SPINE is een actiegame die het fighting- en shooter-genre combineert. SPINE bevat fast-paced gameplay waarin je vijanden achter elkaar in elkaar trapt en vervolgens met je wapen neerknalt. De game is geïnspireerd op de films van regisseur John Woo en de gevechten uit de John Wick-films. Op gamescom kreeg ik een presentatie en gameplay te zien met pre-alpha gameplay en uitleg over deze game die indruk op me maakte. Gaat dit de nieuwe Steam-hit worden?
SPINE werd afgelopen november officieel aangekondigd middels een coole aankondigingstrailer. Maar werd in mei 2020 en in augustus 2021 al geteased met twee cinematic teasers. De game wordt ontwikkeld door de in Cyprus gevestigde ontwikkelaar Nekki. Het is een internationale ontwikkelaar met een team van medewerkers van over de hele wereld.
Voorheen werkten ze samen met de Russische ontwikkelaar Banzai Games aan mobiele games, maar met SPINE zetten ze hun eerste stap naar consoles en PC. SPINE werd aanvankelijk ook ontwikkeld door Banzai Games, dat nu in Armenië is gevestigd, maar online lijkt het erop dat ze het ontwikkelingsproces hebben verlaten.
Cyberpunk meets kung-fu
De pre-alpha gameplay van SPINE die ik tijdens gamescom te zien kreeg, toonde het hoofdpersonage Redline. Ze is een street artist en kan in de game ook graffiti spuiten. Samen met de AI-gevechtsimplantaat Spine gaat Redline op zoek naar haar broer die gevangen is genomen. Tijdens haar zoektocht gebeuren er allerlei dingen in een cyberpunk achtige wereld, waarin snelle actie met kung-fu gevechten en wapens centraal staat. Geïnspireerd door de films van John Woo (The Killer, Silent Night, Mission: Impossible II, Face/Off), Hong Kong action cinema en blockbusters zoals de John Wick-films, lijkt SPINE een heerlijke fighting/shooter-game te worden! Zo zag ik in de gameplay hoe de interactieve gevechtscamera steeds omdraait, net als in die films. De ontwikkelaar wilt namelijk met SPINE de speler een filmische ervaring geven.
“SPINE lijkt een heerlijke fighting/shooter-game te worden!”
Sfeervolle wereld
De straten, muurtjes en steegjes zien er ook sfeervol uit en passen perfect in de cyberpunk achtige wereld die de ontwikkelaar met SPINE wil neerzetten. De belichting ziet er goed en sfeervol uit en de straatverlichting bestaat uit veel gekleurde lampjes. Zelfs in de regenplassen is de straatverlichting zichtbaar. Dit komt doordat de ontwikkelaar voor SPINE samenwerkt met Nvidia voor ray-tracing. De wereld in de game wordt geregeerd door een autocratisch AI-regime. De vijanden waar je tegen vecht zijn dan ook soldaten en agenten van dit regime en bendes die over de straten heersen. Tijdens de presentatie vertelde de ontwikkelaar dat de componist die de soundtrack voor de John Wick-films verzorgde, hen benaderde om de soundtrack voor SPINE te componeren. En zelfs de stuntman uit de actiefilm Hardcore Henry werkt mee aan de game.
Mirror’s Edge achtige parkours
SPINE lijkt niet alleen geïnspireerd door John Woo en John Wick, zo zien de parkours er Mirror’s Edge achtig uit. Je kunt zijwaarts tegen muurtjes rennen terwijl je iemand achtervolgt. In de gameplay zag ik ook hoe Redline kogels kan ontwijken en wapens, zoals shotguns, van vijanden kan afpakken, en hoe je vijanden finisht door ze met hun eigen wapen neer te schieten. Verder zag ik een fightclub en een bossfight dat zich ondergronds afspeelt in een zwarte ruimte met rode verlichting, waar spinnen over de muren en de grond kruipen.
Nog lang niet af
SPINE gaat 20 missies bevatten die voor 12 tot 15 uur gameplay bieden. De missies spelen zich af in verschillende districten in de stad. Het wordt een lineaire game en gaat ook een New Game Plus-modus bevatten. De game wordt ontwikkeld in Unreal Engine 5, maar is voorlopig nog niet af. Zo gaf de ontwikkelaar aan dat ze nog werken aan de framedrops die ik in de gameplay zag, en ook de gameplay en besturing moet nog verder uitgewerkt worden, evenals het vinden van stemacteurs. Zo bestaat de voice-over in de gameplay en in de uitgebrachte trailers uit spraak-naar-tekst. Al met al lijkt SPINE een vermakelijke game te worden.
Voorlopige conclusie
SPINE lijkt in alle opzichten een heerlijke fighting/shooter-game te worden en heeft potentie om de volgende Steam-hit te worden als het uitkomt. Wanneer dat precies is, is nog maar de vraag. De ontwikkelaar gaf aan dat de game nog in een vroeg stadium van ontwikkeling is. Dus een mogelijke release in 2026 zou me niet verbazen. Wel is de ontwikkelaar enthousiast over hun eigen game, want DLC’s, web-comics, bordspellen en merchandise staan allemaal op de planning.
SPINE is in ontwikkeling voor Xbox Series, PS5 en PC. Een releasedatum is nog niet bekend.
Reacties