A Quiet Place: The Road Ahead is een game gebaseerd op de sci-fi horror filmfranchise A Quiet Place. Deze ontstond in 2018 met een verrassend goed scorende eerste film. Later werden nog twee films uitgebracht, waarvan de laatste, een prequel genaamd A Quiet Place: Day One, deze zomer in de bioscopen verscheen. Het verhaal gaat over aliens die op aarde zijn geland en niet tegen geluid kunnen. Ze vernietigen alles wat ook maar een beetje geluid maakt. Degenen die nog leven, moeten overleven in een wereld waarin ze moeten oppassen bij elke stap die ze zetten. Klinkt als een ideale stealth-game en daarom kreeg ontwikkelaar Stormind Games de taak om die te realiseren. Weet A Quiet Place: The Road Ahead dezelfde spanning over te brengen als de films?
Persoonlijk keek ik een klein beetje uit naar deze game, omdat ik de eerste en laatste film in de bioscoop heb gezien. Toen ik deze zomer de eerste beelden van A Quiet Place: The Road Ahead zag, wist ik dat dit een indiegame ging worden en was ik vooral benieuwd of deze gameplay wise net zo goed weet uit te pakken als de films.
A Quiet Place: The Road Ahead is ontwikkeld door het Italiaanse Stormind Games, bekend van de twee Remothered-games en uitgegeven door Saber Interactive. De ontwikkelaar omschrijft zichzelf als een studio die ‘AAA IP-houders helpt bij het ontwikkelen van hun eigen games.’ En dat ze ‘intense verhalen ontwikkelen’. Nu ik A Quiet Place: The Road Ahead heb uitgespeeld, kan ik zeggen dat ze een prima game hebben afgeleverd die er grafisch redelijk goed uitziet voor een game afkomstig van een kleine, relatief nieuwe ontwikkelaar.
Geruisloos overleven
In A Quiet Place: The Road Ahead speel je als Alex. Zij moet in deze door aliens geteisterde wereld zien te overleven met haar vader, haar vriend en diens ouders. A Quiet Place: The Road Ahead speelt zich af in drie verschillende dagen die een aantal maanden na de alieninvasie plaatsvinden. Zo speel je dag 105, 119 en 120, maar ook een scène die zich afspeelt op day one waarin je de invasie meemaakt. Helaas weet haar vriend het aan het begin van de game niet te overleven. Ze is bang voor de moeder van haar overleden vriend en besluit hun schuilplaats te verlaten. Wat volgt is een spannend avontuur waarin Alex geruisloos in haar eentje moet overleven in de buitenwereld. Qua verhaal is A Quiet Place: The Road Ahead niet heel interessant, maar moet het vooral hebben van de gameplay die me in zijn greep hield. Hierover zegt de ontwikkelaar geïnspireerd te zijn door de game Alien: Isolation.
Tijd vliegt voorbij
A Quiet Place: The Road Ahead is verdeeld in tien hoofdstukken en duurt zo’n zeven uur om uit te spelen. Gek genoeg zat ik tijdens mijn speelsessie de meeste tijd op het puntje van mijn stoel en vloog de tijd voorbij bij het spelen van deze game. Ik heb A Quiet Place: The Road Ahead in twee speelsessies uitgespeeld, waarbij ik de laatste acht hoofdstukken in mijn tweede speelsessie speelde. Elk hoofdstuk speelt zich af op een andere locatie en de locaties zijn goed uitgewerkt. Van bosgebieden en havens tot aan kampeerlocaties en treinwrakken toe. In elk hoofdstuk baan je je een weg door deze duistere wereld waar gevaar constant op de loer ligt.
“Gek genoeg zat ik tijdens mijn speelsessie de meeste tijd op het puntje van mijn stoel en vloog de tijd voorbij bij het spelen van deze game”
Afleidingen en wegversperringen
Het gevaar zijn namelijk de aliens die je regelmatig tegenkomt. Om het pad te vervolgen, moet je ze afleiden. Dit doe je door steentjes, lege flesjes, blikjes of bakstenen te gooien. Het is maar net wat je tegenkomt. Ondertussen kan je pad abrupt eindigen omdat je verderop een kloof tegenkomt waar een houten plank nodig is om de overkant te bereiken. Je moet die plank dan in de omgeving vinden terwijl de alien nog altijd in de omgeving is. Andere keren kan het gaan om een ontbrekende ladder. Nog meer voorwerpen gooien als afleiding is natuurlijk de oplossing, maar het kan zomaar zijn dat de plank in een schuur bevindt. Een baksteen door de ruit gooien is een optie, maar maakt geluid, terwijl het openen van de deur juist een krakend geluid kan veroorzaken. Het komt een paar keer in de game voor dat je twee opties hebt om je doel te bereiken. Aan jou de keuze.
Geluidsmeter en belichting
Krakende deuren, plassen water, blaadjes en glasscherven. Maar ook lege blikjes en steentjes op de weg kunnen ervoor zorgen dat aliens je opmerken. Gelukkig kun je op een gegeven moment pakken zand gebruiken om over plasjes water te strooien, zodat je geruisloos verder kunt lopen. Maar als deze niet vindbaar zijn, moet je soms heel langzaam lopen om onopgemerkt te blijven. Om te weten hoe snel je kunt lopen, beschik je over een geluidsmeter genaamd Phonometer. Een beetje te vergelijken met de Motion Tracker uit Alien: Isolation. De Phonometer geeft met streepjes aan of je te veel geluid maakt en dit trouwe hulpmiddel kan als het ware je redder in nood zijn.
Naast het feit dat je vaak deuren moet openen, kom je ook een aantal keren luchtschachten tegen. Daarbij moet je eerst de schroeven losdraaien, waarna je het luikje geruisloos moet openen om er vervolgens doorheen te kruipen. Richting het einde van de game moet je regelmatig een handwiel vinden om een actieve waterleiding af te sluiten om jezelf door het gebied te verplaatsen. Dit doe je door de linkerstick van de controller, niet al te snel, te draaien. Met een indicator wordt aangegeven of je te snel draait en dus geluid veroorzaakt. Samen met de deuren en luchtschachten zorgen deze elementen voor een kleine uitdaging in de gameplay. Het is een kwestie van rustig aan doen en niet gezien worden om te overleven in een wereld die pech heeft gehad met een alieninvasie.
Wist je dat het ook mogelijk is om de game met noise detection te spelen. Als je een microfoon hebt aangesloten op je PC of console dan kan de game geluiden oppikken, wat betekent dat je tijdens het spelen daadwerkelijk stil moet zijn. Gelukkig is deze optie optioneel en heb ik deze niet hoeven te gebruiken, want bij mij kan wel eens geluid van buiten te horen zijn wat dan mijn speelsessie verstoort. En wist je dat je in de game ook watervallen tegenkomt, waar je net als in de eerste film wel geluid kunt maken, omdat de aliens een waterval niet kunnen ‘vernietigen’.
Astma
Je beschikt niet alleen over een Phonometer, maar ook over een zaklamp om op donkere momenten te zien of je niet tegen lege blikjes aanloopt. Het nadeel is alleen dat je de zaklamp moet opladen als deze leeg is. Dit maakt uiteraard geluid, dus doe dit niet als aliens in de buurt zijn. En als de batterijen leeg zijn, moet je nieuwe vinden in de wereld. Die kom je soms tegen, maar op een later moment vond ik nergens meer batterijen en besloot ik de brightness maximaal te verhogen. Als tip geef ik mee om zijpaden te checken, waar je ook items zoals inhalators en medicijnen kunt vinden.
Om de gameplay nog spannender te maken heeft Alex namelijk astma en moet je regelmatig letten op het stressicoontje linksboven in beeld. Als bijvoorbeeld een alien te dicht in haar buurt komt, krijgt ze een astma-aanval en moet ze een inhalator of medicijnen gebruiken om het te verminderen. Maar het gebruik van de inhalator maakt ook geluid, dus pas op en leid aliens af!
Last-minute ontdekt worden
Opvallend genoeg kom je best wat inhalators tegen in de wereld, dus de momenten dat je gepakt wordt, komt dat vooral doordat je te snel loopt. De scènes waarin je gedood wordt door de aliens zien er goed geanimeerd uit. En je vervolgt je speelsessie op het laatste punt van het gebied. Vaak hoef je niet een heel stuk opnieuw te spelen, tenzij je vlak voor het volgende laadpunt doodgaat. Dit kan soms een kleine uitdaging zijn, want zelfs als je geluid maakt, maar denkt nog net op tijd een ladder naar het volgende gebied te kunnen beklimmen, kun je last-minute alsnog gepakt worden. Zelfs wanneer er al een cutscene afspeelt en je de achievement/trophy haalt, kan dit zomaar het geval zijn en dat is frustrerend.
Speelgoed verzamelen
Over achievements/trophies gesproken, er zijn in A Quiet Place: The Road Ahead collectibles te verzamelen in de vorm van speelgoed. En ook kun je overal documenten lezen. Beide leveren je achievements/trophies op. Als je collectibles vindt. krijg je ook punten die je in het extra menu van de game kunt gebruiken om concept art of character afbeeldingen te kopen. Als je daar zowel één als alles koopt met die punten, krijg je ook een achievement/trophy. Daarnaast zijn er achievements/trophies te verdienen door bepaalde gebieden binnen een bepaalde tijd voltooien. De echte achievement ‘hoer’ en ‘trophy hunter’ kan zich ook prima vermaken met A Quiet Place: The Road Ahead.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Conclusie
A Quiet Place: The Road Ahead
Met A Quiet Place: The Road Ahead heeft ontwikkelaar Stormind Games een spannende stealth-game neergezet, die je in zo’n zeven uur tijd vol spanning zit te spelen. Als je eenmaal in de game zit, vliegt de tijd voorbij. Ondanks dat het verhaal niet heel interessant is, is de gameplay goed ontworpen. Elementen zoals het openen van deuren en luchtschachten, evenals het draaien aan handwielen zorgen voor een kleine uitdaging, waardoor de Phonometer een fijne toevoeging is om deze uitdaging te overwinnen. Helaas kan het soms frustrerend zijn als je te vaak achter elkaar gepakt wordt omdat het bijvoorbeeld te donker is en batterijen schaars zijn. En ook moet je op sommige locaties even zoeken hoe je je weg moet vervolgen. De locaties daarentegen zijn divers en goed uitgewerkt. Het enige nadeel is dat je een stuk moet herspelen als je last-minute wordt gepakt terwijl de cutscene al afspeelt. Je hebt hier vooral jezelf mee en nog stiller te werk gaan in deze stealth-game is dan ook de enige aanpak. Al met al is A Quiet Place: The Road Ahead een geslaagde game die net als de films voor spannende momenten kan zorgen. Voor fans van de films is A Quiet Place: The Road Ahead dan ook zeker het spelen waard.
VOORDELEN
- Speelt zich af in de A Quiet Place-filmfranchise
- Met spannende stealth-gameplay ervaring
- Diverse (soms uitdagende) gameplayelementen
- Goed uitgewerkte locaties
NADELEN
- Niet heel interessant verhaal
- Batterijen zijn schaars, waardoor brightness verhogen helpt
- Deel van gebied herspelen bij last-minute gepakt worden
Reacties