Post Trauma is een game die ik al langere tijd in de gaten houd. Als je een beetje rondspookt in de juiste Twitter-kringen (ik weiger het X te noemen), kom je meerdere potentiële indiekrakers tegen. Zo stuitte ik een paar jaar geleden op de titel Post Trauma, een survival-horrorgame die me meteen aan Silent Hill deed denken.
Toen de game werd getoond op The Game Awards van 2022, was ik zowel verrast als enthousiast. Het is een geweldige sprong voorwaarts voor zo’n kleine indie-ontwikkelaar die bestaat uit een team van slechts vijf personen. De game wordt namelijk ontwikkeld door het Spaanse Red Soul Games, dat met Post Trauma haar eerste game op de markt brengt. En op gamescom mocht ik bij Raw Fury een half uur met de demo aan de slag.
Old-school horrorgame
In Post Trauma speel je als Roman. Hij is een treinconducteur met een trauma die in een andere dimensie terecht is gekomen. Zoals gezegd heeft Post Trauma veel weg van de Silent Hill-games, maar eigenlijk is dat slechts een van de vele inspiratiebronnen van maker Roberto Serra Gascón. De game is een old-school horrorgame, compleet met fixed camera-angles, behoorlijk tricky puzzels en legt de nadruk op de atmosfeer, ambience en vooral op het flink moeten onderzoeken.
Silent Hill 4 metrostation
Het level wat ik doorliep speelde zich af op een metrostation. Het liet me in eerste instantie denken aan het metrostation uit Silent Hill 4 (wat ook het favoriete deel van bedenker Roberto Serra Gascón is, iets wat ik als mede-4-enjoyer behoorlijk kan waarderen). Meteen werd ik losgelaten om het metrostation te verkennen en flink op onderzoek uit te gaan om de puzzels op te lossen. En dat is tof om te zien, want het benadrukt het type survival-horror waar Post Trauma naar streeft: je bent kwetsbaar, je hebt beperkte middelen, en vooral geen idee wat er om de volgende hoek bevindt.
“Het is een liefdesproject voor de fans, door de fans”
De puzzels die ik tegenkwam waren eerlijk maar ook uitdagend. Als je een beetje bekend bent met de games van vroeger, dan beschik je vast over genoeg hersenkracht om ze op te lossen. Ze waren in de korte speeltijd die ik had op te lossen en de drukte van de beursvloer leidde me niet af. Mijn ogen waren vastgelijmd aan het scherm. Je merkt meteen hoeveel liefde er in de game gestoken is. Het is een liefdesproject voor de fans, door de fans.
Majora’s Mask
Daarnaast stuitte ik op een geweldige Majora’s Mask easter egg die een enorme glimlach op mijn gezicht toverde. Ik ben benieuwd welke ik nog meer kan ontdekken zodra de volledige game uit is. In de demo heb ik tegen twee type vijanden kunnen vechten en de designs waren gruwelijk. Qua wapens heb je voornamelijk een hamer tot je beschikking. De vijanden bestaan uit monsters die er smerig uitzien. Helaas heb ik één vijand niet in haar volle glorie kunnen aanschouwen, omdat ze een beetje gecensureerd was voor de Japanse versie van de game.
Wat ik waardeer is dat de nadruk van de game niet op de combat ligt. Dit zorgt ervoor dat je je gevechten strategisch moet uitkiezen. In Post Trauma kun je namelijk kiezen of je het gevecht aangaat of vlucht. Tegenwoordig voel je je al snel superman omdat je elke vijand die je tegenkomt direct kunt kapotmaken en in Post Trauma is dat een heel ander verhaal. Ik ben in elk geval met een onwijs grote glimlach weggegaan na het spelen van de demo en ik kan niet meer wachten tot de volledige game uitkomt op 29 oktober!
Voorlopige conclusie
Als je fan bent van old-school horror en van Silent Hill, dan is Post Trauma een titel om zeker in de gaten te houden. De puzzels, de sfeer, de strategische benadering van de combat, Post Trauma lijkt een moderne klassieker te worden die het allemaal bevat. Maar ook als je op zoek bent naar een goed doordachte indie-horror met uitdagende puzzels, dan is Post Trauma zeker het checken waard als deze eind van de maand uitkomt.
Post Trauma komt op 29 oktober uit voor Xbox Series, PS5 en PC.
Reacties