Tchia werd bijna 2,5 jaar geleden aangekondigd. De game van de nieuwe ontwikkelaar Awaceb is geïnspireerd op het eiland Nieuw-Caledonië, waar de ontwikkelaar vandaan komt. Je speelt als een 12-jarig meisje genaamd Tchia die over een kracht beschikt om haarzelf in objecten en dieren te verplaatsen. Naast het verkennen van het eiland neem je het op tegen vijanden van stof en is het jouw taak om je vader te bevrijden die ontvoerd is.
Afgelopen augustus had ik op gamescom een speelsessie met Tchia. Daar kon ik een half uur met de game aan de slag en maakte ik kennis met de ontwikkelaar. De kleurrijke tropische open wereld trok mij heel erg. Nu Tchia ruim een half jaar later is uitgekomen heb ik van de game kunnen genieten op mijn reeds aangeschafte PS5.
Ontvoering
Het verhaal gaat over het meisje Tchia. Haar vader wordt aan het begin door de bad guy Pwi Dua ontvoerd die voor de slechterik genaamd Meavora werkt. Het is aan haar om haar vader te bevrijden en de slechterik te verslaan. Tchia bestaat uit twee grote eilanden en een aantal kleine eilandjes die je gedurende het verhaal kort bezoekt. Het verhaal bestaat uit tien hoofdstukken en begint op een klein eiland. Vervolgens kun je vrij rondtrekken door de open wereld die verschillende soorten activiteiten bevat. Zo kun je onder andere deelnemen aan race- en schietchallenges, waarin je op tijd een race dient te voltooien, of een minimaal aantal targets met je slingshot dient neer te halen om een in-game trophy te winnen. Bij rock balancing spots kun je stenen torens bouwen met als doel dat deze niet omvallen.
Gooien met explosieven
Verder zijn er Maano camps waar je stoffen wezens moet verbranden en chests met cosmetics kunt vinden. Deze stoffen wezens zijn soldaten van Meavora. Bij elk Maano kamp bevinden zich explosieven die je op de stoffen wezens kunt gooien. In de open wereld vond ik dit niet zo interessant om te doen, maar het verbranden van de stoffen wezens maak je ook in het hoofdverhaal mee waarin ik het wel tof vond om te doen. Zo moet je op een gegeven moment schoorstenen en drillboren in fabrieken opblazen en alle stoffen wezens, soldaten en wachters op de torens verbranden. Door jezelf in een explosief te verplaatsen en op deze stoffen wezens af te vuren is erg verslavend. Helaas had ik bij deze missies soms met bugs te maken, waardoor Tchia vast bleeft hangen in een toren en ik de game opnieuw moest laden.
Mooi ontwerp
De eilanden in Tchia zijn mooi vormgegeven en de open wereld is erg sfeervol. Zo zie je de kleuren van het landschap veranderen naarmate je op een ander deel van een eiland komt. Ook de dag- en nachtcyclus zorgt voor een mooi kleurenpalet. Het zeewater ziet er heel mooi uit en Tchia geeft je alvast dat heerlijke zomergevoel waar we allemaal aan toe zijn na een lange donkere winter. De twee grote eilanden heten Ija Nöj en Madra Nöj. Ija Nöj is een tropisch eiland en bestaat uit een noordelijk deel met een groot bosgebied, en een midden en zuidelijk deel dat via een rivier is verbonden en uit veel bergen bestaat.
Madra Nöj is een geïndustrialiseerd eiland met één grote stad genaamd Aëmoon. Het zijn de industriegebieden op dit eiland waar je in het hoofdverhaal schoorstenen en drillboren in fabrieken moet opblazen. Verder heb je een klein eiland genaamd Ieji Sinöe dat overkomt als een mysterieus eiland en eruit ziet alsof je je op Atlantis bevindt.
De personages zien er een beetje klei-achtig uit. En ik moet zeggen dat de hele game een leuk artstijltje heeft! Op de map lijkt de wereld misschien groot. En dat is het ook als je te voet reist, want lopend ben je een tijdje onderweg. Maar ik moet zeggen dat de wereld kleiner is dan dat de map doet lijken. Zo vlieg je als vogel snel over de eilanden heen. Het is dus zeker aan te raden om gedurende de game te blijven Soul-Jumpen. Ondanks dat Tchia over een boot beschikt waarover straks meer.
Op avontuur
Het personage Tchia beschikt over een slingshot, glider en een kracht genaamd Soul-Jumping. Dat laatste is een belangrijk element in Tchia. Je kunt jezelf verplaatsen in objecten en dieren, waardoor je als hert sneller kunt rennen en als vogel een hogere afstand kunt vliegen en uitzicht hebt over het hele eiland. Objecten waarin je jezelf kunt verplaatsen zijn onder andere stenen, gereedschapskisten, pallets en explosieven. De Soul-Meter geeft aan hoeveel tijd je nog hebt om jezelf als dier of object te verplaatsen. Daarna duurt het zo’n 10 seconden voordat je stamina tot de helft is aangevult. Door kampvuren verspreid over alle eilanden te bezoeken, kun je je Soul-Meter aanvullen door te eten. Ook kun je hier je outfit aanpassen, ukulele spelen en slapen.
“Tchia geeft je alvast dat heerlijke zomergevoel waar we allemaal aan toe zijn na een lange donkere winter.“
Niet alleen bij kampvuren, maar ook in dorpjes zoals in Weliwele bevinden zich foodstands waar je het hongerige kind Tchia kunt voeden. De eilanden bestaan uit veel heuvels en bergen. Door van een berg af te springen open je je glider. Aan het begin kun je slechts 20 seconden je glider gebruiken, voordat je je noodparachute moet trekken. Maar door in de open wereld stamina fruit te eten, vul je deze tijd aan. Zo kon ik aan het eind van de game 50 seconden gliden.
Bij elk kampvuur of foodstand bevindt zich onder het bord een flyer met daarop de naam van het gerecht. De gerechten zijn net als de rest van de game geïnspireerd op Nieuw-Caledonië. Op deze manier maken we kennis met gerechten zoals Bougna, Nems en Perroquet grillé. In Tchia wordt zowel Frans als Dehu gesproken. Dehu is een inheemse taal op Nieuw-Caledonië.
Stoffe wezens
Ook beschikt Tchia over een boot, zaklamp en een kompas. Met je boot kun je naar de andere eilanden varen. Als je een haven voor het eerst bezoekt, wordt deze beschikbaar voor fast travelen vanuit andere havens. Verder zijn er Totem Shrines, waar je Soul-Fruit kunt vinden. Door Soul-Fruit te eten upgrade je je Soul-Meter en kun je dus langer als dier of object verplaatsen. In Totem Shrines is het erg donker en komt je zaklamp goet van pas.
Kompas komt goed van pas
Wat ook goed van pas komt is Tchia’s kompas. Pas later in de game kwam ik erachter dat je de rechterstick van de controller kunt indrukken om een mini map in beeld te tonen. Klik deze nog een keer in en je kompas wordt weergegeven. De volledige map is met de touchpad te bereiken. Op de map kun je met een speld een locatie prikken die vervolgens op je kompas getoond wordt. De map toont ook locaties van Meavora standbeelden die je kunt opblazen. Maar niet alle locaties worden op de map weergegeven. Om deze locaties en andere nieuwe activiteiten op de map te ontgrendelen, dien je point of view locaties te bezoeken. Deze bevinden zich op de top van een berg waar je dient te schreeuwen. Gedeeltelijk te vergelijken met de uitkijktorens die je in eerdere Assassin’s Creed-games moest beklimmen om je map te synchroniseren. Al met al bevat Tchia veel activiteiten, waarvan ik sommige niet eens heb kunnen benoemen in deze review. Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende game (of DLC voor Tchia) van ontwikkelaar Awaceb.
Review gespeeld op: PS5
Conclusie
Tchia
Tchia is een vermakelijke game met een sfeervolle open wereld. De eilanden zijn mooi vormgegeven en buiten het hoofdverhaal die zo’n 7 uur duurt, zijn er genoeg activiteiten te doen. Helaas heeft de game af en toe te maken met bugs waarin je op onhandige plekken vast komt te zitten. Hopelijk vind de ontwikkelaar hier op een oplossing voor met een toekomstige patch. Het Soul-Jumpen is een leuk gameplayelement waarmee je je kunt verplaatsen in verschillende soorten dieren en objecten. De vele activiteiten zorgen ervoor dat je ook na het hoofdverhaal nog even blijft rondhangen op de eilanden in Tchia.
VOORDELEN
- Sfeervolle open wereld
- Mooi vormgegeven locaties en leuk artstijltje!
- Soul-Jumpen is een leuk gameplayelement
- Veel activiteiten te doen
NADELEN
- Verhaal komt traag op gang en gameplay is aan het begin even wennen
- Paar vervelende bugs meegemaakt
Reacties