The Occultist is een first-person avontuurlijke horrorgame dat zich afspeelt op een verlaten eiland. Je speelt als Alan Rebels. Hij moet een occulte onderzoek uitvoeren op dit eiland en kan met geesten communiceren. Op gamescom 2024 bezocht ik de ontwikkelaar en uitgever en kreeg ik een bijna 15 minuten durende video te zien met een compilatie van alle gameplayelementen en mechanics. Gaat The Occultist een goede horrorgame worden?
The Occultist wordt ontwikkeld door een kleine Spaanse ontwikkelaar genaamd DALOAR Studios en uitgegeven door Daedalic Entertainment. De stem van Alan wordt ingesproken door stemacteur Doug Cockle, bekend als de stem van Geralt of Rivia in The Witcher-games. Voor The Occultist wordt er ook gebruikgemaakt van motion-capture.
Eiland verkennen
De eerste gameplay toonde hoe Alan met een houten bootje naar het eiland Godstone peddelde. Dit deed me denken aan de game Call of Cthulhu uit 2018, waarin je aan het begin ook met een boot naar een eiland vaart om een onderzoek uit te voeren. Net als die game moet The Occultist ook een verhaalgedreven horrorgame worden met verkenningstochten. Zo is The Occultist een atmosferische game en bezoek je diverse locaties op het eiland. Grafisch ziet de game er goed uit. In de gameplay zagen we onder andere een bosgebied, een verlaten weeshuis, een circus, een begraafplaats en een verlaten concertzaal.
“The Occultist moet een verhaalgedreven horrorgame worden met verkenningstochten”
Vijf mechanics
The Occultist bevat vijf mechanics en in het begin heb je alleen de Vera Vision tot je beschikking. Dit is een pendel die Alan van zijn vader heeft gekregen. Zijn vader is namelijk op dit eiland geboren en hij heeft het er vaak over gehad. Maar nu blijkt dat zijn vader plotseling is verdwenen, neemt Alan de pendel mee om op dit eiland op onderzoek uit te gaan. Door met de pendel te slingeren worden verborgen locaties zichtbaar en zo ook kwadaardige geesten. Zo kregen we aan het begin van de presentatie de aankondigingstrailer te zien, waarin Alan in een verlaten huis wordt achtervolgd door een geest in een trouwjurk, waarna hij een doek van een spiegel haalt en de geest verdwijnt. Je kunt de pendel ook gebruiken om puzzels op te lossen. De andere mechanics kregen we nauwelijks te zien en daar valt nu nog niets over te zeggen.
Weinig jump scares
Eenmaal aangekomen op het eiland, zien we Alan door een bebost gebied kruipen en heel kort zijn dagboek openen. Een stuk verderop zit een kraai op een lantaarnpaal. Je komt vaker kraaien tegen in de game en dat is altijd een hint welke kant je op moet lopen. Kort daarna komt er een boos hert achter hem aan rennen en begint hij weg te rennen. Vervolgens zien we een verlaten weeshuis met flikkerende lichten waar het binnen erg donker is. Dan volgt een jump scare met een zware stem van een geest genaamd Rowan. De makers lieten daarbij weten dat The Occultist draait om het verhaal en slechts een stuk of drie jump scares bevat. De game moet het gevoel overbrengen dat de horror in je gedachten zit. Verder bevat The Occultist op maat gemaakte elementen om de spelerervaring te maximaliseren.
Animaties in ontwikkeling
Een ander gebied dat we zagen is een verlaten circusterrein. Alan loopt naar binnen en in de circustent branden paarse en blauwe lichten. Ook zien we hier wat horrorpoppen en een pad met lichten om te volgen. Het is zelfs mogelijk om een vogel te laten vliegen. Opnieuw hoort Alan de stem van de geest en niet veel later komt deze tevoorschijn. De scene met de geest is een stuk footage waar weinig animatie in zit, maar daar werkt de ontwikkelaar nog aan.
Puzzels oplossen
De volgende locatie is een begraafplaats waar Alan een klokje opraapt voor in de inventory. Op de begraafplaats moet je een puzzel oplossen om verder te komen. Daarna zien we een verlaten concertzaal waar allemaal stoelen met violen staan. Hier volgt een puzzel waarbij je standbeelden moet verplaatsen en op een gegeven moment moet je een groep ratten door een kamer leiden. Je kunt de ratten ook naar een oven leiden zodat ze in de fik vliegen. Vervolgens zien we een dining room en dat is het einde van de demo.
Voorlopige conclusie
The Occultist moet volgens de makers 12 tot 14 uur duren om uit te spelen. Het lijkt een spannende horrorgame te worden van een nieuwe ontwikkelaar. De gameplay zag er goed uit en ondanks dat de game nog volop in ontwikkeling is, lieten de scenes die wel af waren een positieve eerste indruk bij me achter. Ik ben dan ook benieuwd naar het eindresultaat en hoe het gaat zijn om zelf in first-person de locaties op het eiland te verkennen als The Occultist volgend jaar uitkomt..
The Occultist moet ergens in 2025 verschijnen voor Xbox Series, PS5 en PC. Het is nog niet bekend of de game ook een fysieke release krijgt.
Reacties