Dying Light 2 is een van mijn favoriete zombiegames ooit. In mijn review omschreef ik de game als “een heerlijke speeltuin om in te klimmen en klauteren”. Nu, 2,5 jaar na release, heeft Techland een standalone Dying Light-game aangekondigd genaamd Dying Light: The Beast. Wij kregen op gamescom een 20 minuten durende presentatie van een missie uit de game te zien en vertellen je er meer over in deze preview.
Dying Light: The Beast werd tijdens gamescom opening night live 2024 aangekondigd in een twee minuten durende trailer met coole soundtrack. Maar wij wisten van tevoren al een afspraak in te plannen met Techland voor een “onaangekondigde game in de Dying Light-franchise” tijdens gamescom.
Toen ik op de vrijdagmiddag bij de afspraak aankwam, dacht ik eerst dat dit weer in zo’n saai behind-closed-doors hokje gepresenteerd ging worden, maar niets was minder waar, want Techland toonde de presentatie in stijl in wat voor mij de mooiste behind-closed doors booth ooit is. Zo leek de booth echt op de wereld van Dying Light 2 met de workbench uit de game, de paarse neonlichten en een scherm achter een muur, waardoor het leek alsof daarachter echt een bos was. Aanschouw dan ook hieronder onze foto’s van de behind-closed doors booth.
Terugkeer van Kyle Crane
In Dying Light: The Beast speel je niet als Aiden Caldwell, maar als de protagonist uit het eerste deel; Kyle Crane. Hij zat 13 jaar gevangen terwijl er allerlei experimenten op hem plaatsvonden en zombie-DNA werd verweven met Kyle’s DNA, waardoor hij nu beestachtige krachten kan ontketenen. Zo is er ook een nieuwe skill tree toegevoegd. Kyle wist te onstnappen en is nu uit op wraak door op zijn ontvoerders te jagen. Echter blijkt dat er meer op het spel te staan dan wraak en dit is waar het verhaal van Dying Light: The Beast begint. Zo zagen we in de aankondigingstrailer al hoe Kyle zombies en vijanden uitschakelde met messen, vuurwapens en een boogschutter.
Wie is The Beast?
Dying Light: The Beast speelt zich af in een nieuwe open wereld regio in het post-apocalyptische Castor Woods. Dit was ooit een toeristische locatie die bestond uit natuurlijke monumenten, kleine dorpjes en industriële complexen. Hier zijn nog altijd (zowel gevaarlijke als vriendelijke) mensen en groepen aanwezig. In het bosgebied bevinden zich wezens die op prooi jagen en is het aan jou de taak om deze wezens uit te schakelen. Oftewel het verslaan van The Beast. Maar wie The Beast precies gaat worden, is nog niet bekend. Wel weten we dat Aiden in Dying Light 2 besmet is met het virus en dat zijn adoptievader, dokter Vincent Waltz van de GRE, experimenten op hem heeft uitgevoerd toen hij vijf jaar oud was. Er gaan dan ook fantheorieën rond dat Aiden wel eens The Beast kan zijn.
Dying Light 2: Ultimate Edition-bezitters krijgen deze standalone game gratis. Dit geldt ook voor de Xbox One- en PS4-versies, waarop Dying Light: The Beast ook uitkomt. Ze doen dit omdat deze editie oorspronkelijk twee verhalende DLC’s moest bevatten. De eerste genaamd Bloody Ties verscheen in november 2022, maar een tweede is nooit verschenen. Dat is nu Dying Light: The Beast geworden, waardoor spelers een standalone game krijgen in plaats van een tweede DLC. Tijdens de presentatie vertelden de ontwikkelaars dat het hun doel is om een “Ultimate Zombie Experience” te bieden. Dat is nog eens fanservice!
Safe zone creëren
De gameplaydemo werd gepresenteerd door de ontwikkelaars en opende met een zonsondergang in de Old Town van de Castor Woods-regio op een herfstachtige dag. De ontwikkelaars zeiden dat deze regio geïnspireerd is op Twin Peaks en Stranger Things achtige locaties. We zagen een heerlijke freerun parkour en hoe Kyle een werpmes gebruikt om een door hout afgesloten raam te openen en het even later barricadeert met een kledingkast. Deze locatie kan hij omtoveren tot een safe zone met paars UV-licht zoals we dat ook in Dying Light 2 zagen.
In de nacht valt vooral de sterrenhemel op. De zombies zijn dan ook actiever, waardoor je beter op je hoede moet zijn van de omgeving. “You never know what comes out of the woods” zei een van de ontwikkelaars. Zo moet je oppassen voor bepaalde zombies die hard kunnen schreeuwen en rondkruipen die lijken op de tickers uit The Last of Us.
Knuppelen en elektrocuteren
Kyle beschikt onder andere over een zaklamp, knuppel, verrekijker en boogschutter. Die laatste is handig om op objecten te schieten die in de fik kunnen vliegen, zodat zombies worden afgeleid en je ongezien de volgende locatie kunt betreden. Maar het is ook mogelijk zombies te elektrocuteren. Ook zagen we hoe Kyle erop los knuppelt op een stuk of acht geïnfecteerde zombies. De verrekijker is handig om vijanden zoals Raiders in de verte te spotten om ze vervolgens met de boogschutter neer te schieten. Alleen viel het op dat vijanden niet worden gemarkeerd met de verrekijker.
Wat verder aan bod komt in Dying Light: The Beast is het lockpicken van bijvoorbeeld voorraadkasten en kisten. Deze kunnen items bevatten om iets te kunnen craften, maar ook eten in blik en wapens zoals een machete. Dying Light: The Beast bevat zelfs een nieuwe shotgun genaamd Worn shotgun.
Puzzelachtige omgevingen
De ontwikkelaar geeft aan dat de gameplay niet alleen draait om hacking en slashing , maar ook om het observeren en verkennen van de omgevingen. Zo legde de ontwikkelaar uit dat het parkour in Dying Light: The Beast slechts een navigatietool is, maar tegelijkertijd ook een beetje puzzelachtig waarin je een weg omhoog moet zien te vinden. In de gameplaydemo zagen we bijvoorbeeld een industriegebied, waarin Kyle een oude chemische fabriek moest betreden. Uiteindelijk moet Kyle via een regenpijp naar het dak klimmen dat resulteerde in een mooi uitzicht over de stad.
“Hier komt het heerlijke actievolle ‘in your face combat’ het beste tot zijn recht en dit ziet er persoonlijk veel beter uit dan de eerdere stealth-gameplay”
In your face combat
Even later zien we Kyle Raiders op het dak uitschakelen door ze stealth van achteren te knifen. Hij springt ook op een vijand af, maar dit resulteert in een vuurgevecht waarin hij vijanden achter elkaar neerknalt met een automatisch vuurwapen. De ontwikkelaar zegt dat in Dying Light: The Beast de focust legt op melee en ‘in your face combat’. Ook moet je de wereld afstruinen naar munitie, maar die is gelukkig niet schaars. In de fabriek komen veel Raiders op Kyle af en wordt er volop geschoten. Hier komt het heerlijke actievolle ‘in your face combat’ het beste tot zijn recht en dit ziet er persoonlijk veel beter uit dan de eerdere stealth-gameplay.
Pick-up truck met bossfight
Kyle moet in deze fabriek een wetenschapper opsporen die een nieuwe virusstam aan het testen is. Deze wetenschapper heeft zogenaamde ‘freaks’ gevangen die grote monsters zijn. Dit gebouw bevat ook een gasfles die Kyle moet vinden en in een pick-up moet laden. Het besturen van de truck is third-person. We zien dan ook hoe Kyle hordes zombies omver rijdt terwijl een cool rocknummer op de achtergrond speelt. Maar het is niet altijd fun, want de benzine kan ook opraken. Na een tijdje rijden, komt Kyle aan bij een schroothoop van oude auto’s.
Hier laat hij het gas vrij zodat de Behemoth-boss (zo’n freak uit dat lab) het ruikt en wordt gelokt. Een vette bossfight vindt plaats waarin je zowel vuurwapens als melee-combat kunt gebruiken. Deze bossfight bevat ook een aantal normale zombies, maar nadat je deze hebben verslagen, zien we Kyle zijn beestachtige krachten ontketenen en vijanden achter elkaar in één keer verscheuren, vergelijkbaar met de toffe Fury Mode van je personage in Dead Island 2. Hij weet zelfs met deze tijdelijke kracht de boss te verslaan en dit is waar de demo eindigde.
Slechte regeneffecten
Mijn enige minpunt aan de gameplaydemo van Dying Light: The Beast zijn de weerseffecten. Op het moment dat de ontwikkelaar aangaf dat er grafische verbeteringen hebben plaatsgevonden en ze meer hebben gefocust op de kwaliteit van de verlichting, zagen we een stuk met hevige regenval. Alleen zien de regeneffecten er te heftig uit en zijn het te veel witte streepjes die je in beeld zit. Hopelijk gaat de ontwikkelaar dit nog grafisch verbeteren.
Aan het einde van de presentatie wisten de ontwikkelaars te melden dat Dying Light: The Beast meer dan 18 uur aan gameplay bevat en zowel alleen als met vier spelers in co-op speelbaar is. Handig om gezamenlijk de nachten te overleven en freakachtige bosses te verslaan.
Veel support door Techland
Dying Light 2 heeft de afgelopen 2,5 jaar heel veel support gekregen van Techland. Zo hebben ze inmiddels meer dan 15 grote updates uitgebracht en is er in de afgelopen 2,5 jaar veel nieuwe gratis content aan de game toegevoegd. Denk aan een New Game Plus- en een Nightmare-modus, evenals nieuwe vijanden, wapens, bounties en Survivor-missies. Verder is onder andere de combat bij het verslaan van zombies nog bruter en bloederiger geworden, het gedrag van de Biters aangepast, hebben ze de dag-nachtcyclus nog duisterder gemaakt en is de X-ray uit deel 1 toegevoegd. De game krijgt nog altijd bijna maandelijks updates en daardoor spelen maandelijks nog steeds meer dan twee miljoen spelers de game. Dying Light 2 is volgens Techland inmiddels door tientallen miljoenen spelers gespeeld.
Voorlopige conclusie
Dying Light: The Beast lijkt een erg toffe en brute standalone game te worden in het Dying Light-universum. Kyle Crane is terug van weggeweest en gaat een brute strijd aan met hordes ranzige zombies, vijandelijke groepen en uiteindelijk ook met The Beast. Het freerunnen, de nieuwe open wereld regio, de actievolle combat en verschillende soorten messen en vuurwapens zorgen ervoor dat je de 18 uur aan gameplay wel doorkomt. Het enige minpuntje zijn de weereffecten met regen dat er niet uitziet. Het is tof om te zien dat Techland echte fanservice biedt door deze standalone game aan te bieden aan iedereen die de Ultimate Edition bezit. Ik kan in ieder geval niet meer wachten om aan de slag te gaan met Dying Light: The Beast en ben net zo hyped als voor de release van deel 2.
Dying Light: The Beast heeft nog geen releasedatum of prijskaartje, maar moet verschijnen voor Xbox One, Xbox Series, PS4, PS5 en PC.
Reacties