Indika is een indiegame dat afspeelt in een alternatieve versie van Rusland in de 19e eeuw. Je speelt als een jonge non genaamd Indika. Ze voert klusjes uit in het klooster, maar op een dag krijgt ze de taak om een brief te bezorgen en gaat daarvoor op reis. Je komt terecht in sneeuwachtige gebieden en leert een medereiziger kennen, maar weet Indika ook een interessant verhaal neer te zetten?
Indika is op 2 mei uitgebracht op PC en op 19 mei voor Xbox Series en PS5. Wij hebben de game gereviewd op Xbox Series, maar hadden tot twee weken terug niet eerder gehoord over deze game. Na een zoektocht naar nieuwe indiegames kwamen we Indika tegen en ik besloot de ontwikkelaar te vragen of we de game mochten reviewen.
Speel als een non
De game begint in het klooster waar de jonge non Indika vervelende klusjes moet uitvoeren voor de oudere nonnen. Zo moet ze maar liefst vijf keer een emmer met water uit een put vullen, waarna de oude non al het water omver kiept. Maar dan krijgt ze ineens de taak een brief te bezorgen, waarvan ze de inhoud niet mag lezen. Zodra je na de eerste cutscene kunt rondlopen, begint de soundtrack te spelen, die bestaat uit een simpel 8-bit deuntje. Eenmaal buiten het klooster loop je door de sneeuw. En even later loop je onder een spoorbrug door waar een treinongeluk heeft plaatsgevonden. Indika leert een van de overlevenden kennen genaamd Ilya. Hij is gewond en wordt je medereiziger. Op een motorfiets door de sneeuw, met Ilya gewond achterop in een slee, gaan de twee op reis.
Puzzels oplossen en bidden
Wat volgt is een avontuur met puzzel- en platformelementen. Indika is namelijk een puzzel-adventuregame, dus de gameplay wordt dan ook regelmatig afgewisseld met puzzels. Zo moet je een paar keer in de game een karretje synchroon laten bewegen met een piano op een andere verdieping. Door het karretje naar de juiste hoek te verplaatsen, beweegt de piano op de andere verdieping ook naar de juiste hoek waar een raam is om doorheen te klimmen. In gebieden met vervallen paden kun je een gebedje doen door de linkertrigger in te drukken, waarna het pad wordt hersteld. De meeste puzzels zijn niet moeilijk. Alleen aan het einde van de game moest ik even de tijd nemen om uit te zoeken hoe ik meerdere bruggen in een bepaald gebied kon verplaatsen en roteren.
Indika bevat verder eenvoudige controls. Naast het lopen door de gebieden kun je rennen door de linksterstick of rechtsboven-knop van de controller in te drukken. In donkere gebieden kun je je olielamp aanzetten door de rechterstick in te drukken. Zoals gezegd kun je een gebedje doen door de linkertrigger in te drukken. Daarnaast gebruik je de Y-knop om soms met personages te spreken en de A-knop om op een ladder te klimmen. Verder kun je items bekijken, maar daar heb je niets aan, behalve dat sommige items een achievement/trophy opleveren.
Indika is ontwikkeld door Odd-Meter. In 2018 kwam de ontwikkelaar met haar eerste game genaamd SACRALITH: The Archer`s Tale, wat een VR-game was. De ontwikkelaar komt oorspronkelijk uit Rusland, maar verhuisde naar Kazachstan. Zelf omschrijven ze hun game als een ‘tsarpunk’-game. En Indika is eigenlijk ook een steampunk-game in een Sovjet-achtige setting. De game is uitgegeven door 11 Bit Studios uit Polen, die de laatste jaren steeds meer games uitbrengt. Maar ze zijn oorspronkelijk bekend als ontwikkelaar van This War of Mine en de steampunk-game (daar is het genre weer!) Frostpunk. Momenteel werken ze aan Frostpunk 2 en The Alters.
Variatie in levels
Ondanks dat Indika een vrij simpele game is, is hetgeen wat het doet ook goed. Het verhaal trok mijn interesse en bestaat uit twintig locaties die voor voldoende variatie zorgen. Zo ben je wel elke 10 minuten op een andere plek. Als je op een andere locatie komt, is er een kort laadscherm te zien dat altijd bestaat uit een Bijbelse tekst. Naast de genoemde spoorbrug kom je ook in een visfabriek terecht, waar je grote blikken vis moet verplaatsen om door te kunnen klimmen, verder bezoek je een dorpje, een molen (met een grappige scene waarover later meer), en een tempel. De game kan het beste omschreven worden als een simpele maar eenvoudige game!
“De game kan het beste omschreven worden als een simpele maar eenvoudige game!”
2D 8-bit levels
Naast de 3D-wereld waar je doorheen loopt, die er grafisch overigens erg mooi uitziet, verandert de gameplay in Indika een aantal keer in een 2D 8-bit level. Zo moet je de eerste keer een motorrace winnen, waarbij de controls even wennen zijn. Op een later moment loop je door een 2D-platform level waar je op tijd op bewegende objecten moet springen. De 2D 8-bit missies zijn het moeilijkst, maar sommige zijn ook te skippen. De laatste 8-bit missie is een soort Pacman-achtig level. Een andere verandering die plaatsvindt in de game is tegen het einde, waar de game verandert naar first-person. Dit ziet er erg tof uit. Maar jammer genoeg bevat Indika een simpel einde waar ik meer van verwacht had.
In contact met de duivel
Wat ik nog niet benoemd heb over het verhaal is dat Indika als non in contact staat met de duivel die een grappig stemmetje heeft in beide talen (waarover later meer). Maar Indika is geen horrorgame. Integendeel, de duivel zorgt juist voor wat humor in de game. Zo vertelt hij grappige verhalen en maakt grappen tegen Indika op het moment dat ze Ilya op de motorfiets vervoert. Andere humoristische momenten bestaan uit het moeten vluchten voor een grote hond die Indika achtervolgt, wiens lijk even later op een neer beweegt door de wieken van de molen. Verder kun je soms punten verzamelen waarmee je in level stijgt, maar je kunt er verder niets mee. De game geeft ook op humoristische wijze aan dat points pointless zijn.
Sterke en minder sterke kanten
Indika is te spelen met Engelse en Russische voice-acting. Ik heb de game in beide talen gespeeld en gezegd moet worden dat de voice-acting in beide talen goed geacteerd is. Een grappig moment was aan het einde van de game, toen ik een brug moest verplaatsen en roteren. Op de achtergrond hoorde ik personages in het Russisch schreeuwen dat ik de brug aan het verplaatsen was. De Engelse voice-acting is verzorgd door Engelse stemacteurs.
Helaas heeft Indika ook minder sterke kanten. Zo heeft de game een paar keer last van technische mankementen. Zo wordt de audio soms afgekapt bij de overgang naar een andere scene. Ook viel de audio van een personage weg in een cutscene toen ik de game op pauze zette. En tijdens mijn speelsessie had de game een paar keer last van een glitch waarbij bijvoorbeeld de armen door de benen van een personage gaan.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Conclusie
Indika
Indika is een eenvoudige game met variërende locaties en afwisseling in gameplay door middel van 2D 8-bit missies die soms een beetje uitdagend zijn. De meeste puzzels zijn niet moeilijk en de controls zijn vrij eenvoudig. Het is niet de meest spannende indiegame die ik gespeeld heb, maar het verhaal trok mijn interesse. De game bevat humor en de voice-acting is in beide talen goed geacteerd. De soundtrack bestaat uit een simpel maar heerlijk 8-bit deuntje. Ondanks een simpel einde en enkele kleine technische foutjes, is Indika een prima game die in 4 tot 5 uur is uit te spelen.
VOORDELEN
- Afwisseling in puzzels, platformen en 2D 8-bit levels
- Variatie in locaties
- Goede voice acting in zowel Engels als Russisch
- Heerlijke 8-bit muziek
NADELEN
- Simpel einde
- Paar kleine technische foutjes
Reacties