The Callisto Protocol is een game die met gemixte reviews werd ontvangen met een metascore van 69. Deze ruimte horrorgame van Dead Space-bedenker Glen Scofield verscheen in december 2022. De game werd door zijn eigen studio Striking Distance Studios ontwikkeld, maar verliet vorig jaar september zijn eigen studio omdat hij vond dat de game geflopt is en hij ‘nieuwe kansen wilt najagen’. Maar in een recent video-interview laat Scofield echter weten wat zijn visie was voor een eventueel vervolg.
De volgende tekst bevat spoilers over het verhaal van The Callisto Protocol: Scofield legt uit dat de dood van hoofdpersoon Jacob Lee niet per se betekende dat hij daadwerkelijk dood is: “Ja, ik heb Josh op het einde vermoord. Hij vond dat trouwens geweldig en ik zeg ook niet dat hij dood is. Ik bedoel, ik zeg alleen dat hij geen armen en benen heeft….Ik wilde Josh terugbrengen, maar ik wilde eigenlijk doen alsof hij dood was en beginnen met een ander personage, en dan halverwege sterft dit personage, en dan hebben ze zoiets van “nou, we kennen een man” en dan breng je hem verrassend genoeg terug.”
Verder geeft Scofield aan dat ze minstens vier soorten vijanden en twee bazen uit de volledige game hebben gehaald: “We moesten er twee en een halve eindbaas uitknippen. Ik bedoel, ik moest er drie of vier vijanden uit knippen”.
Ook werd Scofield drie maanden lander ontwikkelingstijd beloofd, dat er uiteindelijk niet van is gekomen: “Ik wilde nog ongeveer drie en een halve maand, ja, en ik kreeg ongeveer drie maanden… vier maanden lang te horen dat het zo zou gaan, en dus kreeg ik in oktober of september van ’21 te horen dat je de tijd gaat krijgen zonder spijt. Dat was de term die steeds werd gebruikt, geen spijt. Stop gewoon in de game wat je wilt. En dus spendeerde ik tijdens de kerstvakantie, tijd aan de ontwikkeling, en kwamen we met andere ideeën. Toen volgde januari [2022] en sommige mensen [van KRAFTON] kwamen langs en ze zeiden gewoon, “nee, nee, nee, nee, het wordt december 2022,” en ik had zoiets van, het komt er niet van en het gaat je meer geld kosten. Het is niet zo dat het minder geld kost omdat je het drie maanden eerder uitbrengt, nee. Want als ik gewoon zo door zou gaan, zou ik niemand erbij hoeven halen. Maar als je het af wilt ronden, moet ik alles met drieënhalve maand versnellen, wat betekent dat ik mensen moet vastzetten als ik 20 mensen nodig heb, dan krijg ik er eigenlijk 30 of 40 omdat die leercurve zich niet aanpast.”
Dit verklaart ook waarom Scofield zijn ontwikkelteam op een gegeven moment 6-7 dagen per week liet werken voor 12 tot 15 uur per dag, waar hij kort daarna excuses voor aanbood.
Nu Glen Scofield niet meer de studiobaas is van Striking Distance Studios, heeft de voormalige Chief Development Officer en General Manager, Steve Papoutsis, de rol van CEO overgenomen. Een aantal maanden geleden werd bekend dat de ontwikkelaar werkt aan Project Birdseye, een roguelike spin-off game dat zich afspeelt op de locatie Black Iron Prison uit The Callisto Protocol.
The Callisto Protocol is beschikbaar voor Xbox One Xbox Series, PS4, PS4 en PC.
Reacties