Stellar Blade is de eerste game van de vrij nieuwe Zuid-Koreaanse ontwikkelaar Shift Up. De game werd vijf jaar geleden aangekondigd als Project EVE. In Stellar Blade speel je als Eve. Ze maakt deel uit van de 7th Airborne Squad van de Colony die als missie heeft om naar een post-apocalyptische aarde te reizen waar Naytiba monsters en droids de macht hebben overgenomen. Na een hevige strijd bij aankomst ligt het lot van de aarde in Eve’s handen. Weet zij de aarde te heroveren van de Elder Naytiba?
Het was de bedoeling dat Mitchell Stellar Blade ging reviewen, maar toen hij de game na twee maanden nog niet had kunnen reviewen, besloot ik de review op te pakken. Ondanks dat ik zelf een drukke maand achter de rug had rond de release van Stellar Blade met vier reviews van mijn kant en een reeks vakanties die kort daarna volgden, begon ik twee maanden geleden met het spelen van Stellar Blade en heb ik ook een let’s play opgenomen. Sinds gisteren is de summer-update uit en dit leek me een goed moment om de review te schrijven.
Repetitief
In Stellar Blade leer je al gauw nieuwe personages kennen, zoals de scavenger Adam en Lily, zij is een Engineer-supporter uit een vorige squad. Aan het begin van de game reis je samen met Adam naar de verlaten stad Eidos 7 om een Hyper Cell te zoeken. In alle missies ga je alleen op pad en blijft Adam bij zijn ruimteschip de Tetrapod, waar hij een beveiligingsdrone bestuurt waarop hij te horen is. Bij aankomst kom je meerdere Naytiba tegen die je met je zwaard moet afslachten. De gevechten zien er actievol uit en de combat heeft wat weg van de NieR- en Devil May Cry-games. Allebei games die ik niet of nauwelijks gespeeld heb, maar toch sprak de stijl van Stellar Blade mij aan. Bovendien doen de controls van Stellar Blade me denken aan die van Rise of the Ronin, die ik drie maanden geleden reviewde.
Wat opvalt is de hoeveelheid beveiligingscodes in een fictief schrift die je achter elkaar bij lijken moet vinden om poorten te openen. Dit is erg repetitief en na de eerste missie was ik er wel klaar mee, ware het niet dat dit de hele game doorgaat. Dit geldt eigenlijk ook voor de vijanden. Keer op keer kom je Naytiba tegen die je moet hacken en slashen en als je een kamp vindt en je health herstelt, keren alle verslagen Naytiba terug. Dit was op zich niet erg geweest als ze in een paar klappen te verslaan zijn, maar ze hebben op de normal-moeilijkheidsgraad best wat klappen nodig om te verslaan. Zo vond ik de Barnacle-Naytiba met een lang schild het vervelendst en was ik blij toen ik deze voor een lange tijd niet meer tegenkwam. Uiteindelijk besloot ik naar de verhaal-moeilijkheidsgraad te switchen, maar de combat blijft een flinke uitdaging!
Wist je dat Eve door de mensen in Xion ook wel Angel wordt genoemd? Dit komt omdat Eve met de 7th Airborne Squad via droppods uit de lucht naar de aarde kwam om de planeet te redden. Deze squad komt dus letterlijk als engelen uit de lucht vallen. Bovendien zit er een bijbelachtig verhaal in de game. Vandaar dat Eve Angel wordt genoemd.
Stad met oog voor detail
In Eidos 7 bezoek je diverse locaties, zoals een parkeergarage, verlaten metrostation, overstroomde binnenstad, een archiefzaal en een constructiezone. Ondanks dat Eidos 7 een verlaten en vervallen stad is, is het gewoon saai om hier rond te lopen en telkens op vijanden te hacken en slashen. Zelfs de eerste boss fight kostte me maar liefst zeven keer om te verslaan, waarbij ik telkens doodging in de laatste 10-20 procent van zijn health.
Daarbij komt kijken dat Stellar Blade traag op gang komt. Na ongeveer 3,5 uur in de game beland je eindelijk in de grote stad genaamd Xion. Dit is een stad onder de woestijn. Xion bestaat uit veel verlaten barretjes met felgekleurde en knipperende neonborden erboven. Hoewel de stad er verlaten uitziet, moet ik zeggen dat in vergelijking met Eidos 7, de locaties in Xion wel tot in detail zijn uitgewerkt en erg sfeervol uitzien! Zo vind je in Xion onder andere een bar met een zangeres die non-stop blijft zingen, een boekhandel en een schroothandel genaamd Sisters Junk, waar je scrap items moet ophalen voor de start van een hoofdmissie, maar ook kun je hier een zijmissie voor de verkoopster uitvoeren.
Stellar Blade bevat namelijk flink wat zijmissies. In Xion alleen al zijn er meer dan dertig zijmissies, en dan niet te vergeten dat er nog zo’n dertig zijmissies zijn die op andere locaties afspelen. Zo kun je Eve’s kapsel aanpassen in een kapsalon in Xion. Dit doe je door een zijmissie voor de kapper te voltooien, waarin je een schaar, droger en stijltang moet vinden.
Lege wereld
Ondanks de sfeervolle locaties in Xion, ziet de rest van de wereld er vrij leeg uit. Zo zijn er momenten dat je te veel vijanden tegenkomt, of juist te weinig. Enerzijds is dit logisch, aangezien Stellar Blade zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld, anderzijds hadden de hoeveelheid vijanden meer verspreid over de wereld mogen zijn. Daarnaast bevat Stellar Blade vele boss fights bestaande uit gigantische Alpha Naytiba. Maar tegen het einde van de game zijn er helaas iets te veel boss fights achter elkaar. Waar de meeste bosses nog net te doen zijn, kostten de latere bosses me soms wel een uur. Daarbij moet ik zeggen dat de cutscenes van de boss fights er erg bruut uitzien en verder zien eigenlijk alle cutscenes (en Eve zelf) er grafisch slick uit!
Combat in bepaald patroon
Dit komt omdat de combat je dwingt in een bepaald patroon te spelen die ik nooit weet te beheersen. Je moet aanvallen op tijd pareren zodat je Beta Gauge vult. Later ontgrendel je een Woede Gauge die vult als je aanvallen perfect ontwijkt. Verder is er een soort furious force die je via een personage krijgt. Deze kracht moet je telkens opladen, maar zorgt ervoor dat je tijdelijk zwaardere aanvallen uitdeelt en een vijand geen kans heeft om je te aanvallen of te ontwijken. Als laatste ontvang je een vuurwapen die in beginsel dertig kogels heeft. Deze is vooral handig in bepaalde boss fights.
Elk van deze drie krachten heeft zijn eigen skill tree. Daarnaast zijn er twee skill trees voor aanvallen en survival. Alhoewel elke tree best veel skills bevat, krijg je vanaf het begin van de game redelijk snel skill points en had ik halverwege de game op vijf skills na, drie van de vijf skill trees volledig ontgrendeld.
Bevoorradingskampen
Skills upgrade je bij kampen. Overal in de game vind je kampen die fungeren als save points waar je ook je health kunt restoren. Bij de vending machine die hier staat, kun je health drankjes, ammo, raketten, granaten en WB-pompen kopen. Dat laatste kan je gebruiken als je doodgaat tijdens een gevecht en geeft je weer leven zodat je direct verder kunt vechten. Handig voor als je het tegen bosses moet opnemen. Daarnaast kun je in kampen fast travelen via een telefooncel, wat ongeveer 10 seconden duurt, en bij de plantenspeler kun je het nummer skippen naar de volgende slaapverwekkende soundtrack.
Als laatste bevatten kampen een reparatieconsole. Hier kun je upgrades uitvoeren voor je aanvalskracht, Tumbler en uitrustingsocket. Daarnaast kun je hier ook Eve’s outfit wijzigen, verschillende Exospines upgraden en je kunt hier zelfs skills van de Drone upgraden als je upgrade-modules hebt gevonden.
Equipment en collectibles
Eve beschikt over best wel wat equipment. Zo vind je in de wereld verschillende Exospines die, afhankelijk van welke je kiest, je combat verbeteren of bijvoorbeeld zorgen dat je minder snel schade oploopt in een gevecht. Voor deze equipment zijn twee slots beschikbaar in het menu. Soms vind je ook lijken die een kern bevatten waarmee je je Body Core of Beta Core kunt upgraden, zodat je meer hp of Beta-energie hebt, wat je helpt in gevechten.
Verder zijn er verschillende soorten collectibles te verzamelen. Zo vind je regelmatig memory sticks en documenten bij lijken, maar kun je ook collectibles verzamelen in de vorm van 49 frisdrankblikjes. Deze vind je onder andere door tegen vending machines aan te rammen en resulteren in een grappige in-game animatie.
Waardering na voltooing
Wel is het belangrijk om te vermelden dat je na het uitspelen van Stellar Blade niet terugkeert naar Xion, maar rechtstreeks bij de end boss belandt. Hier kun je ook niet fast travelen naar Xion. Dus mocht je nog side quests willen voltooien, dan moet je dat doen voordat je het point of no return bereikt. Na het uitspelen ontgrendel je een New Game Plus-modus en een hogere moeilijkheidsgraad, zodat je het verhaal nog een keer kunt doorlopen met alle ontgrendelde equipment. Pas vanaf dit punt begon ik Stellar Blade te waarderen, omdat het verslaan van Naytiba en de boss fights een stuk makkelijker gaan met alle ontgrendelde equipment en skills.
“De gameplay is te lang voor wat het is”
Wat ik verder kon waarderen is hoe de game richting het einde verloopt, zonder te spoilen wil ik zeggen dat je uiteindelijk op een toffe (hele hoge) locatie terechtkomt en dat de game drie eindes heeft. De plottwist halverwege de game kon ik niet gelijk waarderen, maar pas toen ik de game had uitgespeeld kon ik die keuze beter begrijpen. Echter is het jammer om te zien dat het verhaal meer dan 20 uur duurt om te voltooien. De gameplay is te lang voor wat het is. De ontwikkelaar had beter met 8-10 uur gameplay, een kort maar krachtige game kunnen neerzetten zonder dat het enige moment saai wordt in de lege wereld die Stellar Blade kent. De game bevat slechts een handvol actievolle momenten, zoals wanneer een treinwagon van een brug valt en je via QTE’s op tijd omhoog moet klimmen. En ervaar je tweemaal een The Callisto Protocol-momentje dat je kan worden gecrusht (dat overigens ook te skippen is), maar waarvoor je helaas geen trophy krijgt. Maar daar blijft het eigenlijk wel bij en dat is zonde.
Gebrek aan logica
Verder zijn er nog andere punten waar ik me aan ergerde tijdens mijn speelsessies met Stellar Blade. Zo ziet het doodgaan er nep uit, want als je naar beneden springt kom je staand terecht. Daarnaast werken de controls niet altijd mee en is deze soms nogal gevoelig, waardoor het soms onnodig lang duurt om sommige puzzels op te lossen. Ook stopt de muziek soms heel abrupt als je een ander gebied betreedt en op andere momenten zit je naar een cutscene te kijken en past de soundtrack totaal niet bij de scene. Verder moet ik zeggen dat Stellar Blade een nogal slaapverwekkende soundtrack bevat, vandaar dat ik de game altijd speelde voordat ik naar bed ging. Tot slot ontgrendel je double jump pas veel later in de game, wat ik persoonlijk graag vanaf het begin had gezien.
Eve in bikini
Omdat Stellar Blade inmiddels drie maanden uit is en het zomer is, heeft de ontwikkelaar een Summer-update uitgebracht. Bij het opstarten van de game kun je kiezen om deze in te schakelen en je kunt dan een tijdelijke locatie bezoeken in de Great Desert waar een meertje is met strandbedden en oplaasbare items voor in het water. De update voegt ook twee bikini outfits voor Eve toe en een zonnebril die je kunt kopen in Clyde’s winkel in de Oasis. Verder is er een nieuw achtergrondmuziekje toegevoegd die stukken beter klinkt dan de slaapverwekkende soundtrack van de game. Alleen de langverwachte fotomodus en DLC laten nog even op zich wachten.
Review gespeeld op: PlayStation 5
Bestel Stellar Blade bij Bol.com
Conclusie
Stellar Blade
Stellar Blade komt traag op gang en bevat een aantal repetitieve elementen. De gevechten zien er actievol uit en de combat heeft wat weg van de NieR- en Devil May Cry-games, maar sommige vijanden en boss fights zijn te uitdagend, zelfs op de verhaal-moeilijkheidsgraad. Ondanks de post-apocalyptische setting is het vaak saai om door de wereld te lopen, omdat deze nogal leeg aanvoelt. Eigenlijk zijn alleen de locaties in Xion tot in detail uitgewerkt, terwijl de slaapverwekkende soundtrack daar niet bij helpt. Verder kent Stellar Blade een aantal onlogische elementen, zoals de balans tussen het aantal vijanden, de manier van doodgaan en de soms iets te gevoelige controls. Aan de andere kant schittert de game grafisch op PS5, met high-quality en soms brute cutscenes! Met meer dan 20 uur gameplay is Stellar Blade echter te lang voor wat het biedt. Het is jammer dat ik de game pas kon waarderen toen ik de New Game Plus-modus opstartte. Tot slot is de summer-update een leuk extraatje tot de eerste DLC uitkomt, maar hopelijk leert de ontwikkelaar van zijn fouten en leveren ze een DLC af met meer content, zodat de post-apocalyptische wereld minder saai en leeg aanvoelt!
VOORDELEN
- Actievolle combat
- De locaties in Xion zijn tot in detail uitgewerkt
- Soms erg brute cutscenes
- Prachtige graphics
NADELEN
- Trage opbouw en repetitief
- Saaie (en nogal lege) open wereld...
- ...waardoor de game opgerekt aanvoelt en te lang duurt
- Slaapverwekkende soundtrack en muziek past niet altijd bij de scene
Reacties