Unknown 9: Awakening is een verhaalgedreven actie-avonturengame. Je speelt als het personage Haroona. Ze is een Quaestor die beschikt over krachten uit de Fold. Dit is een parallelle dimensie waarin ze zich kan verplaatsen. Ze is op wereldreis om fouten uit haar verleden recht te zetten en tijdens haar avontuur moet ze haar Umbric-krachten onder de knie krijgen om de mensheid te redden. Tijdens de demo die we speelden zagen we veel chaotische combat en is het nog maar de vraag voor wie deze game bedoeld is.
Unknown 9: Awakening werd tijdens gamescom Opening Night Live 2020 aangekondigd, toen de beurs niet fysiek plaatsvond. De game verdween sindsdien van de radar, maar werd begin dit jaar opnieuw getoond tijdens de Xbox Partner Preview. Dit jaar konden we de demo spelen op gamescom en ook werd bekendgemaakt dat Unknown 9: Awakening op 18 oktober uitkomt.
Krachten uit de Fold
In de demo die we speelden, moesten we het opnemen tegen een groep vijanden in een area. Volgens de omschrijving van Unknown 9: Awakening kun je verschillende speelstijlen kiezen. Zo zou je vijanden vanuit de schaduw in een hinderlaag kunnen lokken, maar in de korte demo van ongeveer vijf minuten bleven er maar vijanden op mij afkomen. Om vijanden aan te vallen, gebruik je de krachten uit de Fold. Zo kun je je met de vierkant-knop letterlijk in vijanden verplaatsen en besturen om zo via de rechtertrigger een andere vijand neer te schieten met een shockwave attack. Als je dit uitvoert, zie je het een seconde later in slow motion gebeuren. Het verplaatsen in vijanden kan slechts tijdelijk plaatsvinden, waarna je terugkeert naar je eigen lichaam.
Ook kun je vijanden als menselijk schild gebruiken en beschik je over een schild uit de Fold die je met de linkerbumperknop activeert. Om vijanden als schild te gebruiken, kun je ze met de vierkant-knop op de PS5-controller naar je toe trekken. Handig voor als een groep vijanden hun arsenaal aan wapens op je afvuurt.
Chaotische area
Maar de area in de demo voelde nogal chaotisch aan en omdat ik de controls in het begin niet kende, heb ik de demo twee keer gespeeld. Tijdens mijn speelsessie leerde ik steeds meer mogelijkheden om vijanden te verslaan. Zo kun je met de rechterbumperknop op de PS5-controller vijanden fysiek aanvallen. Door de rechterstick in te drukken, voer je een burst attack uit en met de kruis-knop kun je je snel verplaatsen, alsof je jezelf twee meter verderop teleporteert.
“De area in de demo voelde nogal chaotisch aan”
Daarnaast kun je met de driehoek-knop kisten die rook bevatten laten ontploffen, zodat vijanden je tijdelijk niet zien. Tegelijkertijd kun je de driehoek-knop activeren als je in de buurt bent van een fakkel of gasfles om een vuurexplosie te veroorzaken. Uiteindelijk bleek dat je strategisch moet nadenken over welke aanval je het beste kunt uitvoeren, als je de vijanden in de area sneller wilt verslaan. En net nadat ik alle vijanden had verslagen, kwam de demo ten einde. Er volgde alleen nog een cutscene ter afsluiting.
De Unknown 9
In het verhaal van Unknown 9: Awakening is Haroona het doelwit van de Ascendants. Dit is een gevaarlijke factie van een geheime organisatie die bekend staat als de Leap Year Society. Zij willen de Fold gebruiken om het lot van de mensheid te veranderen. Sinds haar jeugd vertrouwt Haroona op de lessen van haar mentrix Reika. Die haar heeft geleerd hoe ze met haar krachten moet omgaan. Ook heeft Reika aan Haroona verhalen verteld over de Unknown 9. Dit zijn mysterieuze onsterfelijke figuren waarvan gezegd wordt dat ze alle kennis van de mensheid in pacht hebben.
Uiteindelijk kon Haroona geen lessen meer krijgen van Reika omdat de leider van de Ascendants, Vincent Lichter, haar van het leven beroofde. Hij is een voormalig leering van Reika, maar hij is van mening dat de Unknown 9 de mensheid juist heeft tegengehouden. Daarom heeft hij als doel om de wereld te bevrijden van de invloed van de Unknown 9. Zodat de mensheid, ongeacht de gevolgen, haar lot in eigen handen neemt. Het is dus aan Haroona om achter de Ascendants aan te gaan en deze factie te verslaan.
Wist je dat Bandai Namco een storyworld heeft gecreëerd voor Unknown 9: Awakening? Naast de game verschijnen er ook een comic genaamd Unknown 9: Torment en een scripted podcast genaamd Unknown 9: Out of Sight. Verder is er een driedelige boekenreeks bedacht genaamd Unknown 9: Genesis, waarvan de eerste twee boeken al te koop zijn.
Wie is de doelgroep?
Na het uitspelen van de demo vroeg ik me eigenlijk af wie de doelgroep van deze game is. Bandai Namco staat bekend om games van grote franchises die al een doelgroep hebben. Met name de Naruto, Dragon Ball en One Piece-franchises zijn bedoeld voor anime fans en de Tekken-franchise voor echte fighting liefhebbers. Ook de nieuwere franchises zoals Little Nightmares en The Dark Pictures Trilogy scoren goed en zijn geliefd bij een bepaalde groep horrorfans. Zelfs losstaande games zoals Twin Mirror en Scarlet Nexus spreken een bepaald publiek aan. Maar voor Unknown 9: Awakening zou ik oprecht niet weten welke doelgroep Bandai Namco hiermee wil aanspreken. Ik kan ook niemand bedenken die ik enthousiast zie worden over deze game.
Voorlopige conclusie
De Unknown 9: Awakening-demo op gamescom bestond uit nogal chaotische gameplay. Het verhaal en de lore klinken interessant als dit een game in een bestaande franchise is, maar voor Unknown 9: Awakening heeft Bandai Namco juist een hele storyworld gecreëerd met een comic, podcast en boekenreeks. Echter vraag ik me na het spelen van de demo af of dit wel verstandig is. Gezien het nog niet bekend is hoe de volledige game ontvangen gaat worden en deze nieuwe franchise gebaseerd is op de game die nog moet uitkomen.
Unknown 9: Awakening komt op 18 oktober uit voor Xbox One, Xbox Series, PS4, PS5 en PC.
Reacties