linkerstick moet draaien, of moet springen om weer te kunnen lopen. Dit doet verder niet af aan de gameplay en de sfeer van de game.
“Het klimmen blijft leuk om te doen en wordt ook afgewisseld met andere soorten gameplay.”
Af en toe puzzelen
Wel moet ik zeggen dat het soms puzzelen is om erachter te komen hoe je verder de toren op klimt. Naast een touw beschikt het jongetje over een wezen als huisdier genaamd Ballast. Die via de D-pad naar rechts-knop kan aangeven welke richting je op moet. Daarnaast kan je touw soms in de knoop raken en aan objecten vast zitten wat realistisch overkomt. De beste klimlocatie heeft de ontwikkelaar voor het laatst bewaard. Zo is in hoofdstuk zes bij het laatste stukje van de toren even uitpuzzelen welke kant je op moet klimmen, maar daarover geen spoilers. Don’t Nod heeft met Jusant zeker een vermakelijke klimgame afgeleverd.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Conclusie
Jusant
Jusant heeft mij als speler weten te vermaken. De game duurt 4 tot 6 uur om uit te spelen en dat is een perfecte lengte zodat de gameplay niet in herhaling valt. Dit terwijl in elk hoofdstuk nieuwe gameplay elementen geïntroduceerd worden. Jusant heeft een mooie artstijl, waarbij de omgevingen in elk hoofdstuk er anders uitzien. De rustgevende soundtrack past goed bij de sfeer van de game. Af en toe is het even puzzelen welke kant je op moet en soms kom je glitches tegen, maar dat doet verder niet af aan de gameplay.
VOORDELEN
- Sfeervolle omgevingen
- Mooie artstijl
- Rustgevende soundtrack
- Eenvoudige controls
- Afwisseling in gameplay
NADELEN
- Bevat een paar glitches
- Af en toe puzzelen welke kant je op moet
Reacties