In een ver verleden was de naam RollerCoaster Tycoon bij elke gamer bekend. Iedereen had wel een cd’tje (legaal of illegaal) met de simulatiegame erop. Door de jaren heen is deze franchise een beetje verdwenen en gaf dit de ruimte voor een nieuwe pretpark-franchise. Welkom in Park Beyond.
Vroegah als kind was ik helemaal weg van alles wat met attracties te maken had. Of het nu de kleine kermis in het dorp, de grote kermis in de stad of de verschillende pretparken in Nederland waren. Ik was geobsedeerd door de verschillende achtbanen en wilde het liefst in allemaal en het liefste twee keer. Tegenwoordig ben ik een stuk minder enthousiast. Ik merk hoe ouder ik werd, hoe meer ik bewuster werd over de gevaren van deze gestaltes. Je kan stellen dat een videogame de ideale oplossing is voor mensen als ik. We kunnen alle thrills krijgen lekker veilig achter ons scherm.

Beginnend pretpark
Vroeger gaf RollerCoaster Tycoon ons deze ervaring, maar tegenwoordig is het mainstream pretpark simulatie landschap een beetje uitgestorven. Bandai Namco probeert met Park Beyond hier verandering in te brengen. Park Beyond is een themapark simulatiegame. Dit houdt in dat jij de baas wordt van een beginnend pretpark en deze moet zien op te bouwen. Hier komt nog verrassend veel bij kijken, want het is natuurlijk niet zo simpel als wat attracties neerzetten en toekijken hoe het geld de kassa in vliegt. Aan het begin is je pretpark een klein stuk land en je budget gelimiteerd, het is aan jou om van begins af aan de juiste attracties en faciliteiten neer te zetten om bezoekers te trekken en winst te maken. Zodra je genoeg knaken bij elkaar gesprokkeld hebt kan je uitbreidingen voor je park kopen om vervolgens meer attracties te bouwen.
Failliet pretpark
Ik moet zeggen dat dit best pittig kan zijn om te managen. Zo moet je met veel dingen rekening houden. Denk aan de hygiëne van het park, hoe spannend een attractie is, de juiste eet- en drinkfaciliteiten. Vroeger was ik niet op de hoogte van al deze benodigdheden, maar nu voelde ik mezelf pas echt manager Mitchell. De ene na de andere schoonmaker en monteur belandde op mijn loonlijst en al snel maakte ik verlies omdat ik teveel personeel aannam. Je raadt het al, mijn park was binnen no time failliet. Toen besloot ik toch maar even de campaign-modus/tutorials te checken, want blijkbaar had ik die echt nodig.

Meest creepy cutscenes
De campaign-modus is eigenlijk een tutorial vermomd in een campagne waarin je les krijgt over de verschillende mechanics van Park Beyond. Dit is in bepaalde gevallen wel handig want aspecten zoals het laboratorium en de verschillende behoeftes van je parkbezoekers zijn tricky om door te hebben. Deze campaign wordt wel vertelt door de meest creepy cutscenes ooit. De personages waarmee je het dialoog aangaat zijn echt uncanny valley. Tevens zijn de tutorials erg langdradig. Het was in mijn opinie beter geweest als het hele verhaal (en vooral de creepy cutscenes) rondom deze campaign werd weggelaten, de tutorial-missies speelbaar waren, en je zelf kon kiezen.
“Al met al is Park Beyond een solide poging op het terugbrengen van pretpark-simulaties.“
Visuele bugs
De controls zijn op console redelijk goed vertaald. Alles staat op een logische plek en is met een handige toetsencombinatie te selecteren. Maar zodra je zelf een achtbaan aan het bouwen bent kan het wisselen tussen trackparts af en toe vervelend zijn. Ook heb ik een aantal visuele bugs meegemaakt die een klein beetje storend waren. Denk aan achtbanen die door de collision van een muur heengaan of wandelpaden die half in de grond verdwijnen, waardoor de bezoeker tijdelijk in lengte kromp. Niets dat game brekend is, maar als je netjes een park hebt gebouwd is dit storend om te zien.

Niet serieus
Alles dat ik net vertelt hebt klinkt bijna hetzelfde als RollerCoaster Tycoon (behalve de campaign modus). Maar er is één plek waar Park Beyond zich onderscheid en dat is verbeelding. Waar RollerCoaster Tycoon een redelijk serieuze game is qua attracties neemt Park Beyond zich absoluut niet serieus. De regels van realiteit bestaan niet. Zo kan je een achtbaan bouwen waar je via een kanon van de ene naar de andere baan geschoten wordt, kan een achtbaan ineens overlopen op een spoorloze achtbaan die over het gras en zelfs over water heen rijdt. En de kers op de taart is de Impossification-mechanic. Als je park goede beoordelingen krijgt van bezoekers verzamel je Impossify-punten. Zodra de balk vol is kan jij ervoor kiezen om een werknemer, winkel of attractie te Impossifyen. Dit is eigenlijk een soort upgrade die verschilt per voorwerp waar je het op gebruikt. Een werknemer wordt beter in het werk, een winkel krijgt meer opties en attracties gaan volledig uit het raam. Zo is het mogelijk dat je een reuzenrad Impossified in een gigantisch reuzenrad met elf (!!!) wielen waar de karretjes doorheen draaien. Dit verhoogt natuurlijk de spanning en vermaak die bezoekers ervaren op het ritje, waardoor je er meer knaken voor kunt vragen. Jackpot! Belangrijk om te vermelden is dat als je zelf geen zin hebt in geldbeheer, het ook mogelijk is om in sandbox modus te spelen. Hier heb je een carte blanche om helemaal los te gaan met een stapel geld dat nooit opgaat. Lekker bouwen bouwen bouwen.

Update 2.0 op 29 september
Al met al is Park Beyond een solide poging op het terugbrengen van pretpark-simulaties. De game bevat enorm veel mogelijkheden voor de speler om het park van je dromen te maken. Naast alle attracties zijn er bizar veel scenery items die je kan neerzetten om het park op de fleuren. Ook zijn er genoeg diverse landschappen waar je kan kiezen om je park te bouwen. Van de bergen, tot de woestijn en een plek met veel waterlocaties. Dit is nog niet alles want op 29 september komt de eerste enorme update uit voor Park Beyond. Update 2.0 gaat het mogelijk maken om je pretpark en achtbanen te delen met andere mensen, het belooft ook een verbetering van de campaign missies en algemene prestatieverbeteringen. Het is zeker de moeite waard om rond die tijd Park Beyond in de gaten te houden, of om de game nog een kans te geven als je deze al uitgespeeld hebt!
Review gespeeld op: PlayStation 5
Bestel Park Beyond bij Bol.com
Conclusie
Park Beyond
Park Beyond is een frisse kijk op de pretpark sim-games. Waar vele games zich richten op het serieus simuleren van een attractiepark geeft Park Beyond je ook de optie om je fantasie de vrije loop te geven. Een paar kleine visuele bugs en een slechte campaign modus drukken voor mij de pret niet. Een ervaren speler op het gebied van simulatiegames kan de game opstarten zonder een campaign missie te spelen. Newbies kunnen de game ook gewoon opstarten en in de sandbox modus bouwen aan het park van hun dromen.
VOORDELEN
- Ongelofelijk veel opties
- Impossification is echt een dope mechanic
NADELEN
- De uncanny valley NPC’s
- De campaign modus is in de huidige vorm niet geweldig
- Wat visuele bugs
Reacties