Phantom Blade Zero is een aankomende game die op een soulslike-game lijkt, maar ontwikkelaar S-Game laat in een interview weten niet de intentie te hebben om spelers te doen frustreren bij het spelen van de game.
De laatste jaren zijn er veel soulslike-games uitgekomen zoals Lies of P, Lords of the Fallen, Wo Long: Fallen Dynasty, het recent verschenen Flintlock: The Siege of Dawn en het volgende maand te verschijnen Black Myth: Wukong. De nieuwe Chinese ontwikkelaar S-Game kondigde vorig jaar mei tijdens de PlayStation Showcase hun game Phantom Blade Zero aan.
Volgens de website PCGamesN, die de game tijdens Summer Game Fest gespeeld hebben, speelt Phantom Blade Zero meer als een op actie gefocuste hack-and-slash game. ‘De combat is sluw en snel, en het is verschrikkelijk leuk.’
Op de vraag of de afwijking van de beproefde soulslike-formule opzettelijk is knikt Game Director ‘Soulframe’ nadrukkelijk en antwoordt ‘dat er een ritme in de gevechten zit, maar dat het over het algemeen veel sneller gaat dan de gemiddelde soulslike.’
“We werden eigenlijk geïnspireerd door de ouderwetse combo-gedreven actie in games als Ninja Gaiden en Metal Gear Solid Rising, die niet veel mensen meer spelen. Die games zijn onze favorieten, maar tegenwoordig vinden jongere spelers deze spellen misschien te hardcore, dus we moesten extra toegankelijkheid toevoegen.”
“We hebben die snelle combo’s in een soulachtige map gestopt, wat een nieuwe combinatie is,” vervolgt hij. “Maar dat zorgde ook voor veel uitdagingen voor ons, zoals de camerahoeken. Ik denk dat het best goed is gegaan. We houden van het idee om iets heel nieuws en unieks te doen met alle basiselementen uit de klassieke games waar we van houden.”
Over de moeilijkheidsgraad laat de Game Director weten dat ze vanaf het begin geen soulsachtige-game wilden maken: “Vanaf het begin hebben we besloten dat we niet nog een soulsachtige game zouden maken. We denken dat de moeilijkheden en frustraties die je ervaart in een normale soulgame niet het hoofdonderdeel van de game kunnen zijn. Dus we wilden de frustrerende delen verwijderen en meer positieve feedback toevoegen; elke dodge, elke perfecte parry wordt beloond met mooie animaties en Ghoststeps.”
Het volledige interview is op de website van PCGamesN terug te lezen.
Phantom Blade Zero staat gepland voor een release later dit jaar voor PS5 en PC.
Reacties