Middle-earth is een van de grootste franchises ooit. Met name The Lord of the Rings kent een sterke community die de oorspronkelijke boeken erg waardeert. Waar filmliefhebbers de afgelopen decennia verwend zijn met Peter Jackson’s The Lord of the Rings en The Hobbit-trilogie, zijn de gamers onder ons in het afgelopen decennium verwend met Middle-earth: Shadow of Mordor en Shadow of War. Na Shadow of War hebben we geen andere grote Middle-earth-game meer gezien, maar nu zes jaar later is hier The Lord of the Rings: Gollum. De game werd meerdere keren uitgesteld en kende helaas een slechte launch. Daarom hebben we even gewacht met de review, maar of de game ons veel goeds beloofd is nog maar de vraag…
The Lord of the Rings: Gollum is ontwikkeld door het Duitse Daedalic Entertainment. Deze ontwikkelaar heeft de afgelopen 10 jaar voornamelijk point & click games uitgebracht. Begin 2019 maakten ze bekend dat ze aan The Lord of the Rings: Gollum werkten. De game is gebaseerd op de boeken van J.R.R. Tolkien, waardoor het ontwerp van Gollum uit de films niet gebruikt mag worden. En dat pakt helaas niet goed uit…
Onspeelbare game
Daedalic Entertainment wilde oorspronkelijk The Lord of the Rings: Gollum in 2021 uitbrengen, maar dat werd meerdere keren uitgesteld. Zo werd de ontwikkelaar overgenomen door uitgever Nacon en daarom moest de release worden verschoven naar 2022. Echter toen de ontwikkelaar afgelopen zomer een gameplaytrailer uitbracht, zag iedereen hoe de game er daadwerkelijk uitziet: als een twintig jaar oude game voor de PlayStation 2. De ontwikkelaar had meer tijd nodig om de graphics op te poetsen, maar nu de game is uitgebracht, lijkt deze door het uitstel er niet mooier op geworden.
Ook waren er allerlei technische mankementen op release, waardoor het nagenoeg niet te doen was om de game te reviewen. Op 27 juli kwam er een update uit, maar zelfs toen leek de game niet veel te zijn verbeterd. Daarom hebben we even gewacht op een volgende update, maar gezien er tot op heden geen nieuwe update is uitgekomen, hebben we besloten de game in zijn huidige vorm toch maar te reviewen.
Lelijk uiterlijk
The Lord of the Rings: Gollum begint met een openingscene waarin Gandalf een bezoekje brengt aan Gollum die in een cel zit. Dan volgt een getekende cutscene die eruitziet als concept art. Gevolgd door het logo dat in beeld komt en een volgende cutscene, waarin een raaf door het duistere landschap van Mordor vliegt. Hier zien we Gollum aan een waterplas zitten en het ontwerp van Gollum valt meteen op. Zo ziet Gollum’s uiterlijk er lelijk uit met een dunne huid en grote oogballen. De ontwikkelaar zegt voor dit ontwerp te hebben gekozen, omdat Gollum meer dan 500 jaar geïsoleerd is geweest en hij door de grotere oogballen meer zicht heeft in het donker.
Orks verslaan
Eenmaal in de huid van Gollum te zijn gekropen, moet je je een weg banen naar je grot. De simpele besturing en bergen met weinig grafische detail vallen meteen op. Alleen de belichting ziet er enigzins goed uit. Na enige tijd geklommen te hebben kom je de eerste vijanden tegen. Dit zijn twee orks die bij een kampvuur zitten te praten. Omdat Gollum geen personage is dat een gevecht kan aangaan, moet je de hele game stealth te werk gaan. Zo moet je door struiken kruipen om ongezien langs de orks te komen. Het is wel mogelijk om een ork en een wachter te wurgen door op hem te springen als er niemand anders in de buurt is. Echter kan Gollum geen vijanden wurgen die een helm dragen. Wel kun je deze vijanden afleiden door met de linkertrigger steentjes te gooien.
In slaap vallen
Het enige positieve aan de besturing is dat Gollum over het algemeen vrij snel loopt. Daarnaast kun je ook vijf seconden rennen door de rechtertrigger in te drukken. Gollum beschikt ook over een soort nachtzicht door de linkerbumper van de controller in te drukken. Hierdoor worden vijanden rood gemarkeerd. Ondanks dat de game met gele puntjes aangeeft waar je naartoe moet, blijft het regelmatig onduidelijk waar je naartoe moet. Zo sluip je door struiken en moet je in schaduwgebieden vijanden passeren. Daarnaast moet je je regelmatig verplaatsen door over muren te klimmen of over houten balken te lopen. Helaas ziet de structuur van de omgevingen er erg simpel en saai uit en viel ik bijna in slaap tijdens het spelen van de game. Zelfs een grafische oppoetsbeurt kan daar geen verbetering in maken.
“The Lord of the Rings: Gollum had nooit het daglicht mogen zien.“
Te lang verhaal
The Lord of the Rings: Gollum is verdeeld in tien hoofdstukken en duurt maar liefst 13 tot 15 uur om uit te spelen. Dit is veel te lang voor dit saaie verhaal en daarbij komt kijken dat de game ook nog eens full priced verkocht wordt voor 60 euro. De game heeft ook een Precious Edition. Deze bevat de optie om de game in het Sindarijn te spelen. Dit is de taal van de Elfen. Voor deze review hebben we alleen de eerste vier chapters uitgespeeld, omdat de game simpelweg niet de moeite waard was om langer te spelen. The Lord of the Rings: Gollum had nooit het daglicht mogen zien. Gelukkig kondigde de ontwikkelaar vorige maand aan dat ze geen games meer gaan ontwikkelen en alleen nog maar gaat bezighouden met het uitgeven van games.
Te veel technische problemen
Het verhaal speelt zich af tussen de gebeurtenissen van The Hobbit en The Fellowship of the Ring. Je moet regelmatig keuzes maken tussen een Sméagol of Gollum keuze die ertoe leiden dat je beter of slechter wordt. Echter heb ik geen idee wat voor impact dit heeft op het einde van het verhaal. Zoals gezegd was ik na chapter vier echt helemaal klaar met deze game. De problemen begonnen al in chapter één, waar je twee beesten moest vastmaken die achter je aan renden. Die beesten begonnen niet meer te rennen, waardoor ik dit stuk opnieuw moest laden.
In chapter twee wordt Gollum gevangen genomen als slaaf in de Black Pits van Barad-dûr. Dit is een mijn waar hij telkens klusjes moet uitvoeren. Helaas liep hier het laadscherm vast en nadat ik de game opnieuw had opgestart, kwam ik in een gebied terecht die out of area is. Op een later moment in chapter twee, toen ik verder speelde, kwam ik in een gebied terecht waar ik net eerder was geweest. Gelukkig laadde mijn save file het juiste gebied in door de game weer opnieuw op te starten. Verder bleef de vibratie van de controller vastlopen, waardoor ik deze maar heb uitgeschakeld in de instellingen. En hoewel de game zich op veel donkere locaties afspeelt, is het onmogelijk om de game met daglicht in huis te spelen. Hiervoor moest ik mijn gordijnen sluiten om een beetje beeld te krijgen. Het lijkt wel alsof de makers willen dat je jezelf opsluit in het donker om net als Gollum te worden. Maar of dat nou de bedoeling is…
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel The Lord of the Rings: Gollum bij Bol.com
Conclusie
The Lord of the Rings: Gollum
The Lord of the Rings: Gollum is teleurstelling voor iedereen die van The Lord of the Rings houdt. Het uitstel en de tijd die is besteed aan het oppoetsen van de graphics heeft uiteindelijk geleid tot niets beters. De technische mankementen op release en die nog steeds maanden na release aanwezig zijn, zorgen ervoor dat je deze game niet wilt uitspelen. Ondanks dat de game gebaseerd is op de boeken, heeft de ontwikkelaar gekozen voor een lelijk uiterlijk van Gollum en een wereld met amper grafische details. Een game met oninteressante gameplay en een saai verhaal is het niet waard om full priced voor 60 euro aan te schaffen. Gelukkig gaat de ontwikkelaar geen games meer ontwikkelen en de enige punten waar ik ze om kan waarderen zijn de belichting die er enigzins goed uitziet, dat Gollum vrij snel kan lopen en dat de game in de Elfentaal Sindarijn gespeeld kan worden.
VOORDELEN
- Belichting ziet er enigzins goed uit
- Gollum kan vrij snel lopen
- Game kan in Elfentaal Sindarijn gespeeld worden
NADELEN
- Lelijke graphics met amper detail
- Te veel technische mankementen; ook na release
- Lelijk ontwerp van Gollum
- Oninteressante gameplay
- Onduidelijke navigatie
- 13 tot 15 uur is te lang voor dit saaie verhaal
- Full priced voor 60 euro is ook niet oké
Reacties