De uitgave van een nieuwe high profile vechtgame is altijd een spannende aangelegenheid. Een nieuwe Tekken is voor de liefhebbers net als verhuizen. Hier ga je de aankomende jaren veel tijd doorbrengen. En als het dan een fijne plek om te wonen is ga je hier met veel buren een leuke tijd tegemoet!
Hoewel er ontzettend veel vechtgames uitkomen kunnen er maar weinig claimen dat ze daadwerkelijk een pilaar van het genre zijn. Tekken is dat zonder twijfel wel. De serie is enorm geliefd bij zowel trouwe fans als casual gamers. Lezers van de website weten wellicht al dat ik eind vorig jaar in oktober een preview over Tekken 8 heb geschreven. Leeft het eindproduct op tegen de hype?
Ijzer met handen breken
Tekken is synoniem met de grote man Katsuhiro Harada. Hij is er al vanaf de eerste Tekken bij en heeft voor een groot deel van de serie in de stoel van director gezeten. Wie hem volgt op sociale media weet dat hij regelmatig gebombardeerd wordt met vreemde verzoeken voor de spellen die hij maakt. Hij schreef dan ooit ook de legendarische woorden: “Don’t ask me for shit.”. Ook heeft Harada gezegd dat Tekken 8 de meeste content heeft van alle delen in de serie. Dat lijkt te kloppen want bij release is er keuze uit meerdere speelmodi.
Er zijn drie verschillende modi waarin je verhaallijnen volgt, het hoofdverhaal, character stories en een nieuwe toevoeging, Arcade Quest. Meer daarover later. Verder heb je nog de standaard offline modi zoals Versus, Training en Arcade. Ghost Battle moet je ontgrendelen, maar dit is makkelijk te doen door een avatar te maken. Terug van weggeweest is Tekken Ball, waarin je “volleybal” speelt met je vechtmoves en elkaar zo probeert neer te halen. En natuurlijk zijn er verschillende modi om je personages aan te kleden of om muziek te veranderen. Online kun je ranked of casual spelen maar ook Tekken sluit zich nu aan bij de groeiende trend van online lobby’s. In een online omgeving kun je naar wens chillen met anderen en ook tegen ze spelen in verschillende spelstanden. Een handige toevoeging in het hoofdmenu is dat je modi als favoriet kunt bestempelen. Ze komen dan in een eigen menu vooraan als je het spel opstart. Je kunt op die manier sneller je favoriete speltype induiken.
Tekken 8 vervolgt het verhaal van de reeks met dit keer in de hoofdrol de strijd tussen Jin en zijn “vader van het jaar”, Kazuya. Iedereen wie bekend is met Tekken weet dat de dynamiek tussen deze, en andere, familieleden nogal stroef is. Dit is geen fittie die opgelost kan worden met een bezoek aan Dr. Phil. In de cinematische verhaalmodus ga je het hele verhaal van Tekken 8 door en kun je zien hoe dat zich uiteindelijk ontplooit. In de vorige game werd een soortgelijke manier gebruikt om het verhaal uit te beelden, alleen is het in dit nieuwe deel nog verder uitgebreid en is er meer ruimte voor expressie vanuit de zijde van de speler. Hoewel het geen invloed op het verhaal heeft kun je als speler tijdens een groot toernooi bijvoorbeeld voor elke ronde kiezen als wie je wilt spelen. En als je dan wint gaat dat personage door naar de volgende ronde. Het is klein maar persoonlijk vond ik dat een leuk detail. Verder heeft het verhaal ook meerdere einden. Het is een gigantische spoiler om te zeggen hoe, maar ook daar kun je als speler zelf kiezen hoe je wilt dat het verhaal eindigt.
Al met al is het hoofdverhaal net een film die je kijkt en waar je soms input moet geven. Dat is niet erg. Alle cinematics zien er top uit! Zoals je kunt verwachten van Tekken is het non-stop actie. Als je een paar uurtjes hebt kun je het verhaal in één keer uitspelen. Mocht je daarna nog geen genoeg hebben van het verhaal dan kun je ook altijd nog de persoonlijke plotlijnen van elk personage volgen. Hoewel dit niet zo uitgebreid is als het hoofdverhaal heeft elk personage wel een eigen story met cinematisch einde. Let dan wel op dat je voor sommige personages, zoals nieuwkomer Reina, het hoofdverhaal uitgespeeld moet hebben.
“Serieus, als ik je betrap op pluggen body ik je IRL.“
Fantoompijn
Een andere verhaalmodus is Arcade Quest. Hierin maak je een eigen avatar en ga je van arcadehal naar arcadehal om te domineren in Tekken. Je kunt in Arcade Quest NPC’s uitdagen om nieuwe kloffies voor zowel je avatar als speelbare vechter vrij te spelen. Ook hier ben je wel een paar uurtjes zoet mee. Erg uitgebreid is het niet maar het heeft wel zijn charme. De cameo van Harada kan ik in ieder geval wel waarderen. Nog een speciale shoutout naar het avatar shirt met de Tekken 1 Kazuya. Ik heb dat shirt ooit zelf laten drukken en in mijn kast liggen. Toen ik het in het spel zag kwam ik niet meer bij.
Ghost Battle is een bijzondere nieuwe toevoeging. Je kunt hierin namelijk tegen een CPU versie van jezelf spelen. Deze CPU maakt gebruik van AI technologie om zich aan jou aan te passen en je vechtstijl over te nemen. Je geest vormt zich dus naar jouw skills. Door veelvuldig tegen deze ghost te spelen ontwikkel je hem steeds meer zoals jij vecht. Interessant detail, andere spelers kunnen jouw ghost ook uitdagen. Misschien helpt het je ook te ontdekken waar je zwakke plekken liggen en kun je zo groeien als speler. Of het echt accuraat werkt allemaal gaat de toekomst uitwijzen, maar je vrienden hoeven dus niet meer online te zijn om ze te vernederen in een potje Tekken.
Labben tot je labiel bent
Mocht je nog wat tijd in het lab willen doorbrengen of moet je de ouwe combo’s even afstoffen dan kun je altijd nog Training raadplegen. In Training kun je eindeloos je moves oefenen tegen een CPU die doet wat jij wilt. Daarbij krijg je ook allerlei statistieken te zien waardoor je efficiënt kunt oefenen. Daarnaast is het ook mogelijk om target combo’s, of combo challenges, te oefenen. Je kunt target combo’s zien als huiswerk en door ze te doen leer je meer over je personage en kun je ze leren gebruiken. Hoewel deze combo’s door de ontwikkelaars in het spel zijn gezet om voor jou hapklaar te oefenen blijft het een vechtgame met vrije expressie. Voor diepere kennis over optimale combo’s kun je nog altijd beter op het internet kijken. Nieuwere of casual spelers hebben tijdens gevechten de optie om autocombo’s te gebruiken. Dat kun je te allen tijde met een druk op de knop activeren.
Voor de solo gamers die later of niet online willen spelen is er bij launch dus al genoeg te doen. Als de vorige game enige indicatie geeft kan het zelfs nog zo zijn dat er in een later seizoen nog extra content wordt toegevoegd zoals Tekken Bowl. Tot dusver dus heel veel over alle content die speelbaar is, maar hoe is de core gameplay?
Is Heat een hit?
Tekken 8 introduceert naast oude mechanieken, zoals Rage, ook een nieuwe in de vorm van het Heat-systeem. Eens per ronde kun je gebruik maken van Heat om een lijpe combo uit te voeren of tijdelijk wat feller uit de hoek te komen. Je kunt het activeren door bepaalde moves te raken die Heat starten, of door een druk op de knop. Hoe je Heat activeert kan je verschillende voordelen opleveren in een gevecht. Door Heat in een combo te activeren kun je namelijk doorpakken en met de juiste timing nog meer uit je combo halen. Je krijgt namelijk de mogelijkheid om bij activatie direct het gat tussen jou en je tegenstander te vullen en naar voren te duiken. Het alternatief is dat je Heat activeert wanneer je voelt dat iemand je gaat slaan. Je krijgt dan tijdelijk super armor en neemt de klap van je tegenstander sierlijk op de kin terwijl je terug slaat.
De eerste indruk die ik kreeg tijdens de gesloten bèta was erg positief, maar ik had ergens nog wel mijn twijfels over de balans. Met alle oude en nieuwe mechanics samen leken de rondes nogal snel te gaan. Gelukkig zijn die zorgen nu helemaal weg. Zij het tweaks met de levensbalk of misschien dat de hoeveelheid schade die is beperkt, maar rondes voelen nu strak en precies goed. De introductie van het Heat-systeem is daarmee in mijn ogen ook geen probleem, al zullen smaken verschillen.
Oude systemen zoals Rage keren terug. Wanneer je bijna plat gaat krijg je een kleine buff in kracht en sla je harder. Het is een comeback mechanic die soms het verschil kan maken. Tijdens Rage is het mogelijk om je buff op te geven voor de Rage Art. Dat is een super move die middels een animatie veel schade doet, als je hem weet te raken. Samen met Heat geeft Tekken 8 de voorkeur aan agressie tegenover een defensieve speelstijl.
Ten opzichte van andere vechtspellen komt Tekken 8 al direct met een goede lading speelbare personages. Bij launch zijn er 32 speelbare vechters beschikbaar en daar komen over de aankomende maanden en jaren nog meer bij. Mocht je oude main er niet bij zitten dan heb je dus nog kans dat deze in de toekomst nog wordt toegevoegd. Zo niet, gecondoleerd.
Op dit moment is het nog te vroeg om te zeggen of de balans van alle speelbare personages gelijk is. Wel zijn er al een paar personages waarom wat te doen is. Zo komt Jun hier en daar nog wel eens op in de online schreeuwkamers. Of zij ook daadwerkelijk een probleem is gaat de toekomst uitwijzen. Opvallend is wel dat sommige nieuwkomers online bijzonder populair zijn. Als Lili main oordeel ik daar maar niet over. Die slagen van de zweep ken ik.
Rage art into Rage quit is optimal
Het meest belangrijke aan Tekken 8 is misschien nog wel niet eens dat je wat good ass Tekken aan het spelen bent, maar dat je iedereen online laat zien dat je het doet. Die online rank van God of Destruction krijg je namelijk niet zomaar. Om dat felbegeerde icoontje op je profiel te kunnen flexen moet je heel wat andere spelers verslaan. Om dat te kunnen doen moet je dus wel een stabiele verbinding hebben. Beter plug je dus gewoon een kabel in en laat je die zitten.
Dat mensen ragequiten is Tekken 8 niet aan te rekenen. Wel de manier waarop het spel omgaat met mensen die bij het verliezen de stekker van het internet eruit trekken. Met hoeveelheid zielepootjes die zich aan deze eerloze tactiek vergrijpen zou je denken dat een modern vechtspel onderhand wel middelen heeft om met ze af te rekenen. Helaas. Pluggen loont nog altijd. Serieus, als ik je betrap op pluggen body ik je IRL.
Mocht je dus comfortabel genoeg zijn om de online dojo in te stappen dan heb je keuze. Je kunt het rustig aan doen en met vrienden lekker sparren tot je genoeg hebt, of je duikt meteen in Ranked en gaat voor glorie. Mocht je geen vrienden hebben dan kun je ook altijd nog een online lobby bezoeken. Wie weet ontmoet je wel lotgenoten of toekomstige rivalen. De online lobby’s zijn een nieuw element in Tekken 8. Je kunt er met een eigen avatar rondlopen, chatten en met andere spelers verschillende gametypes spelen. Of misschien wil je alle drip tentoonstellen die je voor je personages hebt geregeld?
Ook in Tekken 8 kun je namelijk personages hun eigen outfits geven. Ik zweer het je, mijn Lili bikini fit is hoogst noodzakelijk want het is optimal. Grapje, want Lili heeft in dit deel helemaal geen bikini zoals in de vorige games! Okay, grappen terzijde, dat is wel een ding. Niet dat Lili geen bikini heeft, ook al is dat jammer, maar het aantal opties voor het aankleden van je favoriete personages. Niet iedereen zal dit iets uitmaken, maar er is zeker wat voor te zeggen. Er zijn namelijk spelers die veel plezier halen uit het maken van toffe fits. Juist met zulke opties kunnen spelers zichzelf uiten. De mogelijkheden in Tekken 8 zijn bij launch nog wat karig ten opzichte van zijn voorganger. In de toekomst zal ongetwijfeld nog wel content worden toegevoegd. Online zijn al wat creatieve creaties te zien en met meer opties wordt dit nog veel leuker.
Review gespeeld op: PC
Conclusie
Tekken 8
Tekken blijft ook met dit achtste deel nog altijd een pilaar van het genre vechtgames. Het hele pakket zit strak in elkaar met meer aandacht voor de solo spelers en offline content. Tekken 8 biedt daarmee het metaforische "nieuwe huis" voor oude spelers dat ik eerder benoemde, maar het biedt ook onderdak voor nieuwelingen. Met alle nieuwe middelen is het makkelijker dan ooit om te beginnen met spelen.
VOORDELEN
- Vechtsysteem
- Mooie graphics
- Goede soundtrack
- Toegankelijkheid voor nieuwe spelers
NADELEN
- Weinig cosmetische opties voor personages
- Ragequiters worden nog altijd niet aangepakt
Reacties