Ferocious is een titel waar ik voor gamescom 2025 nog nooit van had gehoord. Ik liet me verrassen toen ik de game behind-closed-doors mocht checken en de twee ontwikkelaars sprak. Maar na mijn speelsessie was ik enthousiast over deze game. Want als je van survivalgames houdt en fan bent van de eerste Far Cry-game, gecombineerd met Tomb Raider (2013) en de Jurassic Park-franchise, dan krijg je met Ferocious precies die mix. Een survival-shooter waar stealth, actie én dinosaurussen samenkomen.
Ferocious wordt ontwikkeld door OMYOG, een nieuwe indie-ontwikkelaar uit Keulen. De game wordt uitgegeven door tinybuild, een indie-uitgever die je misschien kent van games als Hello Neighbor, SpeedRunners en The Final Station. De ontwikkelaars vertelden me dat vooral King Kong uit 2005 en de eerste Far Cry-game uit 2004 belangrijke inspiratiebronnen waren.
Het overlevingsinstinct
En dit is ook meteen te merken. Alles draait om overleven. Je hebt een rugzak als inventory, waarin je items kunt craften met resources die je vindt. Zo kun je stokken gebruiken om speren te craften die je naar vijanden werpt. Verder beschik je over een map, scanner en zaklamp. Je kunt ook kanoën, en net als in de eerste Far Cry-games, heal je jezelf door aan je duim te trekken.
Natuurlijk zijn in Ferocious ook vuurwapens van de partij, en naast een standaard handgun kun je ook beschikken over rifles, shotguns en SMG’s. Deze kun je van vijanden afpakken om vervolgens erop los te schieten, zoals je in onderstaande trailer ziet. Maar stealth te werk gaan door vijanden te knifen is uiteraard ook mogelijk.
Broer bevrijden
In Ferocious speel je als San Win, die samen met zijn broer op een boot wakker wordt en naar huis moet. Totdat een monster je gevangen neemt en je op een onbekend eiland in de Stille Oceaan strandt. Je ontdekt dat een gevaarlijke organisatie genaamd Manifesto hier actief is en het eiland heeft uitgebuit. De CEO, Aleister Kane, heeft je broer gevangen genomen. Aan jou de taak om hem te vinden en te bevrijden.
Menselijk en dierlijk gevaar
Gedurende de game kom je verschillende soorten vijanden tegen. Niet alleen kunnen Manifesto-soldaten je om het loodje leggen, want er zijn ook verschillende soorten insecten en onbekende wezens, en jawel, dinosaurussen! Je bevindt je namelijk op een verloren prehistorisch eiland. Alles kan gevaar vormen, maar mij werd verteld dat je ook met de dinosaurussen kunt samenwerken door ze vijanden te laten aanvallen, paden vrij te maken en beveiligde gebieden te bestormen. Hoe dat precies uitpakt heb ik tijdens mijn speelsessie met Ferocious niet kunnen ervaren, maar dit gaan we zien als de volledige versie van de game uit is.
“Alles kan gevaar vormen, maar mij werd verteld dat je ook met de dinosaurussen kunt samenwerken”
Gevaarlijke insecten
De demo was het begin van Ferocious en ik was dan ook level 1. Ik begon op het strand en zag al snel ruïnes en allerlei insecten rondkruipen. Vervolgens kroop ik door een grot en zag ik door een split hoe Manifesto-soldaten in de verte een onschuldige man neerschoten. Ik kroop verder en even later moest ik door het water zwemmen en kon ik een stukje duiken. Iets verderop kwam ik skeletten tegen, maar toen ik uit de grot kwam, kon ik de game pas saven. Dit kan alleen bij kampvuurtjes, wat meteen een survivalgevoel geeft.
Een nieuwe quest objective vond ik terug op een briefje dat ergens hing. Daarna besloop ik een soldaat, knifete hem en raapte ik zijn automatische vuurwapen op. Hiermee knalde ik erop los op alle andere soldaten. Dit was al het einde van mijn speelsessie, kort maar krachtig, maar het zorgde voor uitstekend vermaak.
De spelwereld ziet er nogal donker en grauwig uit en dat is te merken aan dit uitzicht met een scheepswrak in de verte
Gameplay boven graphics
Ferocious draait op de Unity-engine. Het is een game van een kleine ontwikkelaar en grafisch is het geen high-end spektakel. Maar wel moet ik zeggen dat ondanks de spelwereld er nogal donker en grauwig uitziet, de textures er allemaal erg scherp uitzien. Denk hierbij aan de bergen, rotsen, moerassen, het zeewater, scheepswrakken en het uitzicht dat zich uitstrekt tot in de verte.
Hoewel graphics niet het belangrijkste element van een game zijn, is gameplay dat wel. In Ferocious beleef je actievolle momenten, maar je bent ook een groot deel van de tijd kwijt aan het ronddwalen en ontwijken van insecten en onbekende wezens. De wereld ziet er nogal vrij groot uit. Ik ben dan ook benieuwd hoe lang de gameplay vermakelijk blijft en hoelang Ferocious gaat duren.
Voorlopige conclusie
Ferocious draait om vechten, verkennen en overleven. Ik heb alle drie de elementen kort ervaren in de demo. Het is tof om te zien hoe een kleine ontwikkelaar elementen uit bekende grote franchise combineert en er iets nieuws van maakt. De spanning is er, de wapens en het craften werkt prima, alleen is het nog maar de vraag hoe lang de gameplay vermakelijk blijft. Mocht je door deze preview geïnteresseerd zijn in de game, dan is er goed nieuws, want een demo is nu te spelen op Steam.
Ferocious moet dit najaar voor PC verschijnen.
Geschreven door
Als het aankomt op Xbox dan is Feres de persoon die een glimlach op zijn gezicht krijgt. Op zijn twaalfde speelde hij met veel plezier op de Xbox 360 en hij is de enige Content Creator bij SideScroller die de vorige generatie niet is overgelopen naar de PS4. Naast gamen houdt Feres van actiefilms en het MCU, boeken lezen en wereldwijde evenementen bezoeken.
In dit artikel
Omschrijving: Ferocious is een survival shooter waarin je een verloren prehistorische wereld vol dodelijke wezens ontdekt die onder controle staan van vijandige krachten. Vecht, verken, overleef.
Genre: Shooter, Adventure, Indie
Platform: PC (Microsoft Windows)
Ontwikkelaar: OMYOG
Uitgever: OMYOG
Releasedatum: 31 december 2026