Phantom Blade Zero. Voor het tweede jaar op rij had ik een afspraak om de game te checken op gamescom. Vorig jaar ben ik ook bij ontwikkelaar S-GAME langsgeweest voor Phantom Blade Zero. Toen was het een demo van ongeveer een half uur, maar dit jaar werd dit tijdvak verdrievoudigd.
Anderhalf uur kreeg ik de tijd om de Phantom Blade Zero-demo binnenstebuiten te spelen. Het was enorm druk bij de stand, met twee gigantische dubbele rijen die om beide kanten van de stand heen krulde, en dit was natuurlijk niet zonder reden. Phantom Blade Zero is op weg om een fenomenaal succes te worden, want de hype is real. Iedereen wil een kans hebben om Phantom Blade Zero te kunnen spelen, aangezien we nog steeds geen bevestiging hebben van een releasedatum.
Op gamescom 2025 speelde ik anderhalf uur lang de demo van Phantom Blade Zero
Soul’s arsenaal
De Phantom Blade Zero-demo van 2025 speelde zich af in een totaal ander deel van de game en de lengte was behoorlijk lang. Zoals bekend, is Phantom Blade Zero een fast paced action slasher die behoorlijk stylized is en je veel ruimte geeft om plezier te maken. Je hebt de standaard light en heavy attacks, een blok en parry en een dodge. Je speelt als Soul, een assassin met een flink arsenaal. Je hebt twee hoofdwapens waar je in de combat on the fly tussen kunt wisselen door middel van een switch-aanval. Dit maakt het zo heerlijk om combo’s aan elkaar te chainen en je vijand geen enkele seconde rust te geven.
Naast je hoofdwapens kun je ook twee speciale wapens bij je dragen. Denk aan een boog of een gigantische bijl. Je kunt deze chargen door de R2-knop van de PS5-controller ingedrukt te houden om bij je vijanden bizar veel stamina damage toe te brengen. Dit is nodig, want net als de speler doen de vijanden er alles aan om je aanvallen te blokkeren. Breek hun stamina down en je creëert een opening om flink wat schade aan te richten, maar houd ook je eigen stamina in de gaten, want als dat op is, gaan de tegenstanders los op je leven.
Geen seconde rust
Vijanden wisselen ook af tussen rode en blauwe special attacks. Bij de blauwe moet je precies op tijd pareren, en bij de rode moet je op het laatste moment dodgen. Als dit je lukt. Voer je een stylistische aanval uit waarmee je de vijand veel counterdamage toebrengt. Dit houdt de gameplay behoorlijk dynamisch en vereist dat je alert blijft en Phantom Blade Zero niet op de automatische piloot speelt. De vijanden waren goed gebalanceerd en geen enkele vijand voelde cheap aan, buiten de archers en vijanden met kanonnen. Deze haalde het bloed onder mijn nagels vandaan, maar op een goede manier.
De vijanden waren ook erg divers. Zo kwam ik een soort tovenaar tegen die de kracht van zijn volgelingen opzoog en deze kon gebruiken om vijanden te healen en zelfs weer tot leven te wekken. Dit maakte het gevecht een race tegen de klok, omdat je geen vrij pad naar de volgelingen had. Het was dus zaak om direct na het killen van vijanden naar de volgelingen te gaan en hen schade toe te brengen voordat de tovenaar de kans kreeg om de vijanden weer tot leven te wekken. Dit alles terwijl je kijkt naar een prachtige showcase van extreem acrobatische moves en een heus bloedbad dat zich voor je ogen plaatsvindt.
“Dit alles terwijl je kijkt naar een prachtige showcase van extreem acrobatische moves en een heus bloedbad dat zich voor je ogen plaatsvindt”
Een showcase van geweld
De combat geeft een enorme kick, en dat is zo belangrijk in een actiegame, dus wat dat betreft heeft de ontwikkelaar een visie die bij veel mensen gaat aanslaan. De wapenselectie in deze demo van Phantom Blade Zero was flink uitgebreid en bestond uit verschillende klassen. Zo heb je een enorm zwaard wat veel impact doet, maar ook kleine dubbele zwaarden waarmee je goed kunt pareren en veel stamina damage kunt doen door middel van korte snelle hits. Mijn favoriet waren de twee ringblades waarmee hoofdrolspeler Soul zowel ranged- als close quarter-aanvallen kon uitvoeren. Je zoemde hiermee over het scherm, afwisselend met lange worpen tot snelle dashes waarmee je de stamina van vijanden compleet vernietigde. Het is een lust voor het oog.
Wrede eindbaas
Tijdens mijn reis door de Phantom Blade Zero-demo heb ik ongeveer vier eindbazen verslagen waarvan de laatste echt de wreedste was. Deze bestond uit een leger van zeven zwaardvechters die in formatie deden vechten. Zo had je zeven vijanden waaronder een leider waar je tegen moest vechten en op bepaalde moment gingen ze in formatie staan en deden ze verschillende super aanvallen die je dan op tijd moest dodgen of pareren. Het was een originele en vooral uitdagende boss fight waar ik met plezier tegen gevochten heb. Na het verslaan van de leider zullen de rest van de zwaardvechters hun baas weer opnieuw in het leven roepen door middel van een spreuk waar ze een soort magische touwtjes om het lijk doen en deze als een soort marionet gebruiken om tegen je te vechten. Deze fight was ook uitdagend en de soundtrack die ermee gepaard ging maakte het echt een belevenis. Na deze boss was de Phantom Blade Zero-demo helaas uitgespeeld maar Ik had nog wel een aantal uur door willen spelen.
Voorlopige conclusie
Phantom Blade Zero is een enorme kanshebber voor mijn game van de show. De gevechten voelen heerlijk aan en geven de speler alle controle en vrijheid om vijanden in stijl te slopen. De eindbaas in de Phantom Blade Zero-demo was een zeer origineel gevecht en ik hoop dat de rest van de bosses in de volledige game net zo vernieuwend zijn. Phantom Blade Zero was niet voor niets een van de meest bezochte stands op gamescom. Mocht je de hype nog niet voelen, check dan ons YouTube-kanaal, want de volledige demo gaat daarop verschijnen. Ik kan in elk geval niet meer wachten en hoop hoop dat er snel een releasedatum wordt bekendgemaakt!
Phantom Blade Zero moet verschijnen voor PS5 en PC. Een releasedatum is nog onbekend.
Geschreven door
Mitchell is verantwoordelijk voor de PlayStation berichten. Het begon ooit op de Super Nintendo maar tegenwoordig speelt hij voornamelijk op de PlayStation. Heeft een grote liefde voor RPG's, platformers en Survival Horror games. Vindt gameplay belangrijker dan graphics. Droomt elke dag over de comeback van mainstream Turn-Based RPG's, metroidvania's en manuals bij fysieke games.
In dit artikel

Omschrijving: Phantom Blade Zero is een actie-RPG met een diepe en duistere kunststijl, snelle gevechten en een fictieve wereld waarin Chinese vechtkunsten en steampunk samenkomen! Wees de Dark Raider verbannen door "The Order", begin aan het pad van wraak en onthul de donkerste geheimen van Wulin!.
Genre: Role-playing (RPG), Hack and slash/Beat 'em up, Adventure
Platform:
Ontwikkelaar: S-Game
Uitgever: S-Game
Releasedatum: 31 december 2026








