Zoals de titel van deze game, kent Bleach momenteel een wedergeboorte. Na een lange periode van droogte kwam de stijlvolle serie een paar jaar geleden terug van weggeweest. De anime had niet het volledige verhaal verteld, en dus was de tijd, en misschien de nostalgie, rijp voor een modern jasje. En wie Bleach of zijn auteur en mangaka, Tite Kubo, een beetje kent, weet dat het niet bij een jasje blijft. Past Bleach Rebirth of Souls goed bij dat nieuwe jasje of is deze accessoire het niet?
Het zal niemand verbazen dat Bleach Rebirth of Souls een 3D Anime Arena Fighter is. Trouwe lezers weten dat ik er al een paar achter de kiezen heb zoals bijvoorbeeld Jujutsu Kaisen of de meest recente Naruto. Ook voor Bleach is dit niet de eerste keer. Persoonlijk snap ik de keuze al is het niet vernieuwend. Wel lijkt het er online vooral op alsof er een moeheid heerst als het om dit genre gaat.

Bleek voor de ziel
Los van de mobiele games en de inclusie van cross-overs als Jump Force, is het een fikse tijd geleden dat Bleach een eigen game heeft mogen genieten. Sinds de PlayStation 3-game in 2011 heeft Ichigo zijn digitale zwaard gedeisd moeten houden. Dat is meer dan een decennium. Een modern spel is dus zeker geen overbodige luxe. Zoveel is wel duidelijk, zodra je de aankleding van het geheel ziet. Het menu is volledig in huisstijl en ook de muziek sluit goed aan bij wat je van Bleach kent. Zulke designkeuzes gaan een lange weg om zich in ieder geval te vestigen als een titel die van wanten weet. Fans zullen dit waarderen.
Buiten de menu’s om is Bleach Rebirth of Souls grafisch prima. De cel-shaded look past perfect bij anime games en schijnt hier ook. Omgevingen zien er goed uit en sommige levels zijn zelfs erg mooi en sfeervol. Desondanks kun je nog steeds zien dat het een 3D Anime Arena Fighter op budget is. Sommige animaties zijn niet altijd even verfijnd, en vooral in de Story Mode heb je momenten waarop de lak loslaat. Alles samen genomen zijn de graphics voor dit type game hoger dan gemiddeld. Met de combinatie van muziek en sound kom je uit op een goed totaalplaatje als het op presentatie aankomt. De soundtrack verdient nog een speciale vermelding omdat het even tof (en soms goed kazig) klinkt zoals je Bleach kent.

Zoals het zwaardje thuis zwaait
Meestal krijg je bij dit soort games vergelijkbare spelmodi en dat is nu ook het geval. Je kunt in Bleach Rebirth of Souls namelijk gewoonweg vermaak vinden in de standaard Versus mode tegen een CPU of andere speler. Dat kan online of lokaal. Een groot stuk van vlees en bot van Bleach Rebirth of Souls zit hem echter in de verschillende solo speltypes. Vooral de Story Mode is enorm beefy. Je begint het verhaal namelijk helemaal vanaf het begin en doet losjes heel Bleach over. Alleen deze modus doorspelen houdt je wel even zoet. Voor zover het je trekt. Want hoewel sommige momenten erg tof zijn vastgelegd in cutscenes zit je voornamelijk naar saaie beelden te kijken met flappende monden en animaties die niet altijd even crisp zijn. Begrijpelijk dat je een gigantisch verhaal als dat van Bleach niet in een game kunt omvatten, maar voor nieuwelingen is dit niet een heel interessante manier om het tot zich te nemen.
Het verhaal volgt in grote lijnen dus het plot van Bleach met focus op de belangrijke gevechten. De meeste gevechten zijn niet heel ingewikkeld, maar soms zijn er extra objectieven om het iets meer spice te geven. In sommige gevechten kun je namelijk de serie nadoen voor “True Moments”. Door dat te doen ontgrendel je extra’s. Dan zijn er nog Secret Stories. Dit zijn segmenten die zich richten op specifieke personages en ze een eigen segment geven.
Mocht je het verhaal wel kennen of even zat zijn kun je ook je lol nog op bij Mission Mode. Daarin kies je een personage en vecht je een reeks aan tegenstanders. Deze kunnen pittig zijn omdat tussen de gevechten door je health niet heelt. Je moet het dus allemaal met één leven doen. Om je daarbij te helpen kun je gebruik maken van Soul Crystals. Dit zijn glimmende statusboosters die je aan een personage kunt geven om verschillende effecten toe te voegen. Meer kracht, leven of energie om speciale aanvallen mee te doen bijvoorbeeld. Je verzamelt deze Soul Crystals door gewoon door het spel te spelen, en kunt ze in de shop ook van upgrades voorzien. Het is ook mogelijk om gevechten tegen andere spelers te doen met het gebruik van Soul Crystals, maar alleen als beiden spelers ervoor kiezen.

The Heart
Hoe ziet een potje Bleach Rebirth of Souls er dan uit? Na het kiezen van een personage en tegenstander kun je kiezen uit verschillende arena’s. Ze variëren van vorm en omvang en in sommige levels kun je tijdens het gevecht een transitie naar een ander gebied uitvoeren onder bepaalde omstandigheden. Eenmaal begonnen doe je de dans des doods met je tegenstander door combinaties van aanvallen uit te voeren tot iemand de geest geeft. Elk personage heeft zijn eigen moves en afstand waarin zij het liefst vechten. Een boogschutter zoals Ishida wil je bijvoorbeeld niet dichtbij een tegenstander hebben die van dichtbij sterk is. Elk personage heeft ook speciale technieken tot zijn of haar beschikking die voor iedereen weer anders werken en gebaseerd zijn op aanvallen die zij in de serie kennen. Denk bijvoorbeeld aan de sterke Kido moves. Je kunt die gebruiken middels een metertje dat zich tijdens het vechten opbouwt. Dezelfde meter gebruik je ook om combo’s te verlengen of sterke ontwijkingstechnieken te gebruiken.
Anders dan standaard games van het genre heb je niet zomaar een levensbalk. Technisch gezien wel, maar de levensbalk is verdeeld in Konpaku. Eén Konpaku is een hele levensbalk. Elke vechtersbaas heeft weer een andere hoeveelheid Konpaku. Wanneer je levensbalk leegloopt kom je uiteindelijk in een gevarenzone. Als je dan gepakt wordt door een combo kan je tegenstander deze aan het einde opvolgen met een speciale finisher en een aantal Konpaku van je levensbalk schaven. Afhankelijk van bepaalde factoren kan een finisher verschillende hoeveelheden Konpaku van je afpakken. Als je er geen meer hebt, verlies je. In het heetst van de strijd kun je gebruik maken van een Awakening. Door dit te doen wordt je sterker en verandert soms ook je moveset. Bankai!
Leegte van een Hollow
Wat maakt een vechtgame nou goed? Dit eeuwenoude debat heeft geen eenduidig antwoord maar doorgaans is het een balans van vaardigheden, spelersuitdrukking en toegankelijkheid. Maak je een vechtgame te moeilijk dan zal het merendeel van de spelers snel ophouden met spelen. Maak je het te makkelijk dan verlies je alle spanning en wordt Bleach Rebirth of Souls saai voor zowel spelers als toeschouwers. 3D Anime Arena vechtgames hebben de reputatie niet veel diepgang te hebben en helaas zet Bleach die trend voort. Begrijp mij niet verkeerd, er is zeker wel enige diepgang te vinden in het vechtsysteem. Vooral casual is dit een leuke game om een paar potjes tegen vrienden te spelen. Mocht je de ambitie hebben om een online zweetbeest te worden, dan ga je vooral dezelfde personages zien. Het gros van de personages is middelmatig maar er zijn er ook een paar die uitsteken. Dat maakt de balans precair.
“Mocht je de ambitie hebben om een online zweetbeest te worden, dan ga je vooral dezelfde personages zien”
De kern van Bleach Rebirth of Souls is prima. Offline ga je met vrienden van gelijk niveau ongetwijfeld een leuke tijd hebben. Mocht je de vuurdoop online nemen dan is het een ander verhaal. Online zijn namelijk bepaalde moves mogelijk die ervoor zorgen dat je oneindige combo’s kunt uitvoeren. Dit werkt niet offline omdat er geen latentie is, maar online is die er wel. Dit kleine beetje lag maakt het al mogelijk om dat te doen en je weet dat viespeuken online dit ook weten. Wellicht wordt dat later nog aangepakt, al is het wel vervelend. Er is vooralsnog geen Ranked mode beschikbaar, en online lobby’s kunnen maar twee mensen bevatten. Er is dus geen mogelijkheid om met vrienden mee te kijken. Dit soort functionaliteiten zijn standaard in vechtgames en een groot gemis.
De flow van gevechten voelt anders dan de doorsnee game in het genre. Er is ruimte voor spelers om vaardigheid en uitdrukking toe te passen en een leuke tijd te hebben, maar onder het masker heerst ook een leegte. De stijl is er, maar substantie ontbreekt op nodige plekken. Vaker dan niet voelt het alsof CPU matches niet meer zijn dan steen-papier-schaar waarbij jij als speler een enorm voordeel hebt zodra je weet hoe de AI in elkaar steekt. Dat kun je misschien wel over de meeste vechtspellen zeggen, maar in Bleach Rebirth of Souls voelt de beloning van het exploiteren van de CPU dusdanig groot dat je weinig reden hebt om je vaardigheden op te poetsen. Als online ook een mijnenveld van exploitatie is en je hebt niet veel gelijkgestemde spelers tot je beschikking dan blijft er weinig over Bleach Rebirth of Souls.
Review gespeeld op: PlayStation 5
Bestel Bleach: Rebirth of Souls bij Bol.com
Conclusie
Bleach: Rebirth of Souls
Het totaalpakket maakt Bleach Rebirth of Souls een nodige nieuwe toevoeging aan de line-up games van de serie. Helemaal omdat het de eerste moderne game is sinds een lange tijd. In zijn kern is het een vermakelijke romp die je vooral met vrienden die ook interesse hebben moet spelen. De game heeft stijl, verhaal en sound die echte fans kunnen waarderen. Let wel op dat het masker dat deze game draagt die van een Hollow is.
VOORDELEN
- Stijlvol
- Sound klinkt Bleach waardig
- Doet het genre net even iets anders
- Goed aantal speelbare personages
NADELEN
- Bugs, exploits niet goed getest
- Geen online Ranked en grote rooms
- Had meer vlees aan de botten mogen hebben
- Sommige basis personages zijn niet speelbaar zoals Orihime
Reacties