RoadCraft is de nieuwste simulatiegame van Saber Interactive. In RoadCraft leid je als speler een bedrijf dat gespecialiseerd is in het herstel van industriële locaties die door natuurrampen zijn verwoest. Je bestuurt zware voertuigen en rijdt ze naar de getroffen locaties om ze te herstellen. Tijdens gamescom 2024 toonde de ontwikkelaar aan ons een half uur gameplay. Ook werd het een en ander uitgelegd over de voertuigen en de klusjes die je in deze simulatiegame moet uitvoeren. Maar weet RoadCraft onze aandacht te trekken?
Saber Interactive heeft al ruim twee decennia ervaring in het ontwikkelen van games. Een aantal kleine games die ze hebben ontwikkeld, hebben ze ook zelf uitgegeven. De laatste jaren werkt Saber Interactive samen met Focus Entertainment. Zo kwamen ze eerder dit jaar met Expeditions: A MudRunner Game. En een aantal jaar geleden ontwikkelden ze de off-road simulatiegames SnowRunner en MudRunner. Voor hun volgende simulatiegame, RoadCraft, werken ze wederom samen met Focus Entertainment.
Hoge kwaliteit
De ontwikkelaar gaf tijdens de presentatie aan dat RoadCraft een nieuwere ervaring biedt dan voorheen met nieuwe visuals, weereffecten en verbeterde physics. Hiermee doelt de ontwikkelaar op hun voorgaande simulatiegames. En ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de grafische kwaliteit van RoadCraft. Voor een simulatiegame ziet de wereld er grafisch erg goed uit. De belichting ziet er ook goed uit en zelfs de modder ziet er grafisch mooi uit. Dit geldt ook voor de reflectie van waterplassen. Wat me vooral opviel zijn de stijlvolle felle kleuren van de voertuigen zoals felgeel, lichtrood, knaloranje en aquablauw.
“Zelfs de modder ziet er grafisch mooi uit.”
Open wereld
Zoals gezegd herstel je in RoadCraft industriële locaties die door natuurrampen zijn verwoest. Natuurrampen die in de game voorkomen zijn onder andere overstromingen en zandstormen. Roadcraft combineert het off-road gedeelte met constructiewerk. Zo toonde de ontwikkelaar in de presentatie een klus waarbij je in first-person rondrijdt in een gele pick-up truck. Met een pijl wordt aangegeven hoe ver je nog moet rijden.
Het doel was om de haven te bereiken. Bij aankomst zien we een mooie cutscene van een vrachtschip dat de haven binnenvaart. Ook kun je in topdown view een overzicht zien van het havengebied. De volgende taak is het scannen van het havengebied met een scanner. Vervolgens moet je drie rode containers in de haven verplaatsen met een kraan. Dit doe je door de containers omhoog te hijsen en te verplaatsen. Na het voltooien daarvan, kun je jezelf direct naar een ander gebied verplaatsen via de map overview en een werktuig of voertuig besturen.
Wegdek asfalteren
Het herstellen van de verwoeste locaties doe je door puin te ruimen, defecte apparatuur te vervangen en infrastructuur zoals wegen en bruggen opnieuw aan te leggen. Vervolgens kregen we een stuk wegdek te zien dat was verwoest door een overstroming. Dit wegdek moest opnieuw worden geasfalteerd en daar komt een heel proces bij kijken. Zo moet je eerst met een kiepwagen zand verplaatsen en dit op een berg modder laten vallen zodat er een nieuwe weg kan worden gecreëerd.
Het zand storten zag er wel een beetje shacky en schokkerig uit, maar RoadCraft is nog in ontwikkeling dus de ontwikkelaar kan dit altijd nog voor de release aanpakken. De volgende taak bestaat uit het platmaken van het zand met een graaflaadmachine. Daarna moet je heet asfalt op het zand gieten met een asfaltspreidmachine. Het vierde voertuig dat je dient te gebruiken is een wals die het asfalt weer glad maakt.
Management
Na het asfalteren van de nieuwe weg kregen we een ander element van de simulatiegame te zien. Zo kun je vanuit het management oogpunt een point-to-point route uitstippelen. Dit doe je door punten op de map aan te klikken om zo een navigatieroute te maken die wegversperringen vermijdt.
Je kunt uiteraard ook je laatste punt of gehele route wissen tijdens dit proces. Vervolgens zie je automatisch in topdown view de nodige voertuigen naar het punt toe rijden. Het is ook mogelijk om de camerastandpunten te wijzigen, zodat je vanuit verschillende hoeken een mooie cutscene ziet, waarin de voertuigen live rijden.
Veel content
RoadCraft bevat op launch acht maps die elk 4 km² groot zijn en meer dan 40 voertuigen. Volgens de ontwikkelaar duurt het 15 tot 20 uur om een map te voltooien. RoadCraft kan ook met twee tot vier spelers in online co-op worden gespeeld. Zo kan de ene speler een truck ontladen en de andere een weg aanleggen.
Voorlopige conclusie
Ik ben verbaasd over hoe mooi RoadCraft er grafisch uitziet en de open wereld die het bevat lijkt best groot te zijn. Met acht maps op launch, die elk 15 tot 20 uur duren, bevat RoadCraft genoeg content om je te vermaken en tegelijkertijd leer je het proces hoe je verwoeste industriële locaties herstelt. RoadCraft heeft nog wel wat visuals die verbeterd moeten worden, maar daar heeft de ontwikkelaar nog genoeg tijd voor. RoadCraft heeft zeker mijn aandacht getrokken en ik ben benieuwd wat Saber Interactive en Focus Entertainment de komende tijd nog meer laten zien van deze off-road simulatiegame.
RoadCraft staat gepland voor een release in 2025 voor Xbox Series, PS5 en PC.
Reacties