Nobody Wants to Die speelt zich af in een dystopische versie van New York City in het jaar 2329. Het is een verhaalgedreven detectivegame waarin je de moord op ene Edward Green moet onderzoeken. Beschikkend over technologische snufjes bezoek je plaatsen delict om gebeurtenissen te reconstrueren. Maar weet Nobody Wants to Die de aandacht van jou als speler vast te houden?
Nobody Wants to Die is de eerste game van ontwikkelaar Critical Hit Games uit Polen. De game is uitgegeven door PLAION en verscheen op 17 juli digitaal voor Xbox Series, PS5 en PC.
Het eeuwige leven
In de game speel je als detective James Karra. Hij is 120 jaar oud. Dit komt omdat het in de wereld van Nobody Wants to Die mogelijk is om het bewustzijn van het ene lichaam naar het andere over te brengen. Zieke en oude mensen kunnen een nieuw lichaam krijgen op een veiling van de overheid. Het is echter verplicht voor alle volwassenen vanaf 21 jaar en ouder om een abonnement af te sluiten. En als je je abonnement te laat betaalt, wordt je lichaam geveild op een deurwaardersveiling.
Aan het begin van de game bevind je je in een vliegende auto boven Times Square in New York City. Je krijgt een oproep van je politiechef om naar een plaats delict te gaan. Het gaat namelijk om de moord op Edward Green, een rijke politicus die honderden jaren geleden onderdeel was van de groep die het verplaatsen van het bewustzijn naar een ander lichaam mogelijk maakte. Je bent tijdelijk niet actief als agent, maar de chef besluit je toch een case toe te wijzen. Hiervoor word je echter wel onder toezicht geplaatst van politieagente Sara Kai. Gedurende de game sta je met haar in contact via een politiezender.
Reconstructie
Eenmaal aangekomen bij het penthouse in de Green Tower dien je de moord te onderzoeken. Je beschikt over een reconstructor. Dit is een soort tijdhorloge en ziet eruit als een armband. Hiermee kun je fragmenten van een gebeurtenis op de plaats delict reconstrueren op basis van de informatie die de politie heeft verzameld. Dit doe je door de linker- en rechtertrigger te balanceren, wat een leuk gameplayelement is. Vervolgens dien je de tijd terug te spoelen door met de triggers een indicatorbalkje op de Reconstructor naar het juiste moment te verplaatsen. Als de balk correct is verplaatst, kleurt deze geel en kun je een anomaliezone betreden om naar sporen te zoeken en items te analyseren. Daarna dien je een reconstructie uit te voeren door weer met de linker en rechtertriggers te spelen. Ook kun je objecten bekijken en analyseren totdat je erachter bent hoe de gebeurtenis heeft plaatsgevonden.
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar de gameplay is vrij eenvoudig en na de eerste plaats delict heb je al door hoe het werkt. De game geeft telkens hints met op welke plek je iets moet aanklikken om te analyseren of reconstrueren, waardoor het meer point-and-click achtig overkomt. Er zijn een aantal objecten te bekijken en te roteren, maar daar blijft het dan ook bij. Je hebt geen vrijheid om je eigen ding te doen en de prachtige wereld op eigen houtje te verkennen, en dat is jammer. De game smaakt namelijk naar meer en hopelijk biedt de ontwikkelaar in een eventueel vervolg meer vrijheid.
Technologische snufjes
James Karra beschikt ook over een aantal gadgets, zoals een uv-lamp, X-ray scanner en fotocamera. Door de uv-lamp te gebruiken tijdens het onderzoek, kun je bloedsporen of onzichtbare sporen volgen die naar een plaats leiden. De uv-lamp gebruik je simpelweg door de rechtertrigger ingedrukt te houden en het spoor te volgen. De X-ray scanner werkt op dezelfde manier als de uv-lamp, maar dan met de linkertrigger. Op sommige momenten moet je ook foto’s maken van bijvoorbeeld een slachtoffer en clues in de omgeving van het slachtoffer. Deze zijn ook heel makkelijk te vinden omdat de cirkel in het midden van de camera langzaam inzoomt en geel kleurt zodra de lens op een clue is gericht.
Keuzes maken
Na het onderzoeken van de eerste plaats delict, kom je erachter dat er een mysterieuze moordenaar actief is. Dit is waar het verhaal van de game om draait. Nobody Wants to Die heeft een spannend verhaal en na het voltooien van een plaats delict moet je een keuze maken die invloed heeft op het verhaal en welk einde je te zien krijgt. Zo bevat de game 2 eindes met een good of bad ending. Tijdens het onderzoeken van een plaats delict ben je ook in gesprek met Sara en kun je kiezen uit twee of drie antwoorden. Op een later moment wordt het ook mogelijk om vragen te stellen, waarbij je een derde of vierde vraag kan ontgrendelen door iets te vinden.
Vervelend evidence board
Helaas bevat Nobody Wants to Die wel één groot minpunt. Nadat je een plaats delict hebt verlaten, verschijnt er een kort laadscherm waarin James Karra met een coole voice-over tegen zichzelf praat. Daarna moet je het evidence board openen. Dit komt driemaal in de game voor en dit bord bevat al het bewijsmateriaal dat je op de plaats delict hebt verzameld. Het doel is om al het bewijsmateriaal met elkaar te verbinden. Helaas legt de game niet precies uit hoe je dit moet doen en aan het begin van de game was het voor mij vrij onduidelijk waar ik op moest klikken. Ook wist ik niet dat ik bewijsstukken op een bepaalde plek kon plaatsen en daarom duurde het even voordat ik dit doorhad. De ontwikkelaar had hier op zijn minst een uitlegscherm kunnen plaatsen of een hintvideo kunnen tonen, zoals je dat verwacht bij de introductie van nieuwe gameplayelementen aan het begin van een game.
Tegen het einde van de game maak je geen gebruik meer van het evidence baord, maar ga je juist op pad om uit te vinden wie die mysterieuze moordenaar is. De puzzelstukjes vallen hier op hun plaats en je komt meer te weten over het ongeluk dat aan het begin van de game kort wordt genoemd.
Noir vibe
Zoals gezegd is Nobody Wants to Die een verhaalgedreven detective game, maar het heeft een film-noir achtige vibe met een heerlijke mysterieuze soundtrack zoals je van het noir genre gewend bent. Het personage James Karra heeft ook een coole voice-over. Als detective is hij zelf ook niet de normaalste persoon binnen het politiedepartement. Zo heeft hij zijn vrouw Rachel verloren en zie je cutscenes waarin hij hallucinaties heeft. Ook drinkt hij regelmatig gedistilleerde drank of wat whisky achter het stuur van zijn vliegende auto, of rookt hij een peukie op honderde meters hoogte in het dystopische New York City waarin de stad voornamelijk uit zwevende wolkenkrabbers bestaat.
“De neonborden in de stad zorgen voor wat kleur in de game. En de cutscenes zien er erg cinematic uit!”
Neonlichtjes en cinematics
Ondanks dat de game in een dystopische toekomst afspeelt en het de hele tijd regent, is de wereld erg mooi vormgegeven. Ook de locaties, zoals club Icarus bij de tweede plaats delict, zien er erg mooi uit. De wereld is een mix tussen Steampunk en Cyberpunk. Zo zijn de auto’s geïnspireerd op auto’s uit de jaren dertig. De neonborden in de stad zorgen voor wat kleur in de game. En de cutscenes zien er erg cinematic uit! Over de wereld kan ik je vertellen dat het een dystopische wereld is zoals je het verwacht. Zo woont James Karra in een klein appartement en deelt hij de badkamer met zijn buurman. Omdat de douchecabine twee kanten op kan draaien, komt het in de game soms voor dat zijn buurman de badkamer gebruikt. Je bezoekt ook Liberty Island waar ooit het Vrijheidsbeeld stond, maar in de game is dit eiland een sloppenwijk geworden en ligt het hoofd van het vrijheidsbeeld er vervallen bij.
Geen hoofdstukselectie
In Nobody Wants to Die zijn ook een paar leuke achievements/trophies te behalen, zoals het beschrijven van de geur van chocolade, het redden van een omgevallen plant en het geven van een grappig antwoord tijdens het douchen. Ook krijg je een achievement/ytophy voor de good of bad ending en voor het maken van een bepaalde keuze aan het begin van de game, maar om ze allemaal te behalen moet je de game twee keer uitspelen, want je kunt in de game geen hoofdstuk selecteren. Een hoofdstukselectie was namelijk wel fijn geweest.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Conclusie
Nobody Wants to Die
Nobody Wants to Die speelt zich af in een dystopische wereld, precies zoals je het verwacht. Met vliegende auto’s, neonborden en een overheidsbeleid waar je niet vrolijk van wordt. De game heeft een spannend verhaal dat mijn aandacht wist vast te houden en de reconstructor is een leuk gameplayelement. Helaas is de gameplay vrij eenvoudig en worden er telkens hints gegeven, waardoor het meer point-and-click achtig aanvoelt. Dit geldt echter niet voor het evidence board, waarvoor hints worden gegeven. Zo kan het aan het begin van de game vrij onduidelijk zijn waar je op moet klikken. Er is ook geen hoofdstukselectie beschikbaar voor als je een bepaalde scene opnieuw wilt spelen. Ondanks de eenvoudige gameplay en lineaire verhaallijn zien de locaties er tof uit en smaakt het naar meer. De film-noir achtige vibe en coole voice-over van James Karra heb ik tijdens mijn speelsessie gewaardeerd en hopelijk biedt Critical Hit Games meer vrijheid bij een eventueel vervolg. Met een speelduur van zo’n 6 uur voor een game die slechts 24,99 euro kost in de digitale stores, is Nobody Wants to Die daarentegen zeker aan te raden om één keer te spelen.
VOORDELEN
- Toffe locaties en sfeer
- Spannend verhaal
- Reconstructor is leuk gameplayelement
- Goede voice-acting
NADELEN
- Eenvoudige gameplay en weinig vrijheid
- Evidence board kent geen uitleg
- Geen hoofdstukselectie
Reacties