Senua’s Saga: Hellblade II is het langverwachte vervolg op Hellblade: Senua’s Sacrifice uit 2017. Het vervolg werd al aangekondigd tijdens The Game Awards 2019 en is sinds één week eindelijk uit voor Xbox Series-consoles en PC. Dit vervolg speelt zich af in IJsland in de negende eeuw. Senua wordt daarheen getransporteerd en beleeft een nieuw avontuur. Maar is Senua’s Saga: Hellblade II het lange wachten waard geweest?
Een paar weken geleden speelde ik Hellblade: Senua’s Sacrifice voor het eerst, die op Game Pass staat. Het viel me op dat dit een verhaalgedreven game is met vrij eenvoudige controls. In zo’n 5 a 6 uur tijd had ik de game uitgespeeld. Het verhaal is uniek te noemen en daarom keek ik uit naar dit vervolg.
Oud en vertrouwd
Senua’s Saga: Hellblade II lijkt in eerste instantie erg veel op het eerste deel. Zo zijn de controls hetzelfde gebleven. Je valt aan met de X- en Y-knoppen, ontwijkt met de A-knop en blokkeert een aanval met RB. Sprinten doe je met LB, en RT gebruik je om tijdens puzzels of gevechten de focus te gebruiken. De speelduur is net zo lang als het origineel. Senua’s Saga: Hellblade II duurt namelijk niet langer dan 6 uur om uit te spelen en vertelt een nieuw verhaal over Senua’s leven, dat is onderverdeeld in zes hoofdstukken.
Andere personages
In het eerste deel kwam Senua geen andere personages tegen, maar in Senua’s Saga: Hellblade II zijn er wel NPC’s aanwezig. Na het eerste half uur van de game leer je de slavenhandelaar Thórgestr kennen. Kort daarna bevrijd je een man genaamd Fargrímr en zet je samen met deze personages je reis door IJsland voort. Later in de game leer je ook het personage Ástríðr en haar groep kennen, maar daarover geen spoilers.
Realistische ervaring
Om het verhaal van Senua zo realistisch mogelijk te vertellen, heeft de ontwikkelaar samengewerkt met een professor van de Universiteit van Cambridge en mensen die een psychose hebben meegemaakt. Actrice Melina Juergens zorgde opnieuw voor de motion-capture van het personage Senua. De andere personages in Senua’s Saga: Hellblade II zijn ook gemotion-captured door andere acteurs, waardoor alle gezichtsanimaties er erg goed uitzien! Net als in de vorige game hoort Senua stemmen in haar hoofd en deze worden via binaurale audio heel realistisch afgespeeld als je een koptelefoon gebruikt tijdens het spelen van de game. Hierdoor klinkt het net alsof er stemmen in je oren fluisteren.
Wat betreft de omgevingen zien deze er ook zeer realistisch uit. Senua’s Saga: Hellblade II is gemaakt in Unreal Engine 5 en de spelwereld bestaat uit grote gedetailleerde landschappen die ook in het echt bestaan. De ontwikkelaar heeft dit te danken aan drone mapping, waarbij een drone over een gebied in IJsland vliegt en om de paar meter foto’s van de omgeving maakt. Deze foto’s worden overgezet naar een computer, die het gebied vervolgens in 3D nabootst. Zelfs als je tegen een rots aanloopt, zijn de details duidelijk zichtbaar. Ook de weersomstandigheden zien er goed uit, zoals bliksem en regen, maar ook de fel schijnende zon en schaduwen zijn gedetailleerd en realistisch uitgewerkt.
Brute combat
De gevechten zien er nog toffer uit en zijn nog bruter! Er zijn nieuwe groepen en verschillende soorten vijanden. Zoals vijanden die vuur uit een fakkel spuwen. Deze zijn makkelijker te verslaan door je focus te gebruiken wanneer dit mogelijk is. De verschillende soorten vijanden bestaan onder andere uit de Draugr, Northmen, Giants en Devourer. Deze laatste kom je tegen in een heel diepe grot en deed me denken aan Gollem-achtige figuren.
De Giants zijn de boss fights en deze zijn erg tof ontworpen. Zo moet je bij de Giant Illtauga door een vulkanisch gebied rennen. Om de paar seconden verandert de vloer in lava en moet je op tijd in de schaduw van een muurtje schuilen. Ondertussen dien je de boss te ontketenen van een ketting waaraan ze vastzit. De boss fight met de Giant Saegeirr bevat een soortgelijk concept, maar dan moet je door een orkaan rennen en je op tijd aan een ketting vasthouden voordat je wordt overspoeld.
Volledig cinematic
Niet alleen de boss fights vinden op cinematische wijze plaats. De gehele game is cinematic en voelt aan alsof je een film aan het spelen bent. Waar het eerste deel een beeldverhouding van 16:9 had, is Senua’s Saga: Hellblade II ontworpen in een breder formaat. De game heeft een beeldverhouding van 2.39:1, waardoor de gehele game twee zwarte balken zichtbaar zijn. Hierdoor vervaagt de grens tussen cutscenes en gameplay en soms stond mijn personage stil omdat ik niet doorhad dat de cutscene al was afgelopen.
“De gehele game is cinematic en voelt aan alsof je een film aan het spelen bent.“
Wist je dat Ninja Theory al in 2003 een game had ontwikkeld die door Microsoft werd uitgegeven? Dit was de game Kung Fu Chaos voor de originele Xbox. Later werden ze bekend als de ontwikkelaar van Capcom’s DmC: Devil May Cry. Van 2014 tot 2017 werkte een team van slechts 15 medewerkers aan Hellblade: Senua’s Sacrifice en in 2018 werd de ontwikkelaar overgenomen door Microsoft. Hellblade: Senua’s Sacrifice verscheen op 11 april 2018 voor Xbox One en kreeg in augustus 2021 een next-gen-update voor de Xbox Series-consoles. Ongeveer 80 werknemers werkten aan de ontwikkeling van Senua’s Saga: Hellblade II.
Symbolen en puzzels
Net als in het eerste deel zijn de symbolen in Senua’s Saga: Hellblade II wederom aanwezig. Telkens als je voor een gesloten poort staat moet je ongeveer drie juiste symbolen vinden. De symbolen zijn te vinden in de omgeving en worden met hints aangegeven wanneer je in de buurt van de juiste plek bent. Je moet dan de focus gebruiken om het symbool te weergeven. Als je de juiste symbolen hebt gevonden, gaat de poort open.
Naast de symbolen zijn ook de illusie poorten-puzzels terug, maar in een iets andere vorm. Waar deze in het vorige deel bestonden uit spiegels, zijn dit in Senua’s Saga: Hellblade II bubbels waar je je focus op moet gebruiken. Hierdoor verandert het pad in de omgeving. Door dit nieuwe pad te bewandelen, vind je een ronde steen die je in een altaar moet plaatsen.
Het zijn vaak drie van dit soort stenen die je op drie verschillende paden moet vinden om je vervolgroute te ontgrendelen. Deze puzzels zijn niet heel moeilijk en zijn een goede toevoeging aan het verhaal van de game. Samen met de combat en collectibles (waarover zometeen meer) zijn dit de enige interactieve momenten in de game. De rest van de game draait om de beleving van de omgevingen en de verhaalvertelling.
Lorestones en stenen gezichten
De lorestone-collectibles zijn ook terug en zien er nu uit als staven met symbolen erop. Er zijn 18 Lorestangirs te vinden. Deze worden Lorestangirs genoemd omdat stangir IJslands is voor staaf. Voor elke Lorestangirs die je vindt, wordt een van de symbolen rood, zodat je weet hoeveel er nog te vinden zijn. De Lorestangirs vertellen een stuk achtergrondverhaal over Senua’s wereld en bevinden zich vaak op zijpaden. Dus loop vooral niet alleen maar rechtdoor, maar verken ook de omgeving om zulke Lorestangirs te vinden.
Naast de Lorestangirs zijn er nog 17 stenen gezichten die je kunt verwijderen door je focus te gebruiken. Door dit te doen, komt er een verborgen pad tevoorschijn. Aan het einde van het pad staat altijd een boom. Door op de boom te focussen wordt er ook een stuk achtergrondverhaal verteld. Zowel de Lorestangirs als de stenen gezichten leveren een achievement op.
Kort maar krachtig
Nadat je Senua’s Saga: Hellblade II hebt uitgespeeld, kun je het opnieuw spelen met een andere verhaalverteller genaamd de anderen. Het verhaal van Senua wordt dan verteld door de personages die ze in de game tegenkomt. Omdat Senua’s Saga: Hellblade II net als het vorige deel meer een walking simulator is, biedt de game naast een andere verhaalverteller geen andere functies na het uitspelen. Het is een kort maar krachtige game, maar had een paar uur langer mogen duren. De zes jaar ontwikkelingstijd is voornamelijk besteed aan de motion-captures, binaurale audio en drone mapping. Deze zijn allemaal erg goed uitgewerkt en hiermee levert Ninja Theory met Senua’s Saga: Hellblade II een indiegame af van triple A-kwaliteit. Er is dan ook weinig op de game aan te merken. Slechts een enkele keer ervaarde ik een glitch waarbij een ander personage door me heen liep toen ik doorgelopen was.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Senua’s Saga: Hellblade II bij Bol.com
Conclusie
Senua's Saga: Hellblade II
Senua's Saga: Hellblade II is een korte maar krachtige game die, net als zijn voorganger, draait om de beleving en verhaalvertelling. De speelduur van 6 uur zorgt ervoor dat je Senua's Saga: Hellblade II gegarandeerd uitspeelt. De gezichtsanimaties, binaurale audio en grote gedetailleerde landschappen die te danken zijn aan drone mapping, zorgen ervoor dat het verhaal zo realistisch mogelijk aanvoelt. Dit tweede deel voelt wederom aan als een Triple A-game, maar is door een team van zo’n 80 medewerkers van Ninja Theory ontworpen. Het is de perfecte game voor Game Pass, waardoor iedereen voor een laag tarief aan de slag kan met dit avontuur. De combat is nog bruter en de boss fights zijn erg tof uitgewerkt, waarbij de cinematische beleving het helemaal afmaakt. Het toevoegen van NPC’s maakt het verhaal leuker en hopelijk breidt Ninja Theory de wereld van Senua nog verder uit in een eventueel vervolg.
VOORDELEN
- Wederom uniek verhaal
- Gezichtsanimaties, binaurale audio en grote gedetailleerde landschappen
- Vrij eenvoudige, maar brute combat
- Tof uitgewerkte boss fights
- Cinematische ervaring
- NPC’s
NADELEN
- Had iets langer mogen duren
- Een enkele glitch
Reacties