Sonic is een van de grootste franchises ooit. En hoewel de franchise de laatste jaren is uitgebreid met een filmfranchise, zijn de spellen ook veelzijdig. De Sonic-racegames gaan terug tot 1994 met Sonic Drift. Maar deze maand komt alweer de twaalfde Sonic-racegame uit, genaamd Sonic Racing: CrossWorlds. Op gamescom 2025 mocht ik twintig minuten met Sonic Racing: CrossWorlds aan de slag en mijn belevenissen lees je hier terug.

Het is alweer een tijd geleden dat ik een Sonic-racegame heb gespeeld. Het was niet Team Sonic Racing uit 2019, maar Sonic & Sega All-Stars Racing uit 2010 die ik destijds op mijn Xbox 360 speelde. Hoewel die game een groot roster aan personages had om mee te racen, gaat Sonic Racing: CrossWorlds nog een stap verder. Niet alleen personages uit de Sonic-franchise, waaronder Sonic, Omega, Dr. Eggman, Shadow, Zazz, Jet, Knuckles, Storm, Wave, Cream & Cheese, Tails, Amy, Espio en nog tien andere personages zitten in de game, maar ook personages uit verschillende SEGA-franchises zijn speelbaar, zoals Ichiban Kasuga uit Like a Dragon en Joker uit Persona 5 en… Hatsune Miku! En dankzij een nieuwe samenwerking tussen SEGA en McLaren Racing kun je in Sonic Racing: CrossWorlds zelfs in McLaren-raceauto’s rijden.

Ichiban Kasuga uit Like a Dragon is een van de speelbare personages in Sonic Racing: CrossWorlds
Sonic Racing Crossworlds gamescom 2025 preview image 1 Ichiban Kasuga Like a Dragon playable character

Ichiban Kasuga uit Like a Dragon is een van de speelbare personages in Sonic Racing: CrossWorlds

Samenwerkingen

SEGA heeft verder samenwerkingen met andere franchises opgezocht, waardoor je als bezitter van de Season Pass of Digital Deluxe Edition van Sonic Racing: CrossWorlds na release toegang krijgt tot personages en werelden uit zes andere franchises. Zo kun je racen door de wereld van Minecraft met personages en locaties uit die game, evenals Nickelodeon-franchises, zoals SpongeBob, TMNT Mutant Mayhem en Avatar Legends.

Maar SEGA zoekt de samenwerkingen nog hogerop, want met Bandai Namco hebben ze een collab. Hiermee komt niet alleen Pac-Man begin 2026 naar Sonic Racing: CrossWorlds als speelbaar personage, maar kun je eind dit jaar in de game Pac-Man World 2: Re-Pac ook een level spelen dat zich afspeelt in de Green Hill Zone uit de eerste Sonic-game.

Verschillende dimensies

Het is tof om te zien dat SEGA deze samenwerkingen aangaat, en voor de gamescom demo van Sonic Racing: CrossWorlds was ik dan ook erg benieuwd naar wat me te wachten stond. Helaas kreeg ik geen personages en werelden uit deze crossovers te zien, maar moest ik het doen met personages uit de Sonic-franchise terwijl ik als Knuckles racete in de eerste Grand Prix, genaamd Donpa Grand Prix, die door Dodon Pa wordt gepresenteerd.

Wel kreeg ik een voorproefje van de verschillende dimensies, want elk circuit doet de gametitel eer aan. Zo cross je door vijftien verschillende werelden via Travel Rings. Dit is een nieuw gameplay-element, wat betekent dat je tijdens een race plotseling in werelden met dinosaurussen terechtkomt, maar ook een in vervallen piratenschip in een storm op zee, een pretpark, een ijsgebied met het noorderlicht en de ruimte zijn plekken waarin je belandt. Hoewel dit geen crossovers met andere franchises zijn, maar gewoon een spelelement is van de basisversie van de game, vond ik dit al redelijk vermakelijk.

Van alles aan te passen

Sonic Racing: CrossWorlds bevat zeven Grand Prix-races, elk bestaande uit vier circuits met drie rondes, waarin je het opneemt tegen elf andere spelers. Elke ronde vindt plaats op een ander circuit. Daarnaast is er nog een secret Grand Prix. De circuits waarop ik in de demo heb geracet waren E-stadium, Rainbow Garden en Water Palace.

Aan het begin van een race kun je kiezen uit verschillende soorten voertuigen en deze aanpassen. Zo kun je kiezen voor hogere Speed, betere Acceleration, Handling, Power en Boost. Bij boost kies je geen raceauto, maar Extreme Gear zoals een hoverboard. Zoals altijd geef ik de voorkeur aan speed en reed ik in het Dark Reaper-voertuig. Vervolgens kun je nog een moeilijkheidsgraad kiezen, zoals normal speed, high speed of sonic speed, waarbij high speed de standaard moeilijkheidsgraad is. Zelfs een super Sonic speed en een mirror Sonic speed zijn later te ontgrendelen.

Er zijn veel soorten aanpassingen mogelijk, zo kun je kiezen voor hogere Speed, betere Acceleration, Handling, Power en Boost
Sonic Racing Crossworlds gamescom 2025 preview image 7 Customization

Er zijn veel soorten aanpassingen mogelijk, zo kun je kiezen voor hogere Speed, betere Acceleration, Handling, Power en Boost

Kleurrijke circuits boordevol content

Vervolgens begint de race. In de eerste ronde van het E-stadium circuit was het even inkomen en eindigde ik als twaalfde, maar in de tweede rond kwam ik als eerste over de finish! De Donpa Grand Prix Final is het vierde en laatste circuit die ik speelde, en ook daar eindigde ik als eerste. De circuits in Sonic Racing: CrossWorlds zien er kleurrijk uit en er zijn meerdere manieren om voortgang te maken in een race. Zo kun je item boxes oppakken. Deze activeer je met de linkerbumper van de controller en er zijn dubbele item boxes te scoren. Deze zijn natuurlijk bedoeld om op je tegenstander af te vuren.

Daarnaast zijn er in Sonic Racing: CrossWorlds Gadgets te ontgrendelen die in het menu aanpasbaar zijn. Er zijn vijf gadget plates in te stellen, en in ieder heb je zes slots tot je beschikking. Je kunt in elk slot een gadget plaatsen, maar sommige nemen twee slots in beslag. De soorten gadgets bestaan onder andere uit Air Trick Expert, waarmee je sneller Air Tricks kunt uitvoeren met de linkerstick wanneer je door de lucht zweeft, een boost die je uitvoert met de rechterbumper om nog sneller te racen, en een Double Boost Specialist waarmee je de race begint met een Double Boost. Andere gadgets bestaan uit spin drift en een extended slipstream. Hoe verder je in de game komt, des te meer gadgets je tegelijkertijd kunt kiezen.

“De circuits zien er kleurrijk uit en er zijn meerdere manieren om voortgang te maken in een race”

Aan het einde van een race verzamel je Donpa Tickets, die je kunt gebruiken om onder andere voertuig-onderdelen, de kleur van je voertuig en stickers te kopen. Deze tickets kun je ook inwisselen om de ronde opnieuw te spelen als je niet als eerste bent geëindigd. Dit kun je zelfs al tijdens de race doen als het niet online is.

Online, Race Park en Time Trial

Sonic CrossWorlds bevat namelijk ook een online modus, waarin je tegen andere spelers kunt strijden, evenals split-screen voor vier spelers en cross-platform matchmaking, zodat je met al je maten kunt spelen, ongeacht het platform. De Grand Prix is ook online speelbaar, maar hoe die bevindingen gaan zijn zullen we moeten wachten tot de release van Sonic CrossWorlds eind deze maand.

Naast de Grand Prix waren in de demo de modi Race Park en Time Trial speelbaar. In Race Park race je tegen een rivaliserend team en zit je aan je partner gebonden. Hierin leek het wel alsof ik tegen het einde automatisch de finishlijn behaalde, want het forceerde mij te winnen. Veel kan ik hier nog niet over zeggen.

In de Time Trial-modi kun je kiezen tussen Challenge Time Trial en Challenge World Ranking, waarbij je in die laatste niet alleen de snelste tijd voor jezelf moet neerzetten in elke race door een A-rang of hoger te scoren, maar het ook wereldwijd opneemt tegen de beste spelers van de game. Over drie weken komt Sonic Racing: CrossWorlds uit, en dan is het aan jou om als eerste te eindigen.

Voorlopige conclusie

Sonic Racing: CrossWorlds wordt een racegame boordevol content. Niet alleen zorgen de tientallen personages, voertuigen, gadgets en circuits voor genoeg vermaak, maar ook de samenwerkingen met McLaren Racing, Nickelodeon en Bandai Namco, evenals de split-screen en cross-platform matchmaking, zorgen ervoor dat Sonic Racing: CrossWorlds ook na release in leven blijft. De Travel Rings die je naar verschillende werelden brengen, voegen ook variatie toe aan de races, en ik ben dan ook benieuwd naar de volledige game, die over drie weken beschikbaar komt.

Sonic Racing: CrossWorlds is vanaf 25 september verkrijgbaar voor Xbox One, Xbox Series, PS4, PS5, PC en Nintendo Switch.

" content_alignment_medium="" content_alignment_small="" content_alignment="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" sticky_display="normal,sticky" class="" id="" width_medium="" width_small="" width="" min_width_medium="" min_width_small="" min_width="" max_width_medium="" max_width_small="" max_width="" margin_top="" margin_right="" margin_bottom="" margin_left="" fusion_font_family_text_font="" fusion_font_variant_text_font="" font_size="" line_height="" letter_spacing="" text_transform="" text_color="" animation_type="" animation_direction="left" animation_color="" animation_speed="0.3" animation_delay="0" animation_offset="" logics="W10="]

Wat was jou favoriete game van Gamescom Opening Night Live 2025?

Deel dit artikel

Feres Aouinet

Geschreven door:

Content Director

Releasedatum: 25 september 2025

Geschreven door

Feres Aouinet

Als het aankomt op Xbox dan is Feres de persoon die een glimlach op zijn gezicht krijgt. Op zijn twaalfde speelde hij met veel plezier op de Xbox 360 en hij is de enige Content Creator bij SideScroller die de vorige generatie niet is overgelopen naar de PS4. Naast gamen houdt Feres van actiefilms en het MCU, boeken lezen en wereldwijde evenementen bezoeken.

In dit artikel

Omschrijving: Race over land, zee, door de lucht, door de ruimte en door de tijd in Sonic Racing: CrossWorlds! Reis door Travel Rings naar nieuwe dimensies waar achter elke bocht iets nieuws op je wacht.

Genre: Racing, Sport, Adventure

Platform: Nintendo Switch, Nintendo Switch 2, PC (Microsoft Windows), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One

Ontwikkelaar: Sonic Team

Uitgever: Sega

Releasedatum: 25 september 2025

Reacties

Meer van Sonic Racing: CrossWorlds