Banishers: Ghosts of New Eden is een actie-RPG die zich afspeelt in het jaar 1695. Het verhaal gaat over geestenjagers Red mac Raith en Antea Duarte die “Banishers” worden genoemd. Het is aan hun de taak om kwade geesten uit het stadje New Eden Town te verbannen.
Banishers: Ghosts of New Eden is ontwikkeld door Don’t Nod. Bekend van de games Life is Strange 1 en 2, Vampyr en het vorig jaar verschenen Jusant. Allemaal hoog scorende games in verschillende genres. Dit laat zien dat Don’t Nod een veelzijdige ontwikkelaar is. Banishers: Ghosts of New Eden komt voor een klein gedeelte in de buurt van Vampyr, maar kan het beste vergeleken worden met andere games die uitgever Focus Entertainment de afgelopen twee jaar heeft uitgebracht. Meer hierover in de fun fact van deze review.
Kwade geesten verbannen
In Banishers: Ghosts of New Eden speel je als beide personages. Red en Antea zijn vanwege een brief naar New Eden Town afgereisd, een stadje in de Amerikaanse kolonie New England. De brief is van ene Charles Davenport. Hij geeft aan dat het er spookt en roept de hulp in van dit duo. Maar nog voordat ze arriveren, legt hij het loodje.
Bij aankomst ontmoeten ze de personages Fairefax Haskell, Captain Pennington en Thickskin, die een grote rol spelen in het verhaal. Ook spreken ze de weduwe, Esther Davenport, die aangeeft dat de dood van Charles te maken heeft met de vloek die heerst over New Eden. Deze vloek zorgt er mede voor dat het hele jaar door sneeuw valt in New Eden. Het is aan Antea en Red om de vloek te onderzoeken en de kwade geesten uit New Eden Town te verbannen.
Dit gebeurt allemaal in de eerste anderhalf uur, waarin ook de eerste boss fight plaatsvindt. Antea wordt na dit gevecht een geest en heeft haar eigen krachten die ze kan toepassen tijdens gevechten. Tot zover het verhaal. Hoe dit allemaal afloopt dien je zelf te ervaren in deze vermakelijke game.
Vermakelijke game
Banishers: Ghosts of New Eden noem ik een vermakelijke game, want ik heb erg genoten van de semi-open wereld en diens activiteiten. Grafisch ziet de game er erg mooi uit. Dit is deels te danken aan het feit dat de game op Unreal Engine 5 draait. Tijdens mijn speelsessies kon ik vooral de voice acting waarderen. Banishers: Ghosts of New Eden bevat namelijk sterke voice acting voor alle personages.
“Ik heb erg genoten van de semi-open wereld en diens activiteiten.“
Het verhaal bestaat uit 16 main quests genaamd Chronicles (en niet acht zoals in de preview vermeld). De main quests vinden plaats in zes verschillende gebieden. Tijdens de main quests bezoek je dorpjes en moet je spookachtige activiteiten oplossen. Je stelt hoofdvragen aan de inwoners en door clues te te vinden kun je extra vragen stellen. Aan het einde van een quest stel je een laatste vraag en moet je bepalen welke persoon(en) schuldig zijn. Je kunt een persoon de schuld geven of opofferen. Als een geest verantwoordelijk is, kun je de geest verbannen of vredig laten sterven. Deze keuzes hebben invloed op het verdere verloop.
Banishers: Ghosts of New Eden bevat vier eindes en deze keuzes bepalen welk einde je krijgt. Hoe meer mensen je opoffert, des te meer kans er is om Antea weer tot leven te wekken. Maar is dat wel de juiste keuze? Een moreel dilemma dat me pas later in de game deed nadenken over mijn acties.
Detective spelen
Banishers: Ghosts of New Eden bevat verder 23 side quests genaamd Haunting Cases. Deze zijn verspreid over vier gebieden. In Haunting Cases dien je iemand te ondervragen die een spookachtige ervaring heeft gehad. Je moet aanwijzigingen vinden om het te verklaren en je spreekt met verschillende mensen in de omgeving, die er mogelijk bij betrokken zijn. Je bent dan in feite een detective.
Aanwijzigingen vind je onder andere door het Harkening-ritueel uit te voeren. Hiermee onthul je een echo om een soort reconstructie te krijgen van wat er is gebeurd. Dit leidt er soms ook toe dat je een geest kunt ondervragen. Het uitvoeren van een Ritual kost je materialen. Omdat er verschillende Rituals zijn, was het in het begin lastig om te kiezen welk ritueel ik precies moest uitvoeren.
Meerdere soorten boss fights
Terugkomend op de main quests. Banishers: Ghosts of New Eden bevat in de eerste helft weinig boss fights. Het is pas halverwege de game dat elke Chronicle afgesloten wordt met een boss fight. Sommige bosses zijn een flinke uitdaging, maar anderen zijn vrij snel te verslaan.
Ook zijn er mini bosses genaamd Elites en Scourges. Dit zijn sterkere vijanden die zich in losstaande gebieden bevinden. Deze moet je oproepen met een Ritual. Elites roep je op door een Make-Manifest-ritueel uit te voeren, terwijl je Scourges oproept met het Summon Scourge-ritueel.
Encounters om te levelen
Het Make-Manifest-ritueel kun je ook uitvoeren om een encounter met vijanden op te roepen. Deze encounters heten Nests. Door deze vijanden te verslaan, ontvang je het materiaal Nest Silt dat nodig is om je outfit te upgraden. Dit verhoogt ook al je attributes met één punt, waardoor je wapens krachtiger worden. Daarbij verdien je ook XP om in level te stijgen. Banishers: Ghosts of New Eden heeft een levelcap van level 25.
Later ontgrendel je het Void traveling-ritueel. Met dit ritueel kun je naar de Void Breach-wereld reizen. Een onderwereld met encounters waarin je meerdere geesten verslaat dat eindigt met een mini-boss fight. Void Breaches zijn vergelijkbaar met Elites, Scourges en Nests.
Brute combat
De combat is in Banishers: Ghosts of New Eden erg tof. Terwijl je door de wereld loopt, kom je regelmatig geesten tegen. Sommige kunnen lijken of dieren zoals wolven overnemen, waardoor ze moeilijker te verslaan zijn. Maar dit kun je voorkomen door ze op tijd aan te vallen. Als ze een lijk of dier willen overnemen. verschijnt er een oranje icoontje boven de geest. De gevechten met wolven zien er bruut en bloederig uit.
Door vijanden met Red’s zwaard te raken verdien je Banish points. Hierdoor vult je Banish gauge. Dit is de meter linksonder. Als deze vol is, kun je een krachtige aanval uitvoeren, waarbij je regelmatig een vijand in één klap verslaat. Red kan zowel een light als heavy attack uitvoeren. Later in de game worden sterkere vijanden geïntroduceerd, zoals de Alpha Wanderers en de Bonewalkers die een bijl hebben. Die laatste kunnen je hard raken en hun aanvallen dien je dan ook te blokkeren of te ontwijken.
Verder beschikt Red over een rifle met onbeperkt ammo. Deze dien je soms te gebruiken om vergrendelde deuren van huisjes te openen. Door om te lopen kun je door een raam of een gat in het dak op de blokkade schieten om de deur te openen. Deze huisjes bevatten kisten met materialen die je nodig hebt voor upgrades.
Krachtige geest
Op een paar momenten na kun je altijd wisselen tussen Red en Antea. Antea kan dingen die Red niet kan. Zo kan zij door loops vliegen en sporen in het bos zien die Red niet kan zien. Omdat ze zelf een geest is, kan ze bepaalde geesten makkelijker verslaan dan Red. Op een later moment kan Antea met de rechtertrigger een Outburst-aanval uitvoeren om muren te breken die blauw kleuren. Tegen het einde van de game kan Antea met de linkertrigger een Ensnare uitvoeren, waarover later meer.
Met de X-knop op de Xbox-controller kun je de health voor beide personages tegelijk aanvullen. Dit doe je door een flesje Decoction te drinken. In het begin kun je je health drie keer aanvullen, maar later vier keer. In de wereld vind je ook Altars. Als je deze aanraakt, neemt Red of Antea’s health met tien punten toe. Alle vier de health flesjes worden weer aangevuld door bij een kampvuur te slapen.
Kampvuurtjes en skills
Overal in de wereld vind je namelijk kampvuurtjes genaamd Shelters. Als je het kampvuur aansteekt, ontgrendel je de plek als fast travel-locatie. Verder kun je hier je uitrusting upgraden. Zo beschikt Red over een armour, sabel, Firebane, rifle en health-flesjes. En Antea over een amulet, polsbandje, broche en bane ring. Het uitvoeren van upgrades kost je materialen die je in de wereld kunt vinden. Elk onderdeel kan maximaal zeven keer worden geüpgraded.
Bij deze kampvuren kun je ook nieuwe skills ontgrendelen. De skills voor Red ontgrendel je met skill points die je verdient door te levelen. Antea’s skills kun je ontgrendelen met Essence. Dit verdien je door Haunting Cases te voltooien. Gekochte skills kun je op elk moment refunden zodat je een andere skill kunt activeren.
Nieuwe mogelijkheden
Naarmate je verder komt, ontgrendel je ook nieuwe skill trees. Banishers: Ghosts of New Eden bevat in totaal vijf skill trees: Unveil, Leap, Outburst, Ensnare en Fusion. De laatste twee voegen nieuwe mogelijkheden toe voor Antea. Zo kan zij Outburst- en Ensnare-aanvallen uitvoeren om objecten in de omgeving te vernietigen, waardoor je nieuwe locaties ontdekt waar kisten met materialen staan. Sommige kisten zijn vervloekt, maar kun je openen door het Unbounding-ritueel uit te voeren. Daarnaast zorgt de Ensnare-aanval ervoor dat vijanden in de omgeving tijdelijk bevriezen.
De vier skill trees bevatten twee tot zes soorten paden met vier specifieke skills, waarvan je er maximaal twee kunt activeren. Zo kun je je eigen speelstijl creëren. Sommige skills richten bijvoorbeeld meer schade aan, maar zorgen er tegelijkertijd voor dat je minder Banish points verdient. Dit zorgt er weer voor dat het langer duurt om een krachtigere aanval uit te voeren tijdens gevechten. Hoewel het de bedoeling is dat je je eigen speelstijl creëert, heb ik hier tijdens gevechten weinig van gemerkt. Alleen tijdens bepaalde boss fights merkte ik dat ik soms iets meer schade aanrichtte door een andere skill te activeren.
Banishers: Ghosts of New Eden bevat een aantal gameplay elementen die we ook gezien hebben in Evil West, Atlas Fallen en de A Plague Tale-games. Door een kampvuur te ontgrendelen kun je fast travelen en handmatig saven. Dit deed mij denken aan de Anvil palen uit Atlas Fallen. Ook de Elite vijanden zijn te vergelijken met de Elite Foes uit Atlas Fallen. Verder doen de boss fights mij denken aan de boss fights in Evil West en Atlas Fallen.Het met je rifle richten op een glinsterende plek om bijvoorbeeld een brug of object naar beneden te laten vallen is vergelijkbaar met de manier waarop dit in Evil West en in A Plague Tale (met je slinger) gebeurd. Wat al deze games met elkaar gemeen hebben is dat ze in het verleden afspelen en een semi-open wereld bevatten, waarin je telkens van gebied naar gebied afreist. Daarmee wil ik niet zeggen dat dit slecht is, want ik heb mij met al deze games vermaakt, maar het is wel duidelijk zichtbaar dat dit terugkerende gameplay elementen zijn in de games die door Focus Entertainment worden uitgegeven. Deze uitgever is de laatste jaren erg goed bezig en hopelijk brengen ze de komende jaren meer van dit soort games uit!
Geen terugkeer
Een groot nadeel aan Banishers: Ghosts of New Eden is dat je na het verslaan van de eindbaas niet meer door de wereld kunt reizen. Het is dus belangrijk om de game handmatig op te slaan bij het point of no return. Persoonlijk vond ik dit teleurstellend, aangezien games zoals Cyberpunk 2077 en Marvel’s Spider-Man 2 wel automatisch terugkeren naar het point of no return na het uitspelen van de game.
Verder bevat de spelwereld hier en daar wat kleine glitches. Ook had mijn copy last van een bug waarbij mijn personage rond bleef draaien en de controller niet meer reageerde. Daarnaast is de game bij mij een keer gecrasht. Dit gebeurde in het sneeuwgebied en had te maken met dat er te veel spelelementen ingeladen werden. De standaard uitspraken zijn ook niet altijd goed getimed. Zo zegt Antea ‘dat ze de vijand beter kan verslaan’ terwijl ik op dat moment al als Antea speel. Of ze zegt “can I join in too?” vlak nadat ze een vijand heeft verslagen. Het zijn geen grote problemen, maar ik wilde ze toch even benoemen.
Al met al heeft Don’t Nod met Banishers: Ghosts of New Eden een redelijk goede game afgeleverd. De wereld is behoorlijk groot en na het uitspelen had ik nog maar 22 procent van de map gezien. Het einde hint naar meer en hopelijk krijgen we in de toekomst een tweede Banishers-game.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Banishers: Ghosts of New Eden bij Bol.com
Conclusie
Banishers: Ghosts of New Eden
Banishers: Ghosts of New Eden is een vermakelijke semi-open wereld game met verschillende activiteiten. De wereld is vrij groot en de game ziet er grafisch erg mooi uit op Unreal Engine 5. Ook kent Banishers: Ghosts of New Eden sterke voice acting voor alle personages. Sommige boss fights zijn een flinke uitdaging, maar als je op zoek bent naar meer kun je nog altijd de Elites en Scourges mini bosses verslaan. De game bevat hier een daar wat kleine foutjes, maar dat mag de pret niet bederven. Echter heb ik mij het meest geërgerd aan het point of no return, waardoor je na het verslaan van de eindbaas niet meer kunt fast travelen en je een handmatige save file moet laden om de wereld verder te verkennen. Aan de andere kant zit het verhaal goed in elkaar en hopelijk krijgen we in de toekomst een vervolg dat nog beter is.
VOORDELEN
- Vermakelijke semi-open wereld game
- Ziet er grafisch erg mooi uit
- Sterke voice acting
- Uitdaging in gameplay
NADELEN
- Fast travelen niet meer mogelijk na uitspelen
- Enkele glitches en bug
- Uitspraken niet altijd goed getimed
Reacties