Het heeft even geduurd voordat de Cyberpunk 2077 review online is verschenen. Cyberpunk 2077, dat de beste game van 2020 moest gaan worden, is het tegenovergestelde geworden. Waarom ik de game niet eerder heb gereviewd legde ik in mijn column al uit, maar nu ook ik mijn avontuur in Night City heb voltooid, kan ik eindelijk mijn oordeel vellen over mijn speelsessie van de afgelopen week in deze langverwachte review over Cyberpunk 2077.
Op 22 januari verscheen patch 1.1 en sindsdien ben ik Cyberpunk 2077 pas echt gaan spelen. Ik merkte dat Cyberpunk 2077 op mijn Xbox One X een stuk beter draaide dan voorheen, maar dat neemt niet weg dat ook daadwerkelijk alle problemen verholpen zijn. Ik benoemde in mijn column al een aantal bugs die ik na patch 1.1 tegenkwam, zoals auto’s die in elkaar zitten en lijken die in de lucht zweven nadat je deze op de grond hebt neergelegd. Maar ook zwevende voertuigen, onderdelen waarop je niet kunt klikken, NPC’s die ineens met hun voeten naar voren glijden, alsof ze op een loopband staan, en het geluid van voetstappen dat na ongeveer een minuut rennen plotseling verdwijnt. Daarnaast worden objecten en NPC’s pop-in ingeladen naarmate je door de wereld rijdt. Maar dit zie ik eerder als een oplossing dan een probleem, omdat de vorige generatie consoles simpelweg niet de kracht van een Xbox Series of PS5-console heeft, laat staan een game PC. Een gigantische open-wereld inladen is voor die generatie consoles te veel gevraagd.
Het levenspad bewandelen
Toch heb ik afgelopen week genoten van de game. Cyberpunk 2077 ziet er op mijn Xbox One X met 4K HDR-monitor schitterend uit. En de laadtijden zijn aanzienlijk verbeterd dankzij patch 1.1. Night City is een stad met sfeer en er zijn genoeg activiteiten te doen. Aan het begin van de game kun je uit vier moeilijkheidsgraden kiezen namelijk Easy, Normal, Hard en Very Hard. Ik heb de game zoals gewoonlijk op Normal gespeeld en dit is prima te doen. Bij het starten van een nieuwe game kun je jouw character customizen. Je kunt zelfs het geslachtsdeel en formaat daarvan aanpassen! Ook kun je uit drie soorten Lifepaths kiezen genaamd Nomad, Streetkid en Corpo. Ik koos voor de Corpo Rat en mijn speelsessie begon op het kantoor van het bedrijf waar ik voor werkte. Kijkend in een spiegel van een toiletruimte zie ik mijn gecreëerde character die er eerlijk gezegd niet uitziet! Wat het juist leuk maakt om met een gekke character te spelen. Ik heb later teruggezien dat de Lifepath die je kiest de eerste 30 minuten van de game bepaald, omdat elke Lifepath met een andere eerste missie begint. De Lifepath die je kiest bepaalt de achtergrond over wie V (jouw character) is en waar hij vandaan komt. In de daaropvolgende missies krijg je andere dialoog-opties tijdens gesprekken voorgeschoteld dan wanneer je een ander Lifepath gekozen hebt.
Cyberpunk 2077 review screenshot 2
Cyberpunk 2077 oogt grafisch prachtig op de Xbox One X na patch 1.1
Keanu Reeves
Voor degenen die Cyberpunk 2077 nog niet gespeeld hebben, wil ik geen spoilers over het verhaal vertellen, maar ik probeer het zo algemeen mogelijk te omschrijven. Als speler beleef je het verhaal van V. Dit kan zowel en mannelijke als vrouwelijke protagonist zijn. De mannelijke V staat dan ook voor Vincent. En de vrouwelijke voor Valerie. Je hebt een chip gestolen van een bedrijf. Het een en ander vindt plaats en vervolgens zit rocklegende Johnny Silverhand (die vertolkt wordt door Matrix/John Wick-acteur Keanu Reeves) in je brein. Je hebt niet lang meer te leven en als speler probeer je tot een oplossing te komen. Gaandeweg leer je een aantal interessante personages kennen in zowel het hoofdverhaal als in de side quests. Zo heb je Afterlife clubeigenaresse Rogue Amendiares, Aldecaldos-nomad Panam Palmer, Braindance-expert Judy Alvarez, rockartiest Kerry Eurodyne en detective River Ward. Als je de juiste beslissingen maakt is het zelfs mogelijk om deze personages te romancen en een intiem moment met ze te beleven. Ook niemand minder dan Johnny Silverhand maakt zijn opwachting in een aantal side quests. Alhoewel Johnny in je brein zit, zijn er dus een aantal side quests waarin je als Johnny speelt en meer over zijn verleden komt te weten. Cyberpunk 2077 kent 6 verschillende eindes en afhankelijk van het aantal side quests die je gespeeld hebt, kan je bepaalde keuzes maken die invloed hebben op wat voor einde je meemaakt. Gelukkig had ik een iets vrolijker einde en was ik tevreden over de keuzes die ik gemaakt heb. Wees niet bang als je het op een bepaald moment denkt verkloot te hebben, want via de “load game”-optie in het menu kan je tientallen auto saves terugvinden die de game tijdens je speelsessies aanmaakt.
Het technische aspect
Cyberpunk 2077 is een RPG en dat betekent dat het niet alleen draait om schieten en rijden. Het speelt zich af in het jaar 2077 en mensen zijn cyborgs geworden waardoor je half mens/half robot bent met een chip in je hoofd en een datakabel in je hand. Je kunt nieuwe Cyberware in je lichaam installeren en upgraden. Dit doe je bij Ripperdocs die in de wereld te vinden zijn. De Cyberware zorgt onder andere ervoor dat je meer schade kunt aanrichten aan vijanden, sneller health terugkrijgt tijdens gevechten, tijd kan vertragen, meer spullen in je inventory kunt meedragen en nog tal van mogelijkheden. Bij Drop Points kun je wapens en andere gear uit je inventory die je niet gebruikt verkopen, dus mocht je ineens traag beginnen te lopen, zoek dan even naar een Drop Point op de map.
Daarnaast kun je in het menu onder “Character” Attribute Points en Perk Points uitbesteden. Er zijn 5 Attributes genaamd Body, Reflexes, Technical Ability, Intelligence en Cool die allemaal te upgraden zijn met Attribute Points. Deze punten verdien je door quests te voltooien. Elke Attribute bevat zijn eigen Skills die je kunt aanschaffen door Perk Points uit te geven. Zo biedt de Body Attribute de mogelijkheid om meer schade aan te richten met melee wapens en voegt het Health en Stamina Points toe zodat je meer health hebt en langer kunt rennen. Met Technical Ability Attributes heb je tijdens quests het voordeel dat je gesloten deuren kunt ontgrendelen en Tech wapens kunt gebruiken. Er zijn tientallen Perks beschikbaar in de skill tree’s die elk van de 5 Attributes bevat en zo kun je V gaandeweg steeds krachtiger en machtiger maken om quests makkelijker en sneller te voltooien.
Verder is er nog de mogelijkheid om wapens te craften of te upgraden. Voor het upgraden dien je Components te verzamelen die in de wereld te vinden zijn, maar ook gekocht kunnen worden bij Junk Shops. Ik heb hier niet al te veel aandacht aan besteed en heb ook geen problemen gehad met mijn wapens tijdens gevechten. Dit met name omdat ik altijd meer dan genoeg health injectors en inhalers bij Medpoints aanschaf voordat ik aan een missie begin. Door wapens te upgraden worden deze krachtiger, waardoor je minder kogels nodig hebt om een vijand uit te schakelen.
Watch Dogs?
Toch dacht ik af en toe aan Watch Dogs tijdens het spelen van Cyberpunk 2077. Zo heb je een scanner waarmee je mensen, voertuigen en allerlei andere objecten kunt scannen. En kan je Quickhacks uitvoeren om bijvoorbeeld automatische detecterende turrets tijdelijk uit te schakelen zodat je een gebied binnen kunt wandelen. Ook kan je camera’s hacken en dien je een paar keer tijdens het hoofdverhaal een zogenoemde Braindance editor af te spelen. Dit is een virtual reality-bril met een Google Glass achtig design, waarin je zowel videobeelden kunt terugzien, verborgen geluiden kunt horen en zelfs het gevoel kunt beleven dat de persoon in de video op dat moment voelde. De Braindance editor bestaat dan ook uit de 3 lagen, Visual, Thermo en Audio. Het is een leuke feature in de game die voor afwisseling in de gameplay zorgt.
Kamikaze
Het toffe aan Cyberpunk 2077 is dat je niet zomaar in een open-wereld wordt gegooid, maar dat je veel keuzes kunt maken in welke skills je wilt investeren en in wat voor wapens je bij je wilt dragen. Ik ben meer iemand die snel een gebied met vijanden opgeruimd wil hebben, dus voor mij zijn sterke wapens en veel health van belang. Maar de game stealth spelen of kamikaze met een zwaard op vijanden af rennen is uiteraard ook mogelijk. Het viel me op dat Cyberpunk 2077 veel soorten Melee en Bladed wapens bevat, waaronder diverse soorten katana’s, Long Blades en kleine messen. Sommige van deze wapens zijn zelfs sterker dan Assault Rifles, waardoor ik moet toegeven dat ik ook af en toe kamikaze op vijanden af rende.
Cultureel
Het is niet zo heel gek dat Cyberpunk 2077 veel katana’s bevat. In het hoofdverhaal komt namelijk een Japans bedrijf aan bod en je maakt ook kennis met een aantal Japanners, maar ook met Amerikanen, Mexicanen, Haïtianen en nomads die door de badlands nabij de stad reizen. Night City is namelijk ingedeeld in zeven districten die naast de Badlands bestaan uit, City Center, Heywood, Pacifica, Santo Domingo, Watson en Westbrook. Elk district heeft zijn eigen sfeer en cultuur en dit wist mij telkens te verassen. Ook is in elke district één gang de baas. Zo heb je onder andere de Japanse Tyger Claws in Westbrook, de Mexicaanse Valentinos in Heywood en de Haïtiaanse Voodoo Boys in Pacifica. Met name Pacifica blijft in mijn geheugen hangen, omdat dit een zonnig gebied is met een strand, achtbaan en reuzenrad dat mij een vakantie vibe gaf waar de gehele tijd een geniale reggae track gedraaid wordt. Maar ook Japantown is een geweldige wijk in het Westbrook district waar een aantal street food kraampjes te vinden zijn. De Gimme Danger-missie van het hoofdverhaal waarin Takemura zijn op Yakitori bereide wijze Tsukune van een food kraampje niet lekker vindt smaken, zoals in de video hierboven, is ook een van de momenten die mij zeker bij blijft!
Veel te beleven
Cyberpunk 2077 bevat maar liefst 92 side quests en de meeste daarvan komen binnen in de vorm van een inkomend telefoongesprek of sms die je op je telefoon ontvangt. Je kunt zelf bepalen of je opneemt of de sms direct wilt lezen. Contacten in je contactenlijst zijn altijd terug te bellen, sms’jes kan je beantwoorden, waarbij je de keuze uit meerdere antwoorden hebt en alle mensen op straat zijn ook aan te spreken. Alleen levert dat geen nieuwe side quests op en geven ze vaak een antwoord dat uit niet meer dan één zin bestaat. Cyberpunk 2077 is een first-person game en zelfs autoritten tijdens quests zijn in first-person, waardoor het een stuk realistischer aanvoelt dan wanneer je third-person aan het rijden bent met een bijrijder. Je hebt je eigen appartement in Night City waar je eventueel kunt douchen of slapen, in het menu kan je de tijd per uur skippen, waardoor je zelf bepaalt of je overdag of ’s nachts door de stad wandel of rondscheurt, er zijn 11 radiostations waar je tijdens het rijden uit kunt kiezen en er zijn meerdere barretjes en clubs, waaronder the Afterlife waar je tijdens quests langskomt en waar je ook nieuwe quests kunt unlocken.
“Dankzij patch 1.1 beland je op een Xbox One X binnen 20 seconden op een andere locatie.”
Reizen
Cyberpunk 2077 mag dan niet de grootste open-wereld ooit zijn. Toch is het mogelijk om snel van A naar B te reizen. Er zijn tientallen fast travel-punten op de map te vinden en dankzij patch 1.1 beland je op een Xbox One X binnen 20 seconden op een andere locatie. De wereld is ontzettend tof in elkaar gezet. Night City bestaat uit veel hoge bouwen en veel appartementscomplexen waar NPC’s rondlopen. Ik was vooral onder de indruk van de locatie rondom V’s appartement aan het begin van de game. Het rennen over de etages van gebouwen in Night City deed mij zelfs af en toe denken aan mijn freerun tijden in Mirror’s Edge Catalyst. De wereld bevat prachtige lichtinvallen en zelfs de liftdeuren zien er gedetailleerd en realistisch uit. Kleur komt voor in de vele digitale reclameborden op straat, Neon lichten zijn overal terug te zien, zoals de geelgroene kleuren in the Afterlife. En de felgele trui van Rogue spatte er op mijn 4K HDR-monitor ervan af.
Wat ik wel mis in Night City is openbaar vervoer. In een futuristische stad als Night City had ik juist verwacht dat ik in zwevende Ubers kon instappen of een metrostation kon betreden. Ik had graag gezien dat je in een metro kon stappen en metrotunnels kon verkennen, maar dit is helaas niet het geval. Wel is er een transportbedrijf genaamd Delamain met zelfrijdende auto’s en een AI die je op een scherm verwelkomt als je instapt. En is er een reeks side quests speelbaar waarin je deze voertuigen moet terugbrengen naar het Delamain HQ.
Laggy autoritjes
Toch laat Cyberpunk 2077 hier en daar nog steekjes vallen. Zo had ik af en toe last van lag tijdens het autorijden, omdat dan een nieuw gebied van de map wordt ingeladen. Dat objecten en NPC’s met pop-ins ingeladen worden op een Xbox One X kan ik nog begrijpen, maar dat er lag optreedt tijdens het autorijden vind ik een stuk vervelender. Ook de auto’s rijden nogal losjes, waardoor ik maar al te vaak door de bocht slinger ten op zichtte van andere games. Als standaard auto heb ik een Hella EC-D I360, maar ook de auto’s die ik van mensen op straat steel rijden niet fijn. Daarnaast vraag ik me af waarop de ontwikkelaar de auto’s van de toekomst gebaseerd heeft? Alle auto’s in de game maken veel lawaai tijdens het rijden en dat lijkt me niet realistisch als we het hebben over het jaar 2077, gezien er anno 2021 al veel elektrische auto’s rondrijden op de wegen die muisstil zijn. Of stopt de elektrische auto hype ergens in de toekomst en gaan we weer terug naar de “retro” lawaaibakken?
Verder gaat het selecteren van voeding in het menu ontzettend traag. En had ik tijdens een side quest een probleem met een character. Zo was ik samen met die character in een gebouw en moesten we naar de auto lopen. Ik was al met de lift naar beneden gegaan, maar die character bleef op de een of andere manier boven staan, waardoor ik weer helemaal terug naar boven moest om samen met die character de lift in te stappen zodat we wel in de auto konden stappen. Dit soort vervelende situaties heb ik meerdere keren tijdens mijn speelsessies meegemaakt.
Cyberpunk Online?
Ook bevat Cyberpunk 2077 geen multiplayermodus. Dit vind ik persoonlijk erg zonde omdat Cyberpunk 2077 een prachtige open-wereld biedt met veel wapens (zoals een Borderlands 3) en uitgebreide character customizing (zoals een GTA V en The Division 2). En dat zijn ook games met een open-wereld en een campaign die wel een multiplayer modus (binnen de eerste maand na release) hadden. In 2019 heeft CD Projekt RED een multiplayermodus aangekondigd en deze moest een jaar geleden op zijn vroegst in 2022 verschijnen. Maar vanwege alle commotie rondom de launch en de patches en Xbox Series en PS5 upgrades, waar momenteel hard aan gewerkt wordt, is het nog maar de vraag of die multiplayermodus in 2022 verschijnt. Een later moment zal waarschijnlijk te laat zijn, omdat de meeste spelers dan al zijn uitgekeken op de game.
Nog veel meer te beleven
Hierbij wil ik het laten over mijn ervaring en mening over Cyberpunk 2077 na patch 1.1. Ik heb nog lang niet alles genoemd in mijn review, maar ik raad je juist aan om Cyberpunk 2077 een kans te geven als je dat nog niet gedaan hebt. In februari moet ook patch 1.2 gaan verschijnen en dan moeten de grote problemen wel opgelost zijn en raad ik je aan te genieten van de vibe die Night City met zich meebrengt. Ik heb het niet eens gehad over de Gigs, auto’s die je kunt kopen, street creds die je ontvangt, de soort collectibles genaamd Shards die in de open-wereld te vinden zijn, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar ik hoop dat je naar aanleiding van mijn review een beeld hebt over hoe Cyberpunk 2077 anderhalve maand na release met patch 1.1 is.
Review gespeeld op: Xbox One X
Conclusie
Cyberpunk 2077
6.5
Ondanks de grote problemen op release is Cyberpunk 2077 dankzij patch 1.1 een stuk speelbaarder geworden. Het is een toffe game met sfeer, cultuur, interessante personages en een open-wereld met prachtige lichtinvallen waarin genoeg activiteiten te doen zijn. Na zo’n 32 uur spelen heb ik niet alleen het hoofdverhaal, maar ook de helft van alle side quests weten te voltooien en een aantal Gigs uitgevoerd. De tientallen Perks in de skill tree’s, Quickhacks en vele wapens, waaronder katana’s, Long Blades en kleine messen, zorgen ervoor dat elke soort speler zijn eigen speelstijl kan bepalen. De Braindance editor is een leuke feature die voor afwisseling in de gameplay zorgt. Maar gesprekken aanknopen met NPC’s op straat heeft weinig zin. De auto’s rijden niet fijn en er treedt lag op tijdens het autorijden. Bij side quests had ik af en toe last van characters die niet reageren en het selecteren van voeding in het menu gaat ontzettend traag. Ik mis openbaar vervoer zoals zwevende Ubers en avonturen in metrotunnels en had dat graag teruggezien in een futuristische stad als Night City. Ook bevat Cyberpunk 2077 voorlopig geen multiplayer. En het is nog maar de vraag of de multiplayer in 2022 gaat verschijnen. Desondanks dat Cyberpunk 2077 een open-wereld is met genoeg belevenissen, ben ik tijdens mijn speelsessies niets baanbrekends tegengekomen wat revolutionair kan zijn binnen de hedendaagse games. Het voelt voor mij eerder aan als een afsluiter van de Xbox One/PS4 generatie zoals GTA V dat destijds voor de Xbox 360 en PS3 was. De echte baanbrekende veranderingen zullen we pas de komende jaren tegemoet gaan op de nieuwe generatie consoles.
Voordelen
Nadelen
Geschreven door
Content Director
Als het aankomt op Xbox dan is Feres de persoon die een glimlach op zijn gezicht krijgt. Op zijn twaalfde speelde hij met veel plezier op de Xbox 360 en hij is de enige Content Creator bij SideScroller die de vorige generatie niet is overgelopen naar de PS4. Naast gamen houdt Feres van actiefilms en het MCU, boeken lezen en wereldwijde evenementen bezoeken.
In dit artikel
Omschrijving: Cyberpunk 2077 is een open-wereld actie-avonturenverhaal dat zich afspeelt in Night City, een megalopolis die geobsedeerd is door macht, glamour en lichaamsmodificatie. Je speelt als V, een huurling die achter een uniek implantaat aangaat dat de sleutel is tot onsterfelijkheid. Je kunt de cyberware, vaardigheden.
Genre: Shooter, Role-playing (RPG), Adventure
Platform: PlayStation 5, PlayStation 4, PC (Microsoft Windows), Google Stadia, Xbox Series X|S, Mac, Xbox One
Ontwikkelaar: CD Projekt RED
Uitgever: CD Projekt
Releasedatum: 10 december 2020

Main Story: BINNENKORT
Main + Sides: BINNENKORT
Completionist: BINNENKORT
All Styles: BINNENKORT

Critic Score: BINNENKORT
User Score: BINNENKORT