We hebben er even op moeten wachten sinds de aankondiging in maart 2023, maar eindelijk is Dragon Ball: Sparking! Zero hier. Hoewel de naam nu de Japanse titel volgt, is het een volwaardige opvolger in de Tenkaichi-reeks die hier voor het laatst een game zag op de PlayStation 2. Technisch gezien is het dus Dragon Ball Tenkaichi 4, maar Japan kenmerkt deze games als Sparking!. Nu zowel de huidige technologie als Dragon Ball enorme nieuwe stappen hebben gezet, is de hamvraag simpel. Hoe is zo’n game in het huidige jaar 2024?
Dragon Ball heeft (hopelijk) geen introductie nodig. Toch zou ik het niet kunnen verkroppen om geen aandacht te besteden aan het overlijden van de bedenker, en legende, Akira Toriyama. Inmiddels al decennia geleden bedacht hij het personage Goku, Son Goku, dat zou uitgroeien tot een van de meest iconische personages aller tijden. Dragon Ball: Sparking! Zero is dan ook een van de laatste games die in ontwikkeling was toen hij nog leefde. Dat maakt dat de game, voor mij tenminste, een bitterzoet smaakje heeft. Welke kant de serie in de toekomst op gaat is nog onduidelijk. Hoe dan ook is dat een vraag voor later want Dragon Ball: Sparking! Zero is nu hier.
Nieuwe vorm
In Dragon Ball: Sparking! Zero heb je keuze uit een gigantische poel aan personages om het één op één uit te vechten in een grote arena. Mono e mono, voor zover dat geldt voor Dragon Ball. Want naast vuisten kun je ook een Kamehameha op je bakkes verwachten. Of wellicht een wapen hier en daar. Je duikt, zwemt en vliegt door een gigantische arena vol obstakels totdat de ander stopt met duiken, zwemmen of vliegen. Dat klinkt simplistisch, maar dat is het zeker niet. Zoals het een vechtgame betaamt, komen daar diepere mechanieken bij kijken die over het hoofd van de gemiddelde speler gaat. Iemand die tijd doorbrengt met de game komt er snel achter dat je tegen iemand met kennis niet zomaar op die aanvalsknop kunt blijven rammen, in de hoop dat jouw Goku meer slagen raakt dan de Goku van je tegenstander. Naast je offensief kennen heb je namelijk ook allemaal defensieve mogelijkheden, die elk een eigen nuance kennen om optimaal te kunnen gebruiken.
“Mono e mono, voor zover dat geldt voor Dragon Ball. Want naast vuisten kun je ook een Kamehameha op je bakkes verwachten”
Aangezien er zoveel jaar tussen Tenkaichi 3 en Dragon Ball: Sparking! Zero zit en Dragon Ball in de tussentijd is teruggekomen en ook niet heeft stilgezeten, is er nieuw materiaal voor de game in de vorm van verhaal en personages. Sommigen hiervan hebben hun debuut al gemaakt middels DLC in Xenoverse 2, maar Dragon Ball Super wordt nu tot aan het einde van The Tournament of Power vertegenwoordigd. Ook is Goku van de nieuwe serie Daima beschikbaar als speelbaar personage, maar gezien die pas sinds een paar weken loopt en nu slechts een paar afleveringen beschikbaar zijn, blijft dat vooralsnog enkel bij Goku. Dat er DLC voor Dragon Ball: Sparking! Zero komt is wel al bevestigd. Je kunt naast het rooster van 182 nog meer personages verwachten. De game heeft daarmee meer beschikbare personages dan zijn voorganger op de PlayStation 2. Toch ontbreken een aantal personages die wel in de vorige games beschikbaar waren, al is de kans klein dat hier een favoriet van je bij zit omdat het voornamelijk om minder belangrijke of populaire figuren gaat.
Op technologisch front is het verschil ook merkbaar. Nu hebben we de afgelopen jaren wel Dragon Ball-games gehad die al een moderner jasje droegen dan de drip die Goku in Tenkaichi 3 had. Daarom dempt dat de wow factor een klein beetje. Zij aan zij is het nog steeds wel tof om te zien hoe ver we gekomen zijn. Dragon Ball: Sparking! Zero heeft door zijn flair en nieuwe grafische mogelijkheden de vibe van Dragon Ball-gevechten goed onder de knie. Het is dan ook jammer dat de Engelse lokalisatie een smet maakt op het eindproduct door vertalingen toe te passen die niet overeenkomen met de Japanse-versie en slechts referenties zijn die zich extreem snel gaan dateren. Die Amerikaanse freestyle mag achterwege blijven en doet af aan de game.
Stil water, diepe grond
Als je nog nooit eerder een game in de Tenkaichi-reeks hebt gespeeld of het is een tijd geleden, dan is het raadzaam om bij de tutorial te beginnen. Hoe eenvoudig sommige elementen van de game ook lijken, krijgen ze een hele nieuwe dimensie als je tegenstanders hebt die weten wat ze doen. Simpelweg rondbewegen op de verkeerde manier kan je kwetsbaar maken voor bepaalde aanvallen. Je kunt de arena namelijk rondvliegen en je hoogte afstellen met bepaalde knoppen, maar afhankelijk van de input kan je een ongewenst resultaat krijgen. Op de grond kun je bijvoorbeeld springen met de knop waarmee je ook de lucht in stijgt. Hoe lang je hem indrukt, bepaalt of je springt of vliegt. In de hitte van het moment kun je met slordige input zomaar schade oplopen. Mocht een vijand ver weg staan, dan wil je bijvoorbeeld ook de juiste optie kiezen om dichterbij te komen, of afstand te maken als je wilt wegkomen. Dan zijn er nog selecte personages die niet goed kunnen vliegen en na een tijdje naar de grond storten.
Aanvallen kun je doen door te slaan of ki te schieten. De meeste personages hebben standaard een soortgelijke toolkit en spelen in de basis hetzelfde. De nuance zit hem in beschikbare transformaties, speciale skills en aanvalstechnieken. Transformaties kunnen bestaan uit nieuwe vormen voor bijvoorbeeld Cell of de iconische Super Saiyans. Bij het transformeren herstel je een beetje leven en krijg je toegang tot nieuwe moves en skills. Ook doe je iets meer schade, maar dat kost wel een skill point. Sommige transformaties kun je ook weer deactiveren, maar dit hangt af van het personage. Aanvalstechnieken bestaan uit een enorme range stralen ki, zoals de Kamehameha, of een dash die een animatie activeert als je deze op de tegenstander raakt. Om een aanvalstechniek uit te voeren, heb je ki nodig. Ki verzamel je langzaam aan door te vechten of door op te laden middels een ki-charge.
Verspil geen skill
Daarnaast is er ook een ultieme aanval die je kunt activeren door in Sparking!-modus te gaan. Dit doe je door ki op te laden terwijl je tenminste één skill point hebt. Skill points verzamel je tijdens het vechten en laden op tot een maximum van vijf. Je kunt ze ook gebruiken om speciale skills te activeren. Deze zijn voor elk personage anders en kunnen bepaalde effecten geven, zoals bijvoorbeeld dat je meer schade doet, bepaalde aanvallen automatisch ontwijkt of direct in Sparking! gaat. Het is aan de speler om tijdens gevechten deze punten tactisch te gebruiken.
Verdedigen kent ook veel variabelen. Blokkeren van slagen is simpel en kun je met de input van een knop regelen. Dit opent je echter weer voor andere aanvallen, zoals een worp of een tegenstander die je middels een juicy schmix van achteren pakt. Deze backshots, zoals de community ze lieftallig noemt, ga je als speler veel meemaken en hoe je hieruit vrij breekt is weer een hele studie. Zo kun je bijvoorbeeld weg blinken met een teleport, maar ook dat is gevoelig tegen iemand die van wanten weet. Een alternatief is een counter proberen, of een nieuwe toevoeging aan de game, de Sonic Sway. Als je dat lukt, ontwijk je behendig allemaal slagen en eindig je met een eigen klap die de tegenstander weg slaat en zijn ki verlaagt. Zoals je kunt begrijpen, is het een constante strijd van kat en muis.
Met zo’n gigantische cast aan speelbare personages is het lastig om een vechtgame gebalanceerd te houden. Zeg maar gerust onmogelijk. Op papier is bijvoorbeeld een Super Saiyan 4 Gogeta sterker dan Hercule. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is voor iemand die Hercule speelt om te winnen van iemand die Gogeta gebruikt, maar het is zeker een merkbaar verschil. De meeste personages zitten op een vergelijkbaar niveau en kunnen in de juiste handen prima mee.
Rozentint en maneschijn
Dragon Ball: Sparking! Zero heeft verschillende spelmodi om in te duiken. Zo kun je bijvoorbeeld het originele verhaal van Dragon Ball volgen in Episodes. In deze episodes volg je verschillende personages door hun plotlijn binnen de serie. Lang niet iedereen heeft zijn eigen plotlijn, want enkel een aantal voorname hoofdpersonages kun je hierin volgen: Goku, Vegeta, Piccolo, Gohan, Trunks, Freeza, Goku Black en Jiren. Voor elk personage zijn ook fictieve “what if”-plotlijnen verzonnen die je kunt vrijspelen door aan bepaalde objectieven te voldoen. Deze variëren in kwaliteit. Sommigen zijn erg vermakelijk, maar lang niet allemaal zijn even boeiend. De presentatie van de episodes is verder ook wat houterig met te weinig cutscenes om dit op te breken. Je klikt voornamelijk door tekstboxen heen. Spelers kunnen ook hun eigen scenario’s maken met Custom episodes en deze online delen of downloaden van anderen. De community is al erg creatief aan de slag gegaan en hieruit zijn al wat grappige creaties voortgekomen.
Opvallend aan de Episodes is de wisselende moeilijkheidsgraad. De CPU in deze episodes speelt op de normale moeilijkheidsgraad prima, maar dan ineens zijn er van die gevechten waarin ze denken in de finaleronde van EVO te staan. Dit gebeurt al zo snel als het eerste gevecht met Vegeta in Goku’s verhaal. Nu heb ik best wel wat verschillende vechtgames en ook vroeger wel flink wat uren Tenkaichi achter mijn kiezen, toch moest ook ik soms de nodige retry inzetten. Het is voornamelijk de wispelturigheid waarmee dit gebeurt die mij hierin persoonlijk nogal te grazen nam. Uiteindelijk kom je er wel, maar om van een halve tamme ineens tegen de real deal te moeten vechten en dan weer terug te schakelen voelt vreemd.
Los van Episodes kun je ook gewoon lokaal of online op normale wijze tegen de CPU of een tweede speler vechten. Dit kan in teamgevechten of solo. In teamgevechten maak je een line-up van maximaal vijf personages en kun je tussendoor middels skill points ook wisselen van personages. Ze hebben allemaal hun eigen levensbalk en er is pas een winnaar tot de tijd om is of ze allemaal van iemand leeg zijn. Tegen verwachtingen is het dus ook mogelijk om tegen een tweede speler lokaal te doen. Dit kon in de oude games ook middels split screen. Ook nu is dat het geval alleen wel met een bittere noot. Omdat het grafisch lastig is voor consoles, is het alleen mogelijk om live tegen iemand anders te spelen in één arena. Iets is beter dan niets, al hebben we wel meer games nodig die je lokaal kunt spelen. Het is ook mogelijk om bepaalde toernooien tegen de CPU of andere spelers te spelen. Welk toernooi je kiest bepaalt de regels en het level en kan het gevecht beïnvloeden omdat in sommige levels een ringout mogelijk is.
Flex je powerlevel
Sommigen willen direct in de actie duiken door online aan de slag te gaan. Een kleine waarschuwing vooraf: niet elk personage is ontgrendeld vanaf het begin. Je moet dus best wat tijd steken in het ontgrendelen van alle personages. Dit kan op twee manieren. Je kunt bijvoorbeeld de Episodes doorspelen en op die manier de personages ontgrendelen. Dit is een tijdrovende klus waarbij jouw favoriet wellicht pas laat aan de beurt is. Het alternatief is met in-game geld dat je verdient door te spelen nieuwe personages te kopen in de shop. Niet iedereen is direct beschikbaar om te kopen, gezien je eerst je player level moet verhogen. Bij level 20 zit je aan de max. Over geld hoef je in ieder geval geen zorgen te maken, want alles dat je ontgrendelt in de Episodes nadat je het hebt gekocht, wordt gewoon weer omgezet in hoeveel Zenni het artikel in de winkel kost. Dit systeem is leuk voor mensen die zowel direct aan de slag willen, als mensen die tijd willen steken in het ontgrendelen van content. Ook kun je items ontgrendelen door missies te halen. Dit kan bij Zeno in het hoofdmenu.
Als je maar genoeg speelt, krijg je uiteindelijk toegang tot de Dragon Balls en kun je zelf een wens doen bij Shenron, Porunga of Super Shenron. Elk hebben een eigen set aan wensen, maar ze komen bijna allemaal op hetzelfde neer. Meer personages, meer kostuums, meer geld, een hoger player level etc. De toevoeging van deze draken is tof, maar helaas erg slecht uitgevoerd. De wensen die je kunt vervullen stellen namelijk amper iets voor. De meeste voorwerpen zoals personages of kostuums kun je simpelweg in de winkel kopen en als je ze individueel vraagt aan de draken kom je zelfs bedrogen uit. Als je namelijk om geld vraagt krijg je in sommige instanties genoeg om meerdere voorwerpen te kopen die de draken aanbieden. De meeste voorwerpen in de shop zijn pas beschikbaar als je player level hoog genoeg is, dus als je nog niet het maximale level bent, kun je hier het beste om vragen, hoewel je sowieso al snel de max van 20 bereikt. Daarmee hebben de draken dus niet echt meerwaarde en zijn ze enkel handig voor een korte periode waarin je op weg bent content te ontgrendelen.
Lange afstand, lange adem
Met de beschikbare online functies heb je keuze uit verschillende speltypes. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op teamgevechten of solo als dat je voorkeur heeft. In mijn tijd met de game op Xbox Series X heb ik mijn best gedaan om zoveel mogelijk online matches te spelen, maar verbazingwekkend genoeg heb ik slechts één keer een tegenstander kunnen vinden in Ranked. Dat is nogal verbazingwekkend met hoe vaak deze game al over de toonbank is gevlogen, namelijk 3 miljoen stuks in de eerste 24 uur na launch. Er is ook geen optie om de game cross-play te spelen, dus als je op een dood platform zit kun je helaas niet zoveel met de online functies. Mocht je de game overwegen vanwege online, dan is het wellicht beter om een ander platform te overwegen zoals PC of PlayStation 5. Het lijkt erop dat die een actievere groep spelers hebben.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Dragon Ball: Sparking! Zero bij Bol.com
Conclusie
Dragon Ball: Sparking! Zero
Dragon Ball Sparking! Zero is een waardige game en prima opvolger van de oude Tenkaichi-reeks. Door de hoeveelheid personages en potentie voor kazige speelstijlen is het als vechtgame helaas niet serieus te nemen. Dat neemt niet weg dat Sparking! Zero een enorm leuke tijd is tegen andere spelers en zeker een aanrader. Online strijders moeten zich goed oriënteren op welk platform zij willen spelen.
VOORDELEN
- Visueel mooi
- Uitbundig vechtsysteem
- Veel speelbare personages
- Meeste personages beter speelbaar dan voorgaande games
NADELEN
- Engelse lokalisatie
- Presentatie mist soms flair
Reacties