Kaskraker Jujutsu Kaisen heeft op het gebied van animatie en stripboeken al veel domein gepakt. Sinds de animeserie uit is kun je als fan van Japanse animatie niet om de serie heen. Met de hoge hoeveelheid sakuga kun je geen compilatie kijken zonder spectaculaire scenes vol met actie van deze anime tegen te komen. Een videogame van Jujutsu Kaisen lijkt dan ook een makkelijk een-tweetje.
Zoals bijna elke animeserie met gevechten aan het voorfront moet ook Jujutsu Kaisen eraan geloven. Er is een 3D-anime-arena vechtgame. In Japan heeft Jujutsu Kaisen eerder al een spel gekregen voor de mobiele telefoon, maar los daarvan is dit de allereerste échte game voor de serie. Wij westerlingen hebben die game niet, dus Jujutsu Kaisen: Cursed Clash is voor ons de ontgroening.
Geen toverstokje nodig
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash is als arena vechtgame niet de eerste in het genre. Bijna elke succesvolle animeserie met vechtelementen heeft ergens wel eens een game in het genre gekregen. Online is dat ook een veelbesproken punt van kritiek. Kiezen voor dit genre wordt doorgaans gezien als een makkelijke uitweg. Naruto is niet begonnen als arena vechter maar dat is al een lange tijd zijn lot. De hoop is dan ook dat hij daar ooit uit vrij breekt. Dragon Ball bewijst dat dit kan met FighterZ als groot voorbeeld.
Voor Jujutsu Kaisen is het alleen wel belangrijk om te bedenken dat Bandai Namco met Cursed Clash de tenen in het water steekt. Fans van een animatieserie of manga vertalen niet direct naar fans van een game. Dat neemt niet weg dat er binnen Bandai Namco veel jaren ervaring te vinden is want ook zij brengen de reeks aan spellen van Naruto uit zoals: Naruto X Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections. De ontwikkelaar, Byking Inc, is ook geen vreemde van dit genre gezien zij verantwoordelijk zijn voor de My Hero Academia games, My Hero One’s Justice 1 en 2. Helaas is de realiteit niet zo simpel. Jujutsu Kaisen: Cursed Clash is niet de keiharde klapper die men had willen zien.
Vervloekt begin
Met de hoeveelheid games tot de beschikking kun je soms kleine dingen op de koop toenemen. Sound effects, atmosfeer of vormgeving van een menu zijn elementen die voor veel spelers in de achtergrond verdwijnen. Tuurlijk, soms heb je een game als Persona 5 die met zijn stijlvolle menustructuur een effect weet af te geven dat zo dynamisch is dat je er niet omheen kunt. Bij het opstarten van Jujutsu Kaisen: Cursed Clash werd ik daarom dus te meer herinnerd hoe makkelijk het is om dit soort kleine dingen voor lief te nemen. De ontwikkelaars hebben er namelijk voor gekozen een hoofdmenu te maken dat sterk doet denken aan die van een DVD of Blu-ray. De optie die je kunt kiezen staan bovenin en worden vergezeld door fragmenten uit de anime. Het oogt erg goedkoop.
Dat is niet alles. Een blik op de spelopties geeft weer dat er eigenlijk niet heel veel verschillende spelmodi zijn. Dat hoeft niet direct een dealbreker te zijn al is dat voor een game op launch wel een ding. Je kunt in ieder geval wel in grote lijnen het plot van Jujutsu Kaisen volgen in Story Mode of tegen de CPU of een vriend vechten in Versus. Dat kan overigens ook online. Je kunt samenwerken in co-op of tegen elkaar vechten. Verder is er nog een galerij en een shop waarin je met in-game geld accessoires of nieuwe kostuums kunt kopen voor personages.
Stroef gevechtssysteem
De story mode bevat het eerste seizoen van de anime. Als je rustig aan doet ben je daar ongeveer vier uurtjes zoet mee. Jammer genoeg zijn er weinig cutscenes in het verhaal te vinden en zie voornamelijk screenshots uit de anime met tekst op het scherm. Heel spannend is het daarom niet. Om de verhaalmodus wat meer spek op het bot te geven is er wel een mechaniek aanwezig waarbij je vriendschap met personages opbouwt. Door bepaalde personages te gebruiken vinden ze je steeds toffer en ontgrendel je nieuwe kleding.
Opvallend was dat het gros van de story mode erg makkelijk was, maar er op sommige punten ineens een piek in moeilijkheid te vinden was. Zo zijn er gevechten waarin je bijvoorbeeld in je eentje tegen twee tegenstanders moet. Die gevechten kunnen voor erg veel frustratie zorgen omdat je misschien niet zoveel affiniteit hebt met de personages die je voor die missie gebruiken moet, maar wel te maken hebt met meerdere vijanden. Het zijn momenten als deze waarin je merkt hoe stroef het gevechtssysteem eigenlijk is.
“Jujutsu Kaisen: Cursed Clash is niet de keiharde klapper die men had willen zien.“
Nah, I’d lose
Inmiddels moge aan mijn voorgaande reviews duidelijk zijn dat ik best een aardige selectie aan vechtgames onder mijn riem heb. Niet elke game speelt als de ander. Dat neemt niet weg dat als alles klopt, je na een kleine periode van gewenning wel door moet hebben hoe alles werkt. Om die reden heb ik mij tijdens het spelen van Jujutsu Kaisen: Cursed Clash regelmatig aan het hoofd gekrabd. Het vechtsysteem is niet erg standaard en doet denken aan een mash-up van PlayStation All-Stars Battle Royale (voor wie die game nog kent) en de vroege Naruto Ninja Storm-spellen. Het is een bizar concept dat simpelweg niet lekker werkt.
In de meeste vechtspellen van dit genre is het logisch dat je tijdens het vechten klappen ruilt en er uiteindelijk na het maken van combo’s genoeg schade is gedaan om een winnaar te kronen. Jujutsu Kaisen: Cursed Clash doet daar niet aan en kiest in plaats daarvan voor een vergelijkbare methode als de Smash-clone van Sony, All-Stars Battle Royale. Normale klappen doen geen schade. Je bouwt een meter op waarmee je uiteindelijk speciale aanvallen kunt uitvoeren die wel schade aan de tegenstander doen. Tegelijk heb je ook te maken met de lay-out van een 3D-arena, mogelijke teamleden van de tegenstander, gammele controls en balans van personages. Het is uiteraard geen arenavechter zonder dat er een twijfelachtige balans tussen personages is. Al met al zorgt het voor een druilerige ervaring. Slome matches, kazige spelstrategie en vooral veel wachten totdat je tegenstander (of jij) na het doen van een combo weer eens opstaat. En dat met maar 15 speelbare personages.
Schoolbord met platte tekst
In trend met het hoofdmenu is ook over het menu in Versus mode iets te zeggen. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik nog nooit zo’n slecht menu heb gezien om een personage te selecteren. In plaats van een rooster met alle personages erop, is gekozen voor een menu waarin je enkel door namen kunt scrollen om ze te selecteren. Je kunt een outfit en team selecteren en dat is het. Geen portret, geen tagline of ander charmepunt. Een gortdroog menu dat de look heeft van een schoolbord met platte tekst. Nieuwkomers gaan geen idee hebben wie ze selecteren. Ook helpt het niet dat het geluid niet altijd van goede kwaliteit is. Stemmen klinken soms dof, matchen de lipbewegingen totaal niet en zijn deze niet erg gevarieerd.
De online omgeving van het spel werkt prima, maar dan moet je wel iemand vinden om mee te spelen. Helaas is tijdens mijn speeltijd weinig terecht gekomen van het uittesten van de online omgeving omdat er simpelweg geen spelers te vinden waren op de momenten waarop ik zocht. De keren dat ik wel iemand vond heb ik geen problemen ervaren. De galerij en shop zitten vol met accessoires en kledij en kunnen misschien voor de diehard-fan nog wat gametijd rekken.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Jujutsu Kaisen: Cursed Clash bij Bol.com
Conclusie
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash
Jujutsu Kaisen: Cursed Clash biedt als eerste game in een mogelijke reeks niet de bodem die nodig is om op te bouwen. Het totaalpakket oogt goedkoop en is dat op veel fronten ook. Zielloze interface, slechte sound design, gammele gameplay, lamme animaties en een gebrek aan spelmodi brengen niet de explosieve hype die men van Jujutsu Kaisen kent en mag verwachten.
VOORDELEN
- Leuke cast
- Veel kostuums
NADELEN
- Interface
- Sound design
- Gameplay loop
- Weinig personages
- Weinig content
Reacties