Call of Duty is terug. Anders dan vorig jaar heeft de franchise zich met Call of Duty: Black Ops 6 opnieuw bewezen. Dankzij een sterke campaign en een vermakelijke multiplayer hebben we ons deze maand erg vermaakt met Call of Duty: Black Ops 6. In deze review laten we dan ook uitgebreid weten waarom Call of Duty: Black Ops 6 het spelen waard is.
Waar ik vorig jaar in mijn Modern Warfare III review nog aangaf dat ik normaal gesproken geen multiplayer speel, is dat bij Call of Duty: Black Ops 6 het tegenovergestelde. De laatste weken heb ik erop los geknald in de diverse modi en maps van de multiplayer. Zo ben ik al bijna Prestige 2 en oh ja, Nuketown is terug!
Nuketown baby!
In het tweede weekend na launch kregen we al een extra lang double XP-weekend, maar in die week werd ook de befaamde Nuketown-map toegevoegd, die we kennen van de eerste Black Ops uit 2010. Deze kleine maar vermakelijke map die zich afspeelt in een trainingskamp gebaseerd op een typische Amerikaanse buitenwijk uit de jaren 50 is altijd erg chaotisch, maar juist dat maakt de map zo vermakelijk.
Alle kanten op
Andere Black Ops-elementen die terugkeren zijn de RC-XD en het personage Frank Woods, die zowel als operator zit in de multiplayer, als dat hij een grote rol speelt in de campaign. Een nieuw element in Black Ops 6 is de Omnimovement-mechanic. Hierdoor kun je in elke richting sprinten, duiken en glijden en zelfs vanuit het water is dit mogelijk. Wat goed is in een map als Lowtown. Je kunt jezelf hierdoor veel sneller verplaatsen en aanvallen net op tijd ontwijken.
Kill Order
Black Ops 6 telde bij launch 16 maps, waaronder vier Strike-maps die alleen speelbaar zijn in de modi Gunfight en Face Off, genaamd Gala, Pit, Stakeout en Warhead. Naast de bekende modi bevat Black Ops 6 ook de nieuwe modi Kill Order, waarin je als twee teams elkaars HVT moet killen. Dit is een random speler van beide teams waar je op moet jagen. Als de HVT wordt gekillt, ontvangt dat team vijf punten en wordt een andere speler de HVT totdat een van de teams als eerste 150 punten behaalt. Dit is de enige multiplayermodi waarin je als HVT zijnde over Armor Plates beschikt, die we uit de laatste CoD’s kennen.
Mijn favoriete modi zijn Domination, Hardpoint en Kill Confirmed. Tijdens Domination en Hardpoint is het altijd chaotisch in de woonkamer waar een hardpoint/capture zone ligt. Rewind speelt zich af in de zombiemap Liberty Falls en hier vindt de chaos altijd plaats in de videotheek of in het restaurant aan de overkant van de weg.
Een aantal multiplayermaps zijn locaties uit de campaign, zoals de Vault-map die in The Cradle-missie voor komt. De map Vorkuta komt voor in de Under the Radar-missie en de Payback-map is het safehouse uit de campaign. Andere maps zijn geen locaties uit de campaign, maar spelen zich net als de campaign allemaal af in 1991. Mijn favoriete maps zijn Skyline, Rewind en Vault. Skyline is een zonnige map waar de chaos zich altijd afspeelt rond het zwembad. En in Vault ligt de uitdaging in het uitschakelen van de snipers die vaak het balkon van het gebouw aan de rand van de map gebruiken.
Technische problemen
Bij launch had ik wat technische problemen met de matchmaking, maar dit was na het launchweekend al opgelost. En kort na launch ging ook de Recon-perk op de schop, waardoor je vijanden tijdelijk door muren heen kon zien nadat je gerespawnt was. Dit gold ook voor de balans van bepaalde wapens, items en spawns. Alleen andere problemen waar de multiplayer nog steeds mee kampt, zijn dat er af en toe één of twee teammaten minder in een team kunnen zitten en nieuwe spelers niet altijd direct worden toegevoegd. Verder heb ik soms een paar seconden last van lag als een tegenstander en ik van dichtbij op elkaar schieten.
Wel moet ik zeggen dat ondanks de skill based matchmaking, veel online spelers tegenwoordig n00bs lijken te zijn die hersenloos rondrennen zonder om zich heen te kijken, waardoor ik ze regelmatig doodeenvoudig kan killen. Daardoor ontbreekt de uitdaging, zelfs in de Hardcore-modus is dit het geval. Maar gelukkig is er sinds 21 november Ranked Play toegevoegd, dat je ontgrendeld na het winnen van 50 multiplayer matches, waarin de uitdaging iets hoger ligt en spelers nog wel om zich heen kijken.
Wist je dat Activision voor Black Ops 6 opnieuw samenwerkt met andere bedrijven? Net als een aantal jaar geleden werken ze samen met Monster Energy voor exclusieve in-game items. Zo kun je een Monster-themed operator skin voor Maya ontgrendelen, een sniper rifle en vinylstickers voor op je wapen en double XP. Wij hebben de Monster sniper ontgrendeld en vonden dit geen fijne sniper, die meer voor de show is dan voor functionaliteit. Activision werkt ook samen met de Amerikaanse autofabrikant Polaris om het nieuwe Polaris RZR voertuig naar Call of Duty: Warzone te brengen. En het personage The Replacer uit de commercials van de Black Ops-games is (betaald) speelbaar in de multiplayer.
Sterke campaign
Door de jaren heen hebben we goede en mindere CoD’s gehad. Sommige CoD’s waren volgens spelers niet vernieuwend genoeg, waarvan Modern Warfare III vorig jaar een grote tegenvaller was. Maar ook de campaign kon soms flink tegenvallen met een saai verhaal. Gelukkig is Black Ops 6 een van die ‘goede’ CoD’s met een sterke campaign die zo’n acht uur duurt.
Het verhaal van de campaign speelt zich af na Black Ops: Cold War. Dit keer bevinden we ons in het begin van de jaren 90 tijdens de eerste Golfoorlog. Terugkerende personages uit Cold War zijn Russell Adler en Frank Woods. Woods werkt ook niet meer voor de CIA en vormt de groep Rogue Black Ops, die net als in Cold War, vanuit een safehouse opereren dat dit keer gevestigd is in Bulgarije. Het is een voormalig KGB safehouse dat door het team “The Rook” wordt genoemd.
Nieuwe personages in het team zijn William “Case” Calderon, Troy Marshall, Felix Neumann en een coole chick genaamd Sev. Het team is erachter gekomen dat een terroristische organisatie genaamd Pantheon is geïnfiltreerd in de CIA. Vanuit het safehouse onderzoekt het team deze organisatie en het verhaal neemt op een later punt een plotwending, waarover geen spoilers.
“Gelukkig is Black Ops 6 een van die ‘goede’ CoD’s”
Keuzevrijheid
Het verhaal bestaat uit 11 missies die zich op diverse locaties afspelen. En net als in Cold War start je ze via het Evidence Board in het safehouse. Naast missies die zich afspelen in het safehouse, bezoek je het fictieve Franstalige land Avalon aan de Middellandse Zee waar onder andere een casinomissie afspeelt en verken je de VS in Washington D.C. en de staat Kentucky.
Natuurlijk kom je ook zelf terecht in de Golfoorlog in Koeweit en Irak. Dit gebeurt onder andere in de Hunting Season-missie die zich afspeelt in de woestijn. In deze missie krijg je een Tac Map tot je beschikking waarop je kunt aanvinken welke doelen je wilt vernietigen. Een aantal doelen zijn verplicht, maar je krijgt een achievement/trophy als je ook de optionele doelen voltooit.
In deze missie kun je zelfs autorijden en vijanden omver rijden, wat weer takedowns scheelt. Op deze manier krijg je de keuzevrijheid om te kiezen waar je wilt uitstappen en vanaf welk punt je vijanden wilt uitschakelen. Het nadeel is dat je niet elk voertuig kunt besturen en dat de map niet heel gedetailleerd is. Je kunt de missie op meerdere manieren aanpakken, bijvoorbeeld stealth of juist door erop los te knallen. Ook zijn er drie verschillende manieren om de Under the Radar-missie te voltooien. In die missie speel je als Sev en infiltreer je in de Sovjet-gevangenis Vorkuta, bekend uit de eerste Black Ops-game, waarbij je het beveiligingssysteem moet saboteren. Dit deed me dan ook deels denken aan de Open Combat-missies uit de laatste twee MW-games.
Puzzelen voor cash
Na het voltooien van een missie keer je weer terug naar het safehouse waar je ook operator perks kunt ontgrendelen. Zo kun je bij de Weapons Bench upgrades uitvoeren om meer magazijnen te dragen, of de herlaadsnelheid van je wapen te versnellen. In de Training Area kun je onder andere je health verhogen of sneller health krijgen bij schade. En in de Gear Station zijn er upgrades beschikbaar om meer armor slots te hebben of om meer schade aan te richten met je mes.
Elke upgrade kost cash dat je onder andere tijdens missies in kluizen kunt vinden. Hier komen wat puzzelelementen bij kijken die voor afwisseling in de gameplay zorgen. Zo moet je sommige kluizen openen door de frequentie en amplitude op een radio aan te passen totdat de golven overeenkomen, waarna de viercijferige code van de kluis wordt afgespeeld. Soms zit de kluis achter een gesloten deur, die je dan net als in Cold War moet lockpicken.
De grootste puzzel speelt zich af in het safehouse, waar je onder andere een piano moet bespelen die de deur naar een grote kelder opent. Dit doe je door met blacklight op de muur in de woonkamer te schijnen om de volgorde van muzieknoten te onthullen. Vervolgens moet je in de kelder een gesloten deur openen door met blacklight op een keypad te schijnen om te zien welke vijf toetsen het meest zijn ingedrukt. Als je deze random invoert, zie je in de decryption log welke toetsen correct zijn. De foute toetsen moet je in een andere volgorde invoeren.
Dit puzzelelement is in het begin even wennen, maar is niet heel moeilijk en komt meerdere keren in de campaign voor. Een ander puzzelelement dat volgt is het invoeren van een codewoord op een ‘ouderwetse’ computer, waarbij al wordt aangegeven welke code bij welk karakter hoort, A is 1, B is 2 etc. De safehouse-puzzel levert je uiteraard ook een achievement/trophy op.
Terug naar de roots met vernieuwing
Naast de terugkerende personages, een safehouse met Evidence Board en lockpicking, bevat de Black Ops 6-campaign nog meer terugkerende elementen uit Cold War. Zo kun je weer meerkeuze vragen stellen aan personages, Armor Plates gebruiken, vijanden als schild gebruiken en zijn er sterkere vijanden met een levensbalkje, die dit keer constant RC-XE’s met explosieven gooien totdat je ze hebt uitgeschakeld. Ook de spionage-elementen keren terug, zoals de Spy Cam waarmee je zelfs tijdens een gala foto’s van Bill Clinton moet maken en mensen ermee moet afluisteren. Wel moet ik zeggen dat de personages die je in die missie spreekt er lelijk ontworpen uitzien. Daarnaast zijn er soms glitches, zoals lijken die verdwijnen en vervolgens weer in beeld terugkeren.
Nieuw dit keer is het Equipment Wheel, waarmee je niet alleen de RC-XD kunt selecteren, maar ook verschillende soorten granaten, traps, mesjes en een adrenaline stim, die je kunt gebruiken om in slow-motion zonder schade erop los te knallen. Waar je in het verleden items selecteerde via de D-pad, zorgt het Equipment Wheel juist voor wat vernieuwing in de manier waarop je dit doet. Verder bevat Black Ops 6, net als de eerste Black Ops-game, een goede soundtrack, met als bekendste song “Raining the fire”, dat in het multiplayermenu te horen is.
Horrorervaring
Als je net als ik de Hypocenter-missie uit Black Ops III eng vond, dan gaat Black Ops 6 op sommige momenten nog een stap verder. Zo moet je in de Emergence-missie keycards verzamelen om een lift te activeren. Deze vind je in verschillende gebieden waar je onder andere wordt achtervolgd door creepy mannequins. Ook krijg je te maken met boss fights en hordes zombies (om alvast de sfeer van de zombiemodus te proeven). Wederom voelde deze missie voor mij meer aan als een horrorgame dan een standaard Call of Duty-missie, maar al met al was dit wel een spannende beleving. Dit geldt ook voor de Separation Anxiety-missie waarin je een flashback speelt waarin het op een gegeven moment pikkedonker is met opnieuw mannequins en zombies die op je afkomen.
Zombies
Om dan maar door te gaan over zombies; uiteraard bevat Black Ops 6 net als alle voorgaande Black Ops-delen een zombiemodus. Waar de zombiemodus de afgelopen jaren werd uitgebreid met Outbreak in Cold War en vervangen door Der Anfang in Vanguard, keert het nu terug naar zijn roots met round-based Zombies. Oftewel: met maximaal vier spelers eindeloos golven van zombies overleven, waarbij je telkens punten verdient om reparaties uit te voeren en nieuwe gebieden te ontgrendelen. De speelbare zombiemaps zijn Terminus en Liberty Falls, maar vanaf 5 december wordt er een nieuwe zombiemap toegevoegd genaamd Citadelle des Morts, die zich na de Terminus-map afspeelt in een middeleeuws kasteel in Avalon.
Het verhaal van Terminus gaat over de Requiem-leden uit Black Ops: Cold War, Weaver, Dr. Grey, Carver, Strauss en Raptor One, die gevangen zitten en door Dr. William Peck en het nieuwe personage Maya Aguinaldo van het Terminus Island bevrijd worden. Dit eiland is een bio-onderzoeksstation voor Project Janus. Je kunt spelen als Weaver, Dr. Grey en Carver, evenals Maya. De Liberty Falls-map speelt zich af in een dorpje in West Virginia. Hier vind je onder andere een motel, een stripboekenwinkel en een bowlingbaan. In deze map keert ook de Abomination-vijand terug.
Nieuwe vijanden in de maps zijn de spinachtige Vermin en de Amalgam in Terminus. De The Mangler uit eerdere games keert ook terug als vijand, net als de rondvliegende Parasites uit Black Ops III. Wat ook terugkeert uit Black Ops III Zombies zijn de GobbleGum Machines. Beide maps zitten vol met easter eggs voor de echte fans en daarnaast wordt er een nieuw element in de zombiemodus geïntroduceerd genaamd Augments. Er zijn drie grote en drie kleine Augments waarmee je je perks, ammo mods en field upgrades kunt optimaliseren. Daarnaast zijn de ammo-upgrades vervangen voor ammo-mods.
Post-launch content
Sinds launch is er een Vault edition beschikbaar die je ook als upgrade kunt kopen voor 30 euro. Deze bevat BlackCell, de Battle Pass, 5 Mastercraft-wapens, Operator-packs en skins, twaalf zeldzame GobbleGums voor de zombiemodus en een Camo-pack voor MWIII en Warzone. Op 14 november ging Season 1 van start, dat drie nieuwe maps toevoegt: Extraction, Heirloom en Hideout, en een Power Drill als melee wapen die je ontgrendeld door duizend kills te maken tijdens The Hit List event dat momenteel gaande is.
Verder staan er zoals gewoonlijk nog vijf seizoenen op de planning die het komende jaar verschijnen met onder andere nieuwe maps. En zoals genoemd komt op 5 december de derde zombiemap uit. De vermakelijke multiplayer die veel klassieke elementen bevat, zorgt ervoor dat Black Ops 6 het spelen waard is en dat ik er het komende jaar mee zoet blijf. Nu we aan het einde van deze review zijn gekomen, heb ik je hopelijk overtuigd om net als ik in de Call of Duty van 2024 te duiken.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Call of Duty: Black Ops 6 bij Bol.com
Conclusie
Call of Duty: Black Ops 6
Call of Duty: Black Ops 6 bevat een erg vermakelijke multiplayer met diverse modi en toffe maps. Tegelijkertijd voegt Treyarch een aantal vernieuwingen toe, zoals de Omnimovement-mechanic, het Equipment Wheel in de campaign en Augments in Zombies. Zombies keert ook terug naar zijn roots met round-based zombies en de fan-favorite Black Ops III GobbleGums. Terwijl de multiplayer de terugkeer viert van de RC-XD. Treyarch is heel actief bezig met het verbeteren van Black Ops 6. Zo is Ranked Play toegevoegd voor de hardcore spelers en elke paar weken zijn er nieuwe community events of seasonal events. De multiplayer zit nu al boordevol content waaraan inmiddels ook Nuketown en drie nieuwe maps zijn toegevoegd. De nadelen op dit moment zijn dat er niet altijd meteen een nieuwe speler wordt toegevoegd als iemand een match verlaat. En je kunt soms een paar seconden last hebben van lag als jij en je tegenstander van dichtbij op elkaar schieten. Verder bevat Call of Duty: Black Ops 6 een sterke campaign die de vieze nasmaak van de MWIII-campaign wegspoelt. De campaign speelt zich af in diverse landen tijdens de Golfoorlog begin jaren 90 met nieuwe en terugkerende personages uit Cold War. De operator perks in het safehouse en de verschillende puzzels zorgen voor afwisseling in de gameplay. Wel zijn er soms glitches en zien sommige personages in bepaalde missies er lelijk ontworpen uit, maar dat neemt niets weg van de ervaring. Al met al heeft Treyarch met Black Ops 6 een erg toffe CoD-game neergezet zoals Infinity Ward dat deed met Modern Warfare (2019) en MWII uit 2022. Hopelijk krijgen we volgend jaar weer een toffe CoD-game van Infinity Ward en werkt Treyarch rustig verder aan Black Ops 7.
VOORDELEN
- Sterke campaign met keuzevrijheid in bepaalde missies
- Vermakelijke multiplayer
- Nieuwe mechanics zoals Omnimovement, Equipment Wheel en Augments
- Terugkeer van fan favorite CoD-elementen
- Puzzelelementen in campaign zorgen voor afwisseling in gameplay
- Goede soundtrack
NADELEN
- Soms wat technische issues zoals lag en glitches
- Personages in campaign vallen grafisch soms tegen
Reacties