Still Wakes the Deep is de nieuwste game van The Chinese Room. De game speelt zich af op een boorplatform in de Noordzee in december 1975. Je speelt als Caz, een elektricien die op een dag wordt ontslagen door zijn pissige baas genaamd Rennick. Maar net wanneer hij op de helipad aankomt om naar het vasteland te vliegen, gaat het mis. Zijn collega’s hebben op een verkeerde plek geboord en de vrijgekomen olie verandert zijn collega’s in monsters. De horrortoon is gezet en het is een kwestie van overleven. Slaagt Still Wakes the Deep erin om jou als speler constant geboeid te houden?
Still Wakes the Deep is ontwikkeld door de Britse ontwikkelaar The Chinese Room. Bekend van Dear Esther, Amnesia: A Machine for Pigs en Everybody’s Gone to the Rapture. Net als deze games is Still Wakes the Deep een first-person walking simulator die zo’n vijf uur duurt.
Veel detail
Ondanks dat Still Wakes the Deep een indiegame is, zien de omgevingen en personages er vrij gedetailleerd uit. Het boorplatform is heel tof ontworpen, en het is duidelijk te zien dat de ontwikkelaar tijd heeft gestoken in de kleine details. In elke kamer bevinden zich wel een aantal spullen. Hoewel je niet elk voorwerp kunt oprapen, zijn er wel achievements/trophies te verdienen door een voorwerp in de zee te gooien en door 50 verschillende voorwerpen te gooien..
Gameplay
De gameplay bestaat voornamelijk uit rennen, klimmen en klauteren door de verschillende ruimtes van het boorplatform. Zo komt het regelmatig voor dat je bijna ergens vanaf valt. Je moet dan op tijd de linkertrigger van de controller indrukken om dit te voorkomen. Door de rechtertrigger ingedrukt te houden, kun je ladders beklimmen. Ook beschik je over een zaklamp en kun je door luiken en luchtschachten kruipen.
“Constant gebeurt er wel iets op het boorplatform.”
Het kruipen is nodig op momenten dat je langs een monster moet sneaken. Bijna alle ruimtes bestaan uit donkere omgevingen. Still Wakes the Deep is een horrorgame, maar omdat het een walking simulator is, kun je de monsters niet echt aanvallen of verslaan. Hierdoor is de game niet eng of moeilijk, maar je wilt ook niet door een monster gepakt worden. Een enkele keer kun je een voorwerp naar een monster gooien, en als je wordt gepakt, dien je jezelf los te maken door de X-knop op de Xbox-controller in te rammen.
Constante actie
Doordat Still Wakes the Deep een walking simulator is, is het een lineaire game, waardoor het bijna nooit onduidelijk is waar je naartoe moet. Slechts een enkele keer wist ik niet welke kant ik op moest gaan. Door op de D-pad naar links knop te drukken verschijnt tijdelijk een oranje punt in beeld welke kant je op moet. De gameplay wordt regelmatig afgewisseld met korte cutscenes. Je baant je de hele game een weg en constant gebeurt er wel iets op het boorplatform. Het ene moment moet je brandjes blussen en objecten verplaatsen zodat je door een deur kunt, maar het andere moment bevindt zich weer een monster achter die deur. Desalniettemin wist de gehele game mij in de greep te houden.
Cruiseschip
Het boorplatform is opgedeeld in verschillende gebieden. Zoals verwerking, administratie, de accommodatie, duikdek, ponton, reddingsboten en engineering. In elk gebied zijn er ook weer tussenruimtes. Zo heb je bij engineering de ruimtes technische operaties, gasscheiding en gasmonitor. Al met al vormen al deze ruimtes samen een gigantisch boorplatform dat eigenlijk te vergelijken is met het formaat van een cruiseschip. Het zijn de smalle trappetjes en de vele paden die samen een tof level design vormen.
Schotse taal
De personages in Still Wakes the Deep komen allemaal uit Schotland en de stemacteurs spreken dan ook Engels met een Schots accent. Het is zelfs mogelijk om de game in het Schots-Gaelisch te spelen. Dit verandert niets aan de voice-acting, maar wel de ondertitels en objective beschrijvingen in beeld. Voor mij is deze taal niet leesbaar, maar je kunt een achievement/trophy verdienen door de game uit te spelen met Schots-Gaelische tekst.
Verder zijn er nog een aantal grappige achievements/trophies te verdienen, door bijvoorbeeld telkens de telefoon op te nemen als hij afgaat, te lang bij de douchen te taan kijken hoe iemand doucht, verdrinken op het boorplatform, op vijf verschillende plekken doodgaan door in de Noordzee te vallen en op alle mogelijke manieren doodgaan. Still Wakes the Deep mag dan wel een walking simulator van zo’n vijf uur zijn, het verhaal wist mij als speler regelmatig geboeid te houden en de achievements/trophies zorgen ervoor dat je de game wilt uitspelen.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Bestel Still Wakes the Deep bij Bol.com
Conclusie
Still Wakes the Deep
Still Wakes the Deep is een geslaagde nieuwe game van The Chinese Room. Omdat het een walking simulator is, kun je geen monsters aanvallen, waardoor het geen enge horrorgame is. Het verhaal is daarentegen wel spannend genoeg. Je bent veel aan het rennen, klimmen en klauteren met hier en daar wat quick times events. Het boorplatform met zijn vele trappetjes en paden is erg tof ontworpen en de omgevingen en personages zien er vrij gedetailleerd uit. Met een speelduur van zo’n vijf uur kun je de game prima in een middagje of avondje uitspelen, wat lang genoeg is voor deze game. Verder zijn er nog wat leuke achievements/trophies te behalen. Al met al is Still Wakes the Deep een toffe indie game met een spannend verhaal die zeker het checken waard is. De game is sinds release beschikbaar op Game Pass, waardoor je de game al vanaf 17,99 euro kunt spelen.
VOORDELEN
- Spannend verhaal
- Vrij gedetailleerde omgevingen en personages
- Tof ontwerp van het boorplatform
NADELEN
- Weinig echte gameplay...
- ...waardoor de horror niet heel eng is
Reacties