Bloober Team is aan een behoorlijke run bezig. De studio is natuurlijk al een tijdje in de business, maar na het succes van de Silent Hill 2 Remake komen nu ook Cronos: The New Dawn en de originele Silent Hill Remake uit. Op gamescom 2025 heb ik een goede 40 minuten van het begin van Cronos: The New Dawn gespeeld en mijn ervaring is uiterst positief.
De demo begon naar mijn gevoel aan het begin van Cronos: The New Dawn. Je moest een soort Rorschach-test doen, wat wel grappig was omdat ik eigenlijk geen van de opties terug zag in de plaatjes. Even dacht ik dat er iets mis was met mij. Nadat je op een scharnier hebt geschoten (dit kostte me wat tijd omdat ik niet wist dat ik een charged shot moest gebruiken), kom je terecht in een fictieve dystopische versie van Polen. Je speelt als de Traveler die voor The Collective werkt. Je wordt op pad gestuurd om een andere collega te vinden waarmee de communicatie is verloren.
Duisternis, mijn vijand
Het eerste huis dat je betreedt is vrij donker. Ik heb geprobeerd de beeldinstellingen te vinden, maar deze kon ik helaas niet vinden. Na een tijdje te hebben gevochten tegen de duisternis vond ik eindelijk een zaklamp en kwam ik meteen mijn eerste vijand tegen.
Cronos: The New Dawn is behoorlijk gericht op de survival. Je hebt maar weinig resources en je moet ze als een pro managen als je wilt overleven in de gevaarlijke wereld van Cronos: The New Dawn. Dit wil zeggen dat je maximaal gebruik moet maken van je charged shots en af en toe je angst opzij moet zetten om met je melee-aanvallen de vijanden te slopen. Dit zorgt ervoor dat je constant on edge bent en de adrenaline door je heen giert, want de charged shots hebben natuurlijk vertraging en de vijanden bewegen behoorlijk snel.
Met weinig resources moet je maximaal gebruikmaken van je charged shots om te overleven
Keuzes, keuzes
De vijanden in Cronos: The New Dawn heten Orphans en zijn trouwens behoorlijk vet. Het zijn echt enorme flesh bags waar de ingewanden uit hun lichaam hangen. En het kost je toch wat shots om ze uiteindelijk kapot te maken. Als ze eenmaal neer zijn, is het feestje nog niet afgelopen, want de Orphans kunnen de lijken van hun soortgenoten absorberen om te fuseren tot een nóg grotere vijand. Dit is mij twee keer overkomen in de demo, en dit vreet natuurlijk resources. Zowel ammo als health. Je kunt dit voorkomen door de verslagen Orphans in de fik te zetten, à la Crimson Head. Ik zeg dat je dit kunt voorkomen, maar eigenlijk is het een must, omdat je resources echt schaars zijn.
Helaas kun je in het begin slechts één fuel canister met je meedragen. Dit aantal kan je verhogen door je limiet te verhogen bij een upgrade station, maar dan sta je voor een keuze. Want kies je voor de extra fuel canister om de kans op fused enemies te verkleinen? Of kies je er toch voor om de health van je suit te upgraden voor meer survivability? Kies je ervoor om je wapen te upgraden zodat het meer schade aanricht of sneller herlaadt?
Dit zijn zeer belangrijke keuzes die voor elke speler anders zijn en worden bepaald door de focus op de resource management. In veel andere games is de keuze ‘’hoe word ik het snelst overpowered?’’ Maar in deze demo heb ik toch een paar keer gemerkt dat ik echt low on resources was en ik mijn speelstijl moest aanpassen.
“Alle credits naar Bloober Team voor Cronos: The New Dawn, want ik heb best wat survival-horror games gespeeld, maar er zijn er maar weinig geweest waarin ik zo krap bij kas zat als in deze demo”
De vijanden genaamd Orphans zien er behoorlijk vet uit, maar bewegen ook snel
Serieuze survival
Alle credits naar Bloober Team voor Cronos: The New Dawn, want ik heb best wat survival-horror games gespeeld, maar er zijn er maar weinig geweest waarin ik zo krap bij kas zat als in deze demo. Ik hoop dat dit in de volledige game zo blijft, want dit was natuurlijk de intro van de game. Dit gevoel blijven vasthouden is een ander verhaal, want in Cronos: The New Dawn krijg je meerdere tools en vaardigheden die je sterker en sterker maken.
Daarnaast word je op een gegeven moment comfortabel met de game en durf je meer risico’s te nemen. Tijdens mijn eerste RE4-playthrough durfde ik ook nooit het mes te gebruiken, maar als ik hem nu opstart, is het mes een van mijn meest gebruikte wapens. Ik hoop natuurlijk dat het lukt om de volledige game te laten voelen als deze demo en dat de resources echt schaars blijven.
Voorlopige conclusie
Mijn tijd met Cronos: The New Dawn was zeer positief. Ik ben overtuigd van de survival horror-elementen en ik heb toch een paar keer moeten stressen om mijn resources. Cronos: The New Dawn is creepy en de setting is echt vet. De Orphans zijn cool ontworpen en het fusie-element is een vette uitbreiding op de ‘vernietig de vijand’-mechanic. Ik verwacht dat Bloober Team wederom een kraker in huis heeft en ik raad je zeker aan om Cronos: The New Dawn in de gaten te houden, want de release is bijna hier.
Cronos: The New Dawn komt uit op 5 september voor Xbox Series, PS5, PC, Switch 2 en Mac.
Geschreven door
Mitchell is verantwoordelijk voor de PlayStation berichten. Het begon ooit op de Super Nintendo maar tegenwoordig speelt hij voornamelijk op de PlayStation. Heeft een grote liefde voor RPG's, platformers en Survival Horror games. Vindt gameplay belangrijker dan graphics. Droomt elke dag over de comeback van mainstream Turn-Based RPG's, metroidvania's en manuals bij fysieke games.
In dit artikel

Omschrijving: Cronos: The New Dawn is een superspannend overlevingshorrorgame voor derde personen waarin je midden in een dodelijke strijd tegen overweldigende vijanden terechtkomt, terwijl je de mysteries van een verwrongen tijdreisverhaal aan het licht brengt.
Genre: Adventure
Platform: PlayStation 5, PC (Microsoft Windows), Xbox Series X|S
Ontwikkelaar: Bloober Team
Uitgever: Bloober Team
Releasedatum: 5 september 2025





