The Casting of Frank Stone is de nieuwste game van Supermassive Games. Bekend van Until Dawn, The Dark Pictures Anthology en The Quarry. Tegelijkertijd is dit de eerste grote spin-off game in de Dead by Daylight-franchise. In The Casting of Frank Stone krijgt een vriendengroep iets te maken met een moordlustig personage genaamd Frank Stone, een nieuw personage binnen de Dead by Daylight-wereld. Weet Supermassive Games met The Casting of Frank Stone een interessante spin-off game neer te zetten?
Zelf ben ik geen Dead by Daylight-speler, maar omdat The Casting of Frank Stone, net als elke andere game van Supermassive Games, is gemaakt om in couch co-op te spelen, heb ik de game samen met Beastofdestruct gespeeld. Die Dead by Daylight wel heeft gespeeld.
Drie jaartallen
The Casting of Frank Stone speelt zich af in drie verschillende jaartallen. Namelijk in 1963, 1980 en 2024. De game is verdeeld in 14 hoofdstukken, die elk zo’n 20 minuten duren. The Casting of Frank Stone begint in het jaar 1963 waar je speelt als politieagent Sam. Kort daarna verplaatst de game zich naar 2024 naar de Gerant Manor in Engeland van Augustine Lieber. Hier maak je kennis met Madison, een personages die we niet willen spoilen voor het verhaal, en het niet speelbare personage Stan. Hij is een nutteloos personage dat we aan het einde van de game expres dood lieten gaan.
Beastofdestruct: Mijn grootste probleem met The Casting of Frank Stone is dat dit de eerste keer is dat je niet alle personages bestuurt. Dat is Stan in het heden, en Robert in het verleden. Als gevolg hiervan krijgen deze personages ook minder aandacht in de game, waardoor je nooit echt een band met ze opbouwt.
Horrorfilm
Andere personages die we leren kennen zijn Jaime, Chris en Linda in 1980. Eigenlijk zijn dit de drie belangrijkste personages, omdat The Casting of Frank Stone voor het grootste gedeelte in dat jaar afspeelt. Deze drie personages filmen een horrorfilm genaamd Murder Mill in een verlaten staalfabriek in het plaatsje Cedar Hills. Ze hebben geen idee wat de geschiedenis achter deze plek is, maar zodra ze erachter komen dat dit de plek is waar de moorden van Frank Stone hebben plaatsgevonden, willen ze niets liever dan de laatste scene van hun film hier filmen. In 1980 leer je nog twee personages kennen, die de drie vergezellen. Maar al snel lijkt dit te eindigen in… iets anders. Maar daarover geen spoilers.
En over filmscenes gesproken. Net als de laatste Dark Pictures-games zien de cinematics er heel mooi uit. Dit komt doordat Supermassive Games in 2022 onderdeel is geworden van de Egmont Group, die streeft naar high-end cinematics in hun games.
“Er zijn een heleboel referenties naar Dead by Daylight”
De connectie met Dead by Daylight
Beastofdestruct: Er zijn een heleboel referenties naar Dead by Daylight. Zo worden de killers verbonden in het verhaal en mag je ook lekker generatoren repareren, maar dit gebeurt meestal op een rustig moment waar de personages vrijwel geen gevaar lopen. Het is dan ook een gemiste kans dat er geen gameplayelementen uit Dead by Daylight in The Casting of Frank Stone zijn verwerkt. Hoe mooi zou het zijn om een generator te repareren of een deur te openen terwijl de killer je op de hielen zit. Niet door middel van een quick time event, maar écht interactief. Dat had The Casting of Frank Stone naar een veel hoger niveau kunnen tillen en kunnen onderscheiden van eerdere games.
Terugkerende elementen in Supermassive Games’
Feres: Interactieve gameplay in de killerachtervolging had inderdaad een leuke uitbreiding van de gameplay kunnen zijn. Echter hebben we hier te maken met een game van Supermassive Games en zij lijken altijd een vaste standaard te hebben met terugkerende elementen in hun games. Een van die standaarden bestaat uit het leveren van quick-time events, waarbij ze dit keer de quick-time events stijl van Dead by Daylight hebben overgenomen. Zo moet je in de quick-time events timen om in het juiste deel van de cirkel te klikken. Het andere element bestaat uit puzzels, waar ze deze keer slechts een paar kleine puzzels hebben toegevoegd, vergeleken met The Dark Pictures Anthology.
Keuzes (ongedaan) maken
Een van de terugkerende elementen is dat je diverse keuzes moet maken. Zo krijg je in een van de eerste hoofdstukken de keuze of je een camera laat repareren bij een drogist of een curiosawinkel. Ook kun je in het dialoogvenster extra aanwijzingen vinden om een nieuwe optie te ontgrendelen. Verder komt het slechts een paar keer voor dat je binnen 6 seconden een keuze moet maken. Op alle andere momenten kun je de tijd nemen om een keuze te maken.
Maar er zijn ook een aantal drastische keuzes met grote impact op het verhaal, zoals het (proberen te) redden van een ander personage. Het enige nadeel hiervan was dat bepaalde keuzes vrij snel het einde van een personage kunnen betekenen, zonder de mogelijkheid om de situatie te redden na een foute keuze. Iets wat in andere games vaak nog wel mogelijk was. Stel dat je na het uitspelen niet blij was met bepaalde keuzes, dan kun je met de Cutting Room Floor een eerder voltooide scene herspelen voor een andere uitkomst. Deze functie zit in de Deluxe Edition, maar ontgrendel je ook als je The Casting of Frank Stone hebt uitgespeeld.
Feres: Hier wil ik persoonlijk aan toevoegen dat dit best een leuke functie is. Je kunt meerdere scenes per hoofdstuk selecteren om te herspelen. Als je daar een andere keuze maakt, gaat de game daarop verder en voor mij was het interessant om te zien wat er gebeurde als ik de tegenovergestelde keuze maakte in hoofdstuk 10, waar iets groots plaatsvindt. Op deze manier kun je dus je ‘fouten’ dus ongedaan maken. Dit is trouwens ook handig voor gemiste achievements/trophies. Op deze manier kun je snel collectibles en artifacts verzamelen waarvoor je best een aantal achievements/trophies kunt krijgen in deze game. En laat ik dat nou net gedaan hebben nadat ik The Casting of Frank Stone had uitgespeeld.
Veel collectibles
Zoals in elke game van Supermassive Games kun je een aantal collectibles verzamelen. The Casting of Frank Stone bevat in totaal 54 collectibles. Zo zijn er 12 Relliks die allemaal bestaan uit figures van personages uit Dead by Daylight, dertig Artifacts die verdeeld zijn in 10 Storyteller, 10 Champion en 10 Murder Mill Artifacts en tot slot zijn er 12 Trinkets te vinden. Dit zijn spelden die je tegenkomt in een doosje. Je kunt de Trinkets echter niet terug bekijken in het menu. Alleen alle Relliks en Artifacts zijn daar terug te vinden.
Review gespeeld op: Xbox Series X
Conclusie
The Casting of Frank Stone
The Casting of Frank Stone is een interessante, maar niet perfecte spin-off in de Dead by Daylight-wereld. Hoewel de game de standaard terugkerende elementen van Supermassive Games bevat, zoals quick-time events en keuzes die het verhaal beïnvloeden, had Supermassive Games ook de kans kunnen grijpen om deze game naar een hoger niveau te tillen door interactieve gameplayelementen toe te voegen zoals in Dead by Daylight. Dit is ook de eerste game waarin je niet elk personage bestuurt, wat ertoe leidt dat je kennis maakt met een nutteloos personage zoals Stan. Verder bevat de game minder puzzels dan voorgaande games van Supermassive en betekenen bepaalde keuzes vrij snel het einde van een personage. Persoonlijk (ik, Feres) vond het interessant om te zien dat de game zich afspeelt in drie verschillende jaartallen die best wel ver uit elkaar liggen, waarbij 1980 mijn favoriete periode was. De cutscenes zien er zoals voorheen gelikt uit en het is tof dat je scenes kunt herspelen met de Cutting Room Floor-functie om zo alle collectibles te verzamelen. Ben je Dead by Daylight-fan en wil je meer van de franchise? Dan is The Casting of Frank Stone zeker het proberen waard en is het aan jou om te beslissen of deze game in jouw straatje past.
VOORDELEN
- Dead by Daylight-referenties zijn interessant voor fans...
- Hoogwaardige kwaliteit cinematics voor cutscenes
- Cutting Room Floor is een leuke functie om scenes te herspelen
- Veel soorten collectibles te verzamelen
NADELEN
- ...Maar geen interactieve gameplayelementen uit Dead by Daylight is gemiste kans
- Stan is een nutteloze NPC
- Minder puzzels dan voorgaande games van Supermassive
- Bepaalde keuzes betekenen vrij snel het einde van een personage
Reacties