Na de aankondiging van Resident Evil: Requiem was ik in de zevende hemel. We hebben natuurlijk best een lange tijd moeten wachten op een mainline Resident Evil-game die geen remake is. Gelukkig heb ik Resident Evil: Requiem even kunnen spelen, maar wel met een beurs beleving.

Toen ik Leon’s stem in de trailer hoorde, was ik erg benieuwd hoe lang het duurde voor we zijn gezicht zagen. Helaas hebben we dit niet te zien gekregen in de trailer tijdens gamescom Opening Night Live 2025.

De stand van Resident Evil: Requiem was bijzonder mooi opgebouwd
Resident Evil Requiem gamescom 2025 preview image 1 Capcom booth gamescom 2025

De stand van Resident Evil: Requiem was bijzonder mooi opgebouwd

Capcom is in trek

De stands van Capcom waren enorm in trek. Zowel Pragmata en Onimusha: Way of the Sword als Resident Evil: Requiem waren bijzonder mooi opgebouwd en behoorden tot de best vormgegeven stands van de hele beurs. Ze werden ook enorm druk bezocht en bevonden aan de zijkant van een hele drukke hal.

Toen ik de kans kreeg om Resident Evil: Requiem te spelen, begon het met een cutscene waarin Grace moest ontsnappen nadat ze ondersteboven aan een brancard was vastgeketend (met infuus en al). In het begin kreeg je de keuze in welk perspectief je Resident Evil: Requiem wilde spelen. De mogelijkheden zijn third- en first-person. Het werd aangeraden om de demo in first-person te spelen, dus dat heb ik dan ook gedaan.

Settings zijn belangrijk

Je neemt de controle over Grace in een kamer en het begint direct goed. Je bent meteen immersed in de struggle van Grace. Gedesoriënteerd en vol adrenaline ga je opzoek naar een uitweg uit het gebouw waarin je je bevindt. Het viel me meteen op dat Resident Evil: Requiem echt bizar donker is. Ik heb de demo opgenomen, zodat je op ons YouTube-kanaal een kleine indruk kunt krijgen van hoe donker mijn demoversie was.

Ik kon echt geen hand voor ogen zien. Nadat ik een tijdje in het donker had rondgelopen, besloot ik om in de settings te kijken, en daar ontdekte ik het eerste probleem. Een andere speler had mogelijk met de opties gespeeld, en die waren volledig out of touch. Nadat ik deze had aangepast, kon ik beter zien en me een weg banen door de gangen van het mysterieuze pand.

Qua opzet leek de Resident Evil: Requiem-demo erg veel op Resident Evil 7. De nadruk lag op het verkennen van een verlaten huis waar de scares vooral in het onbekende liggen. Nadat ik had gestreden in de duisternis vond ik een sleutel en een aansteker. De aansteker kwam als geroepen, want nu kon ik al helemaal mijn weg vinden in de duisternis.

“De nadruk lag op het verkennen van een verlaten huis waar de scares vooral in het onbekende liggen”

De demo bevatte ook het wezen uit de aankondigingstrailer
Resident Evil Requiem gamescom 2025 preview image 4 enemy

De demo bevatte ook het wezen uit de aankondigingstrailer

Verstoppertje spelen

Een stukje verder in de demo kom je voor het eerst het wezen tegen uit de Resident Evil: Requiem aankondigingstrailer, waarvan er al een hoop speculatie is over de identiteit van het beest. Deze vijand is een roaming enemy die je moet ontwijken. Het is vergelijkbaar met de voorgaande roaming enemies uit de franchise, zoals Mr X, Jack, Margaret en Lady Dimitrescu. Onderweg vind je wel flesjes die je naar het monster kunt gooien, wat je tijdelijk ontsnappingstijd geeft, maar buiten dat kun je alleen maar vluchten en je verstoppen.

Drizzydent Evil

Het tweede probleem van mijn speelsessie is dat je hiervoor behoorlijk goed moet luisteren naar het gestrompel en andere geluiden die het monster maakt om een beeld te krijgen waar deze zich bevindt. Een aansteker is out of the question. want zodra die aanstaat, heb je een gigantische pijl boven je hoofd die zegt ‘’come and get me’’.

Het probleem was de locatie van de stand, want ik had mijn volume op max staan, maar alsnog hoorde ik al het audiogeweld van de stands ernaast. In plaats van voetstappen hoorde ik EDM- en rapmuziek, waardoor ik eerder het gevoel had dat ik Drizzydent Evil aan het spelen was.

Natuurlijk kun je dit niet voorkomen op een evenement als gamescom, en ik moet blij zijn dat ik Resident Evil: Requiem überhaupt heb kunnen spelen, maar ik moet het wel benoemen, omdat ik daardoor niet echt in alle glorie Resident Evil: Requiem heb kunnen spelen. Ik heb dan ook de demo niet kunnen uitspelen, omdat ik een verloren strijd voerde tegen het monster.

De visuele presentatie van Resident Evil: Requiem zien er top uit
Resident Evil Requiem gamescom 2025 preview image 5 visuals

De visuele presentatie van Resident Evil: Requiem zien er top uit

Iets om naar uit te kijken

Maar wat ik wel moet zeggen, is dat de visuele presentatie van Resident Evil: Requiem er top uitziet. Ik weet zeker dat als ik dit in een donkere ruimte met het volume op max had gespeeld, het echt een adrenaline rush had gegeven. Gelukkig komt Resident Evil: Requiem begin volgend jaar uit, dus echt heel lang hoef ik niet te wachten om deze ervaring te kunnen beleven.

Voorlopige conclusie

Ondanks de obstakels die door de beurs werden gecreëerd, heb ik toch echt genoten van mijn tijd met Resident Evil: Requiem. Qua graphics en gameplay was dit weer van hetzelfde niveau als 7. Ik heb er vertrouwen in dat deze secties van Resident Evil: Requiem wederom horror van de bovenste plank gaan worden. We moeten nog zien hoe de combat gaat verlopen, maar dat komt vast goed de komende maanden.

Resident Evil: Requiem is vanaf 27 februari 2026 verkrijgbaar voor Xbox Series, PS5 en PC.

" content_alignment_medium="" content_alignment_small="" content_alignment="" hide_on_mobile="small-visibility,medium-visibility,large-visibility" sticky_display="normal,sticky" class="" id="" width_medium="" width_small="" width="" min_width_medium="" min_width_small="" min_width="" max_width_medium="" max_width_small="" max_width="" margin_top="" margin_right="" margin_bottom="" margin_left="" fusion_font_family_text_font="" fusion_font_variant_text_font="" font_size="" line_height="" letter_spacing="" text_transform="" text_color="" animation_type="" animation_direction="left" animation_color="" animation_speed="0.3" animation_delay="0" animation_offset="" logics="W10="]

Wat was jou favoriete game van Gamescom Opening Night Live 2025?

Geschreven door

Mitchell Wevers SIdeScroller.nl

Mitchell is verantwoordelijk voor de PlayStation berichten. Het begon ooit op de Super Nintendo maar tegenwoordig speelt hij voornamelijk op de PlayStation. Heeft een grote liefde voor RPG's, platformers en Survival Horror games. Vindt gameplay belangrijker dan graphics. Droomt elke dag over de comeback van mainstream Turn-Based RPG's, metroidvania's en manuals bij fysieke games.

In dit artikel

Omschrijving: Resident Evil Requiem is de langverwachte negende titel in de hoofdserie van Resident Evil. Bereid je voor om aan de dood te ontsnappen in een bloedstollende ervaring die je tot in het diepst van je ziel zal doen huiveren.

Genre: Shooter, Puzzle, Adventure

Platform: PC (Microsoft Windows), PlayStation 5, Xbox Series X|S

Ontwikkelaar: Capcom

Uitgever: Capcom

Releasedatum: 27 februari 2026

Reacties

Meer van Resident Evil: Requiem