MIO: Memories in Orbit is een game die me behoorlijk aansprak toen deze werd aangekondigd. Het is een Metroidvania met een pakkende artstijl. Op gamescom 2025 kreeg ik de kans om MIO: Memories in Orbit te spelen en het bleek een grappige ervaring om allerlei redenen.

Helaas had ik geen tijd om de demo voorafgaand op Steam te spelen. Iets waar de ontwikkelaars zelf ook niet op gerekend hadden, omdat de demo die ze op gamescom speelbaar hadden. juist ervan uit ging dat de speler al bekend was met MIO: Memories in Orbit.

Ik kreeg de keuze om te beginnen met een chiller level of gelijk in de diepte gegooid te worden, en ik koos natuurlijk voor de tweede optie. Helaas was na drie minuten wel duidelijk dat dit niet verstandig was, aangezien ik meteen bij de eerste vijand al vastzat, omdat ik hem niet verslagen kreeg. We konden er beiden om lachen en deden snel het chillere level laden.

MIO is een platformgame en met haar haren kan ze de wereld verder verkennen
MIO Memories in Orbit gamescom 2025 preview image 1 platform game hair explore

MIO is een platformgame en met haar haren kan ze de wereld verder verkennen

Speedrun cursus MIO

In het chillere level kreeg ik een snelle cursus over de verschillende vaardigheden die hoofdrolspeelster MIO heeft. Zo kan ze gebruik maken van haar haar om de wereld te verkennen. Ze kan haar haar als een soort spinnenpoten gebruiken om over muren te klimmen of er een grappling hook van maken. Dit kost allemaal stamina, dus je moet bij bepaalde secties allerlei manoeuvres uitvoeren om je van punt A naar punt B te brengen. Denk aan pogo-aanvallen op vliegende objecten om je stamina te rechargen. Dit zorgt voor leuke platform secties waarin je wordt uitgedaagd om na te denken en goede hand-oogcoördinatie te gebruiken.

De wereld van MIO: Memories in Orbit is divers en gooit allerlei obstakels je kant op om de platformsecties moeilijker te maken. Zo zijn er ice mechanics waar de glibberige vloer je snelheid doet verhogen en je een super jump moet doen om het gat te trotseren, maar ook windturbines die je wegduwen. Bij deze turbines moet je strategisch gebruikmaken van kleine gaten om je stamina te herstellen om vervolgens verder te kunnen gaan. De exploration-elementen komen goed tot zijn recht in de game en voor mij zorgde dit voor een boeiende reis door de demo.

MIO kan tijdelijk naar een andere dimensie warpen om aanvallen te ontwijken
MIO Memories in Orbit gamescom 2025 preview image 2 combat warp dimension

MIO kan tijdelijk naar een andere dimensie warpen om aanvallen te ontwijken

Uitdagende combat

Het combatgedeelte is ook niet mis. Zo heb je natuurlijk de standaardcombo waarmee je aanvalt, maar je kunt ook ontwijken door tijdelijk naar een andere dimensie te warpen. Tijdens deze warp sta je in de plek stil, dus je moet echt goed timen wanneer een vijand je aanvalt, waardoor deze als het ware door je heen gaat. Het is een enorm satisfying gevoel als je dit doet, omdat de vijand echt door je heen zoeft.

De gevechten in MIO: Memories in Orbit zijn ook enorm dynamisch omdat MIO een uitgebreide moveset heeft. Vijanden vliegen van links naar recht en door land en lucht, wat groepgevechten redelijk intens maakt. Maar het daagt je als speler wel uit om de volledige moveset van MIO te leren gebruiken. Gebruik je grapling kracht om jezelf naar vijanden in de lucht toe te trekken en gebruik je spinnenkracht om aan een muur te hangen en aanvallen te ontwijken. Het is erg interessant om te zien hoeveel vrijheid je als speler hebt om een gevecht af te handelen.

“Het is erg interessant om te zien hoeveel vrijheid je als speler hebt om een gevecht af te handelen”

Uitdagende boss fight

Later in de demo van MIO: Memories in Orbit stond ik tegenover een redelijk pittige eindbaas. Dit was een behoorlijk agressieve deur die je geen moment rust geeft. Als hij je niet zelf aanvalt, dan roept hij drie kleinere vijanden op en komt hij je vervolgens zelf ook nog opjagen. Als je niet snel genoeg bent, heb je dus een eindbaas en drie vijanden waarmee je rekening moet houden. Later in het gevecht riep de eindbaas een tweede deur op, en toen werd het echt intens. Een soort gatekeeper (erg hé). Na een paar pogingen lukte het me om de eindbaas te verslaan en was mijn tijd met de demo voorbij.

Muziek in mijn oren

Een punt waar ik nog geen aandacht aan heb gegeven is de soundtrack. Naast de prachtige artstijl heeft MIO: Memories in Orbit ook een immens goede soundtrack. Het platformen gaat gepaard met lo-fi muziek, wat sterk samenwerkt. Soms komen er ook vocals in de mix, en hier heb ik een paar keer een vergelijking met Nier gevoeld. Voor mij is een goede soundtrack erg belangrijk in een Metroidvania, omdat je door al het platformen en het oplossen van puzzels natuurlijk veel tijd in bepaalde gebieden doorbrengt. Hierbij wil je ook een goede background noise hebben, en die van MIO: Memories in Orbit voldoet aan alle eisen.

Voorlopige conclusie

MIO: Memories in Orbit voldoet voor mij aan een heleboel checks voor een goede Metroidvania. De ontwikkelaars zijn erg gepassioneerd over hun project en dat is duidelijk te merken in de game. Van de artstijl tot de gameplay, overal voel je de passie. MIO: Memories in Orbit staat hoog op mijn lijstje.

MIO: Memories in Orbit komt eind dit jaar uit voor Xbox One, Xbox Series, PS4, PS5, PC en Switch. Een exacte releasedatum is nog niet bekend.

" content_alignment_medium="" content_alignment_small="" content_alignment="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" sticky_display="normal,sticky" class="" id="" width_medium="" width_small="" width="" min_width_medium="" min_width_small="" min_width="" max_width_medium="" max_width_small="" max_width="" margin_top="" margin_right="" margin_bottom="" margin_left="" fusion_font_family_text_font="" fusion_font_variant_text_font="" font_size="" line_height="" letter_spacing="" text_transform="" text_color="" animation_type="" animation_direction="left" animation_color="" animation_speed="0.3" animation_delay="0" animation_offset="" logics="W10="]

Wat was jou favoriete game van Gamescom Opening Night Live 2025?

Deel dit artikel

Mitchell Wevers

Geschreven door:

Content Creator

Releasedatum: 31 december 2025

Geschreven door

Mitchell Wevers SIdeScroller.nl

Mitchell is verantwoordelijk voor de PlayStation berichten. Het begon ooit op de Super Nintendo maar tegenwoordig speelt hij voornamelijk op de PlayStation. Heeft een grote liefde voor RPG's, platformers en Survival Horror games. Vindt gameplay belangrijker dan graphics. Droomt elke dag over de comeback van mainstream Turn-Based RPG's, metroidvania's en manuals bij fysieke games.

In dit artikel

Omschrijving: Speel een android in MIO: Memories in Orbit, een betoverende metroidvania waarin je het Vessel verkent, een enorme technologische ark die overwoekerd is met op hol geslagen machines. Ontrafel de geheimen ervan, verbeter de vaardigheden van MIO en red het ruimteschip en zijn bewoners van de vergetelheid!.

Genre: Platform, Adventure, Indie

Platform: Nintendo Switch, PC (Microsoft Windows), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S

Ontwikkelaar: Douze Dixièmes

Uitgever: Focus Entertainment

Releasedatum: 31 december 2025

Reacties

Meer van MIO: Memories in Orbit